Brunhilde Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 ... Kirken er åpen for alle som ikke fornekter Gud. Jeg tillater meg å sitere fra et annet underforum fordi jeg ble litt i stuss over ovennevnte utsagn. Som ateist har jeg naturlig nok ikke noe uttalt behov for å gå i kirken, men av og til må jeg, om ikke annet så av høflighetshensyn, ta turen. Er jeg da å anse som en overtreder siden jeg fornekter gud? Jeg bryr meg vel egentlig ikke, men syns det var et merkelig utsagn fra en som kaller seg kristen? Mulig jeg misforstod noe, men trodde det stor i bibelen at "alle" var velkomne, men så setter altså noen en standard som gjør at dette ikke stemmer allikevel. 1
Tomaten Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Jeg tillater meg å sitere fra et annet underforum fordi jeg ble litt i stuss over ovennevnte utsagn. Som ateist har jeg naturlig nok ikke noe uttalt behov for å gå i kirken, men av og til må jeg, om ikke annet så av høflighetshensyn, ta turen. Er jeg da å anse som en overtreder siden jeg fornekter gud? Jeg bryr meg vel egentlig ikke, men syns det var et merkelig utsagn fra en som kaller seg kristen? Mulig jeg misforstod noe, men trodde det stor i bibelen at "alle" var velkomne, men så setter altså noen en standard som gjør at dette ikke stemmer allikevel. Er ikke noe nytt at kristne (og generelt alle religiøse menneske) er hyklere da... 2
Alvina Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Kirken er åpen for alle tror jeg da??? Jeg var venninne til en prestedatter og vi holdt private rockeoperakonserter siden det var fin akustikk der. Presten, hennes far var ikke tilstede men han ville fått seg en god latter. Den største kirken er ute i den frie naturen, alt annet er staffasje. Jeg er ikke kristen, men tror på Jesus som en profet. Kirken er også forbundet med sorg, død og et farvel... Det er ikke nødvendig å være kristen for å oppsøke en kirke, har møtt muslimer i kristne begravelser i kirken og motsatt, har vært i bisettelse i moske. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Kirken er åpen for alle som ikke fornekter gud? Som ateist har jeg naturlig nok ikke noe uttalt behov for å gå i kirken, men av og til må jeg, om ikke annet så av høflighetshensyn, ta turen. Er jeg da å anse som en overtreder siden jeg fornekter gud? Med andre ord, en ateist er en som faktisk fornekter guds eksistens? Med andre ord endatil, en ateist er like overbevist om guds ikke-eksistens som en teist er om guds eksistens? De er like fanatiske, bare på hver sin ende av skalaen? Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4 2
yes2yes Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 Alle er velkommne i kirken, så lenge de følger reglene som er satt der og generelt oppfører seg anstendig. Det eneste unntaket jeg kan komme på er mormonenes tempeler, men dit er det heldigvis de færreste som drar. Ikke alle religiøse kan derimot gå inn i hvilken-som-helst gudshus, men generelt er det ingen forbud mot at ikke-troende skal entre noen av dem.
Brunhilde Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Kirken er åpen for alle som ikke fornekter gud? Med andre ord, en ateist er en som faktisk fornekter guds eksistens? Med andre ord endatil, en ateist er like overbevist om guds ikke-eksistens som en teist er om guds eksistens? De er like fanatiske, bare på hver sin ende av skalaen? Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4 Jeg snakker for meg selv, det hadde vært ok hvis du hadde evnen til å gjøre det samme? Og kanksje du kunne svare på spørsmålet mitt i samme slengen? Ateisme = oppfatningen at gud eller guder ikke eksisterer - hva er ekstremt med det? (Edit: fjernet dobbeltsitering) Endret 25. mars 2013 av Brunhilde
Gjest Beano Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Litt vanskelig og ikke være velkommen hvis man ikke tror på Gud da ?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Ateisme = oppfatningen at gud eller guder ikke eksisterer - hva er ekstremt med det? ateisme m1 (også utt a>-; av gr atheos 'uten gud', se teisme) oppfatning som går ut på at Gud el. guder ikke eksisterer, gudsfornektelse http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ateisme&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Men hva vet vel språkrådet om gresk og norsk språk? Ekstremt? Hvor skrev jeg at det var ekstremt? Freudiansk forsnakkelse fra din side? Opplever du at du er det? Offensiv defensivitet kommer gjerne av dårlig samvittighet for noe eller angst for noe. Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4
Brunhilde Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Litt vanskelig og ikke være velkommen hvis man ikke tror på Gud da ? Beklager, men setningen din henger ikke på greip. Kan du utdype? ateisme m1 (også utt a>-; av gr atheos 'uten gud', se teisme) oppfatning som går ut på at Gud el. guder ikke eksisterer, gudsfornektelse http://www.nob-ordbo...&ordbok=bokmaal Men hva vet vel språkrådet om gresk og norsk språk? Ekstremt? Hvor skrev jeg at det var ekstremt? Freudiansk forsnakkelse fra din side? Opplever du at du er det? Offensiv defensivitet kommer gjerne av dårlig samvittighet for noe eller angst for noe. Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4 Tja, ekstremt og fanatisk er vel ofte to sider av samme sak, og nei, i forhold til ateisme er jeg ingen av delene. Endret 30. mars 2013 av Bond
Alvina Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Jeg snakker for meg selv, det hadde vært ok hvis du hadde evnen til å gjøre det samme? Og kanksje du kunne svare på spørsmålet mitt i samme slengen? Ateisme = oppfatningen at gud eller guder ikke eksisterer - hva er ekstremt med det? (Edit: fjernet dobbeltsitering) Men tror du alle TROR på en gud og at gud er en mann? En mann med hvitt skjegg? Kirken er et tempel for stillhet. Hva som står i koranen eller i bibelen er en annen sak, det står f.eks. mye bra om Jesus, mens det gamle testamentet taler sitt eget språk og jeg har nektet å lese GT mer enn en gang. Dt holdt for meg. Ser du ikke det vakre i kirker? I januar var jeg i spania og var i en kirke fra 1100-tallet, katolsk. Forbinder du ateisme med revolverpolitikk mot kirker og gamle bygg og våre forfedres ære? Og, edit; feirer du jul eller spiser du bare pizza grandisa helt alene? Endret 25. mars 2013 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Tja, ekstremt og fanatisk er vel ofte to sider av samme sak Utdyp? i forhold til ateisme er jeg ingen av delene. Nei, men i forhold til agnostisisme så er du det. Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4 Endret 30. mars 2013 av Bond
Brunhilde Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Men tror du alle TROR på en gud og at gud er en mann? En mann med hvitt skjegg? Kirken er et tempel for stillhet. Hva som står i koranen eller i bibelen er en annen sak, det står f.eks. mye bra om Jesus, mens det gamle testamentet taler sitt eget språk og jeg har nektet å lese GT mer enn en gang. Dt holdt for meg. Ser du ikke det vakre i kirker? I januar var jeg i spania og var i en kirke fra 1100-tallet, katolsk. Forbinder du ateisme med revolverpolitikk mot kirker og gamle bygg og våre forfedres ære? Og, edit; feirer du jul eller spiser du bare pizza grandisa helt alene? Les tråden jeg hentet sitatet fra, du, så ser du hva jeg mener om kirken. OK? (Og nei, jeg tror ikke gud er en mann med hvitt skjegg, jeg tror ikke på gud! Jeg kan heller ikke se hva grandis og julaften har med spørsmålet mitt å gjøre, er du litt på bærtur i dag?) Til AB: Jeg har aldri sagt at jeg er agnostiker, ergo kan du ikke dømme meg som en. Endret 30. mars 2013 av Bond
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #13 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Til AB: Jeg har aldri sagt at jeg er agnostiker Nei, du har sagt at du er en gudsfornekter. For en agnostiker er det en heller fanatisk holdning å ha. ergo kan du ikke dømme meg som en. Offensiv defensivitet igjen. Du angriper i forsvar. Jeg har på ingen måte dømt deg, jeg har spurt om ateisme er det samme som å være en gudsfornekter. Du skriver nemlig det i åpningsinnlegget ditt. Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4 Endret 30. mars 2013 av Bond 1
Brunhilde Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #14 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Nei, du har sagt at du er en gudsfornekter. For en agnostiker er det en heller fanatisk holdning å ha. Offensiv defensivitet igjen. Du angriper i forsvar. Jeg har på ingen måte dømt deg, jeg har spurt om ateisme er det samme som å være en gudsfornekter. Du skriver nemlig det i åpningsinnlegget ditt. Anonym poster: e758fcfd9f46220e4ef5ea44ad8fddf4 Endret 30. mars 2013 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #15 Skrevet 25. mars 2013 Jeg tillater meg å sitere fra et annet underforum fordi jeg ble litt i stuss over ovennevnte utsagn. Som ateist har jeg naturlig nok ikke noe uttalt behov for å gå i kirken, men av og til må jeg, om ikke annet så av høflighetshensyn, ta turen. Er jeg da å anse som en overtreder siden jeg fornekter gud? Jeg bryr meg vel egentlig ikke, men syns det var et merkelig utsagn fra en som kaller seg kristen? Mulig jeg misforstod noe, men trodde det stor i bibelen at "alle" var velkomne, men så setter altså noen en standard som gjør at dette ikke stemmer allikevel. Hvorfor bare kirke, hva med en moske eller synagoge? Anonym poster: 2c0b2ca629627598eda73eccfef02da2 1
Brunhilde Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #16 Skrevet 25. mars 2013 Hvorfor bare kirke, hva med en moske eller synagoge? Anonym poster: 2c0b2ca629627598eda73eccfef02da2 Fordi den diskusjonen jeg hentet sitatet fra, som du jo også ser av dette. handlet om kirken. Ikke av noen annen grunn.
Rucula Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Jeg er også Atheist... Jeg tror ikke det finnes en gud, eller en jesus, eller en Allah osv... Jeg vil ikke kalle dette ekstremt. Jeg bare tror ikke... Forøvrig til deg over her som henviste til at TS ikke burde feire jul.... Jul er ikke en kristen høytid... Prøv å google det det er en høytid de kristne har overtatt. Juletreet har heller ingenting med kristendom å gjøre.... Da lærte du noe i dag og! 1
Gjest Bond Skrevet 30. mars 2013 #18 Skrevet 30. mars 2013 Tråden ryddet for spekulasjoner og personangrep Bond, adm
Safiye Skrevet 31. mars 2013 #19 Skrevet 31. mars 2013 Forøvrig til deg over her som henviste til at TS ikke burde feire jul.... Jul er ikke en kristen høytid... Prøv å google det det er en høytid de kristne har overtatt. Juletreet har heller ingenting med kristendom å gjøre.... Da lærte du noe i dag og! Jepp, helt riktig. Jeg er selv kristen. Kirken har litt forskjellig syn på en ikke-troende og en gudsfornekter. Jeg vil tro at de fleste ønsker alle velkomne i Kirken, det kommer stadig bønner i messen hvor det bes for de som ikke tror på gud. Men jeg leste et skriftefordredende ark med de forskjellige syndene, og der stod det noe ala "Jeg har vært sammen med noen som har fornektet gud" og da fikk jeg sjokk for å si det slikt.
Gjest Beano Skrevet 23. april 2013 #20 Skrevet 23. april 2013 Beklager, men setningen din henger ikke på greip. Kan du utdype? Ok. Det blir nesten som å invitere en sterk troende kristen eller hinduist til en samling for ateister/agnostikere. Hvorfor vil man ha med dem på samlingen om de skal sitte der og nekte det som blir fortalt? Jeg syntes ikke du overtreder hvis du drar i kirken fordi du må (dåp, giftemål o.l.) Hvis man er en ateist og går til kirken for å utforske religionen sin, regner jeg også med at det er greit. Jeg vil anse deg som en overtreder hvis du drar i kirken for å gjør hån og skape uhyggelig stemning. Jeg har selv blitt fortalt av prester og andre religiøse personer at ''alle er velkomne i kirken'', men det er jo bare vrøvl for å få kristendommen til å hørtes mer folkelig og kjærlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå