Gjest Anneliane Skrevet 26. mars 2004 #1 Skrevet 26. mars 2004 Blir alenemor til høsten. Er student. Det første året vil jeg derfor få fødselsstipend, ca 9000,- md tror jeg, Dobbelt barnetrygd får jeg vel også, engangsstønad på 33000.- ca, - men hva mer?Tar universitetsutd., har ca 2,5 år med studier igjen. Hvilke rettigheter har jeg? Bostøtte? Overgangsstønad? Noen som vet?
Gjest Starya Skrevet 26. mars 2004 #2 Skrevet 26. mars 2004 Dersom du søker overgangsstønad vil støtten fra lånekassen reduseres noe. Da jeg hadde overgangsstønad fikk jeg ca 15.000,- i halvåret fra lånekassen (i stipend og lån). Du har krav på bostøtte.
Gjest Xavia Skrevet 27. mars 2004 #3 Skrevet 27. mars 2004 Jeg var alenermor i 4 av årene jeg studerte. Økonomisk sett gikk det helt greit. Jeg fikk overgangsstønad, bostøtte, dobbel barnetrygd(+småbarnstillegg til barnet fyller 3), farsbidrag, utdanningsstøtte (ca 5000 i året til bøker) + at jeg takket ja til det lille lånekassen ville låne meg. Jeg var avhengig av bil under utdanningen, og fikk godtgjørelse etter km kjørt pr.måned. Stå på, dette klarer du kjempefint!!
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #4 Skrevet 27. mars 2004 Det er godt gjort - i 2004 - å kalle barnebidraget for FARSBIDRAG. SYnes det er forteller temmelig mye om holdningene hos disse såkalte "alenemødrene", far er melkeku - thats it.
Psst... Skrevet 27. mars 2004 #5 Skrevet 27. mars 2004 Jeg reagerte også på ordet "farsbidrag", men å gå derfra til å si at man ser på far som en melkeku er vel å gå litt langt.
Naken Skrevet 27. mars 2004 #6 Skrevet 27. mars 2004 Det er godt gjort - i 2004 - å kalle barnebidraget for FARSBIDRAG. SYnes det er forteller temmelig mye om holdningene hos disse såkalte "alenemødrene"' date=' far er melkeku - thats it.[/quote'] Jeg kaller det heller ikke farsbidrag, men er det så krise å si det da? Det er jo fars økonomiske bidrag til barnet sitt. (for det er jo faktisk fars barn også!). Hvordan du kan vri dette til at "såkalte(??) alenemødre" ser på far som en melkeku,- :klø: Det fatter jeg ikke!!
Gjest Moonshadow Skrevet 27. mars 2004 #7 Skrevet 27. mars 2004 Jeg kaller det heller ikke farsbidrag, men er det så krise å si det da? Det er jo fars økonomiske bidrag til barnet sitt. (for det er jo faktisk fars barn også!). Hvordan du kan vri dette til at "såkalte(??) alenemødre" ser på far som en melkeku,- :klø: Det fatter jeg ikke!!
Gjest Constanze Skrevet 27. mars 2004 #8 Skrevet 27. mars 2004 Det er godt gjort - i 2004 - å kalle barnebidraget for FARSBIDRAG. SYnes det er forteller temmelig mye om holdningene hos disse såkalte "alenemødrene"' date=' far er melkeku - thats it.[/quote'] Det overrasker ikke meg, dessverre.
Gjest sexysadie Skrevet 27. mars 2004 #9 Skrevet 27. mars 2004 Det er godt gjort - i 2004 - å kalle barnebidraget for FARSBIDRAG. SYnes det er forteller temmelig mye om holdningene hos disse såkalte "alenemødrene"' date=' far er melkeku - thats it.[/quote'] Er det så galt å kalle det for farsbidrag da? Skal ikke fedre bidra økonomisk for sine barn?
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #10 Skrevet 27. mars 2004 Javel, har noen her hørt om morsbidrag da? Ikke det?
Gjest Starya Skrevet 27. mars 2004 #11 Skrevet 27. mars 2004 Ville du blitt like vonbroten om Katarina hadde hett Karl-Fredrik, og han hadde kommet til å sagt "morsbidrag" i farta?
Gjest Moonshadow Skrevet 27. mars 2004 #12 Skrevet 27. mars 2004 Javel' date=' har noen her hørt om morsbidrag da? Ikke det?[/quote'] Er det mulig
Gjest Xavia Skrevet 27. mars 2004 #13 Skrevet 27. mars 2004 såkalte "alenemødrene"' date=' far er melkeku - thats it.[/quote'] Kan du være så snill å forklare hva du mener med SÅKALTE alenemødre? Enten er man to eller så er man alene. Eller? Ja, bortsett fra de som snyter på systemet og sikkert vokter seg vel for å kalle bidraget fra far farsbidrag. Huttetu for en krise det var at jeg kom til å kalle det det!!! Herregud!!!
Gjest Xavia Skrevet 27. mars 2004 #14 Skrevet 27. mars 2004 Og faktisk, hvorfor ville det være så sprøtt å kalle bidrag fra mor morsbidrag. Det var jo akkurat det det ville være.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #15 Skrevet 28. mars 2004 hva skal egentli jeg kalle det da a siden barnet bor hos meg men mor betaler ikke bidrag?hmmmm,,,,,statsbidrag?
Gjest Tex Skrevet 28. mars 2004 #16 Skrevet 28. mars 2004 Og i andre land sulter barn i hjel men her på KG er vi opptatt med å diskutere hva vi skal kalle pengene vi bruker til å fôre barna mat med....
Gjest Xavia Skrevet 28. mars 2004 #17 Skrevet 28. mars 2004 hva skal egentli jeg kalle det da a siden barnet bor hos meg men mor betaler ikke bidrag?hmmmm' date=',,,,statsbidrag?[/quote'] Hvorfor ikke bare kalle det for det for BIDRAGFORSKUDD for det er jo det det er??? (Eller er jeg helt på bærtur igjen??) Dersom mor eller far ikke betaler det de skal for barnet sitt, er vi heldige i Norge som får beløpet forskuttert fra staten. Denne moren eller faren som ikke betaler slipper jo ikke unna, dette blir skrevet ned som gjeld. Etter hva jeg har forstått kan dette beløpet trekkes rett fra lønna til mor/far, eller har de gått bort fra det?? Sånn var det i alle fall da min far ikke betalte for meg... Forressten, velkommen som en av disse såkalte aleneforsørgerne?
Brunhilde Skrevet 29. mars 2004 #18 Skrevet 29. mars 2004 Herregud! At det er mulig å vri en diskusjon så til de grader ut av perspektiv! Sæddonorbidrag burde det hete hvis det er den mamnnlige delen som betaler bidrag. Har mannen omsorg må det jo være klekkeribidrag? Det er nå en gang et faktum at det fremdeles er flere enslige kvinnelige omsrogspersoner enn enslige mannlige omsorgspersoner i dette landet, og når man da skal arrestere noen for en så enkel glipp som "farsbidrag"... Ja, ja, det ER ikke rart at det er krig i verden!
*Kaisa* Skrevet 29. mars 2004 #19 Skrevet 29. mars 2004 Herregud! At det er mulig å vri en diskusjon så til de grader ut av perspektiv! Ja, ja, det ER ikke rart at det er krig i verden! Her inne er det meste mulig. Noen er mester i å henge seg opp i ting som er helt uvesentlig for det tråden faktisk handler om. Noen begynner å bli gjengangere også... farsbidrag, morsbidrag, bidrag, statsbidrag, barnebidrag... so what??!! Pengene går som regel til samme formål. MAKAN
vivi Skrevet 29. mars 2004 #20 Skrevet 29. mars 2004 Herregud, er det mulig å spore så til de grader av? Hva er vel vitsen med å bruke masse energi på å irritere seg over en enkel formulering? Om det heter fars-,mors- eller hva-det-nå-heter bidrag , så var det ikke det tråden gjaldt.Kan noen svare Anneliane på hennes spørsmål?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå