Gå til innhold

Sette kateter selv?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal på en planlagt operasjon, og pga sexuelle overgrep tåler jeg ikke at ukjente berører meg på visse steder på kroppen (dette gjelder også i narkose, inngrepet er også av en slik karakter at epidural mulig og ønsket fra min side), dette gjør kateter mildt sagt vanskelig å gjennomføre normalt, men er det mulig at enten jeg selv eller min partner gjør dette? Ingen av oss har medisinsk utdannelse/trening.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp så raskt som mulig med de som skal utføre operasjonen, for å finne en løsning. Men hvorfor går det ikke under narkose?

Gjest Anonymous
Skrevet

Av samme grunn som i våken tilstand, det er FOR MEG et overgrep (legg merke til uthevningen her), enkelte av overgrepene som skjedde var av en slik karakter at jeg var 100 % bevisstløs (neddopet), og hadde ingen fysiske spor eller minner, men alikevel visste jeg at det hadde skjedd, det blir FOR MEG det samme å bli berørt av helspersonell i narkose som i våken tilstand (rotete forklart, beklager, men dette er ikke lett å sette ord på).

Grunnen til at jeg spør her er for å finne ut om det i det hele tatt er medisinsk mulig, om det er helt umulig å få til rent medisinsk ser jeg ikke noe poeng i å rippe opp i dette ovenfor legen, da vil jeg heller avlyse operasjonen (den er ikke livsnødvendig).

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg vil (som en ukyndig) tippe at dette ikke akn gjøres av dere, har eks hørt venner fortelle at de ikke alltid har vært helt enkle å få inn.

Men hva vet vel jeg?

Skrevet

Den som legger inn kateteret må være steril, for å unngå urinveisinfeksjoner. Du klarer derfor ikke dette selv. Det er mulig din partner kan gjøre det, men det er vanskelig for en som har aldri har gjort dette før å både gjøre dette å være steril og samtidig gjøre det riktig. I så fall må det kanskje gjøre under veiledning fra sykepleier?

Har ikke møtt noen som har spurt om dette, så jeg vet ikke om det lar seg gjennomføres.

Tror du bare må spørre jeg.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg tror ikke du kan klare dette selv, da dette skal gjøres sterilt (vasking og desinfisering av underlivet, steril oppdekking, og sterile hansker, i tillegg til at du skal se hva du gjør der nede). Det er imidlertid sikkert mulig for partneren din å gjøre dette, men han trenger nok å trene litt på dette, både for å treffe og for å holde det sterilt slik at du unngår infeksjoner.

Ta dette opp med legen din. Jeg vil tro at forespørselen er noe uvanlig, men med en slik historie bør det være fullt forståelig.

Lykke til!

Skrevet

Man kan sette kateter selv, men det må man trene på. Meget viktig at det er sterilt, så du må nok få en sykeplerier el. lignende til å vise det. snakk med en lege eller sykepleier så snart som mulig.

Skrevet

Å ha problemer med normal vannlating er et veldig vanlig problem, og mange setter kateter selv.

Du får opplæring av sykepleier e.l. som femme fatale skrev.

Skrevet

Det finnes mange sider på internett som tar for seg RIK( ren intermitterende kateterisering )

Hvis du søker på RIK, eller Ren intermitternede kateterinsering finner du masse om selv-kateterisering.

Det kan være fint å lese litt for å tilegne seg litt kunnskap på egenhånd også, før du snakker med en sykepleier som skal forklare deg dette.

Spesielt hvis du har problemer med dette området av kroppen?

Jeg ønsker deg lykke til!

Gjest Poirot
Skrevet

Forstod det som at hun ikke ønsket å snakke med de på sykehuset om dette, jeg? Men jeg er litt sløv.

Skrevet

Nei, kanskje det er vanskelig for henne å snakke om det. Overså kanskje det jeg.

Men jeg ville bare fortelle at det er mulig å gjøre det selv iallfall, siden det var mange som trodde det ikke var mulig.

Gjest Anonymous
Skrevet

NB! Det er forskjell på selvkateterisering med et engangskateter, og å legge inn et "permanent" kateter, som er den typen man får ved en operasjon... Engangskateter er så langt jeg har erfart av mindre diameter. Det lureste er nok å spørre legen om dette for å få et sikkert svar på om man kan få gjøre det selv. Men jeg tviler på om det er gjennomførbart..? Pga steril prosedyre osv. slik det allerede er nevnt her.

Skrevet

Det høres stusslig ut for deg, dette. Jeg har ingen erfaring med det su snakker om, men jeg tenker at en "ikke livsnødvendig" operasjon, kanskje ville være et fint sted å "øve seg på" - å håndtere alt rundt dette, som fx kateter. Det kan jo komme - dessverre - en dag da du ikke har noe valg, og jeg tenker på hva dette vil kunne gjøre deg.

Jeg vet ikke hva slags hjelp du får for dette, hvordan du har lært deg å takle ting. Uansett må du snakke med noen. Man får ikke automatisk et kateter for å sette selv. Jeg kan heller ikke skjønne at dette skal være en helt ny problemstilling.

Kanksje du kan sjekke ut denne nettsiden og se om det er noen tips å hente her.

Uansett - lykke til!

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Du kan fint gjøre det selv, og om du bare skal tømme blæra, trenger du ikke å gjøre det ved steril prosedyre. Så lenge det er rent, så går det bra. Skal kateteret være i over tid, skal dette gjøres av sykepleier ved steril prosedyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...