Gå til innhold

Salmalaks til sushi, må den fryses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk så lyst til å lage meg sushi selv nå, så har kjøpt en salmalaks for jeg hører at det er det tryggeste å bruke siden den skal brukes rå. Jeg mener jeg har lest noe om at jeg må fryse den først? Stemmer dette? Hva skjer hvis jeg ikke gjør det, for jeg har egentlig ikke tid til det nemlig..

Noen sushieksperter her som vet?:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salma trenger ikke fryses, nei. :)

Anonym poster: d5c60486fbccbbf2645aafb498c77bc3

Skrevet

Salma trenger ikke fryses, nei. :)

Anonym poster: d5c60486fbccbbf2645aafb498c77bc3

Ok, takk for svar! Da satser jeg på at det går greit å spise den som den er:)

Skrevet

Hei lurer på en ting, hvor får dere tak i sånn wasabi?

Skrevet

Hei lurer på en ting, hvor får dere tak i sånn wasabi?

Mener jeg har sett det både på Rema og Meny. De pleier å ha det på de plassene de selger sånn ferdigsushi i butikk iallefall!

Skrevet

Mener jeg har sett det både på Rema og Meny. De pleier å ha det på de plassene de selger sånn ferdigsushi i butikk iallefall!

Takk for svar, da skal jeg også lage. Hva annet trenger man, soyasaus? Kan man bruke vanlig ris fra østen?

Gjest Sakone
Skrevet

Takk for svar, da skal jeg også lage. Hva annet trenger man, soyasaus? Kan man bruke vanlig ris fra østen?

Du må enten bruke spesifikk sushiris, ellers må du tilsette eddik til risen. Sushi er som sagt ikke rå fisk, men det er eddikbehandlet ris :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du bør bruke sushiris. De selger de som regel på meny, den fra blue dragon fungerer helt greit. De har også wasabi og syltet ingefær (et must når du skal ha sushi)

Og du koker risen etter anvisning på pakken, tilsetter risvinseddik og sukker for å få rette smaken og konsistens :)

Lykke til :)

Endret av Nalaya
Skrevet

Kan noen komme med forslag? Agurk, majones og laks går det?

Gjest Sakone
Skrevet

Så lenge du har sushiris, så går alt ann :P

Jeg liker veldig godt sushi med agurk eller avocado f.eks ^^

Skrevet

Kan noen komme med forslag? Agurk, majones og laks går det?

Kjempegodt det :D Nesten enda bedre med avocado og agurk :) Så kan du lage chillimajones f.eks. Bland sammen majones med sweet chillisaus og litt chillikrydder. Nommenom :)

Skrevet

Kjempegodt det :D Nesten enda bedre med avocado og agurk :) Så kan du lage chillimajones f.eks. Bland sammen majones med sweet chillisaus og litt chillikrydder. Nommenom :)

Det her hørtes godt ut. Vet du, jeg tror jeg heller bestiller for jeg bor her på st hanshaugen, - det er ikke mulig å ikke finne et sushisted et sted her på st hanshaugen. Selv pleier jeg å gå på nori-sushi for dem har en "crispy laks" som er skikkelig godt. En laks og ris med noe frø av et slag? Lurer på om det er valmuefrø for det burde egentlig vært forbudt og man blir avhengig.

• Liker 1
Skrevet

Det her hørtes godt ut. Vet du, jeg tror jeg heller bestiller for jeg bor her på st hanshaugen, - det er ikke mulig å ikke finne et sushisted et sted her på st hanshaugen. Selv pleier jeg å gå på nori-sushi for dem har en "crispy laks" som er skikkelig godt. En laks og ris med noe frø av et slag? Lurer på om det er valmuefrø for det burde egentlig vært forbudt og man blir avhengig.

Sikker ristede sesamfrø, det brukes veldig mye i forbindelse med sushi. Herregud nå er jeg sulten på god sushi!

• Liker 1
Skrevet

Du må enten bruke spesifikk sushiris, ellers må du tilsette eddik til risen. Sushi er som sagt ikke rå fisk, men det er eddikbehandlet ris :)

Uansett så må man jo tilsette riseddik. Forskjellen er at sushiris er rundkornet, mens den "vanlige" middagsrisen er langkornet.

:heks:

• Liker 1
Gjest Sakone
Skrevet (endret)

Uansett så må man jo tilsette riseddik. Forskjellen er at sushiris er rundkornet, mens den "vanlige" middagsrisen er langkornet.

Det er riktig det at det er vanlig å bruke rundkornet ris i sushi. Grunnen til at jeg kommenterte var bare for å illustrere hva sushi er, ettersom det virket som posteren ikke var 100% klar over dette.

En litt mer forklarende versjon er at risen man bruker kalles for shari på japansk.

Denne inneholder kome(rundkornet ris) eddik, sukker, salt og til tider også nihonshu(eller sake som man kaller det utelands).

Grunnen til at man benytter rundkornet ris er at den trekker til seg mer vann en vanlig ris, og dermed blir litt mer "klissete" og lettere å behandle.

I japan så er det også en del variasjon av hvordan denne shari er tilberedt, øst i Japan, Tokyo og området rundt der, så benyttes ofte litt mer sukker, mens vest i Japan, området rundt Osaka og Kyoto, så benyttes mer salt.

Endret av Sakone
Skrevet

Takk for utfyllende svar, Sakone!

Jeg leste det forrige innlegget ditt som at sushirisen allerede var tilsatt eddik, men da misforstod jeg deg.

Jeg er ikke noe stor fan av sushi, men jeg prøver stadig, for jeg vil så gjerne lære å like det. Jeg er ikke veldig glad i smaken av noori, syns den smaker litt tran, men jeg har ikke gitt opp. En dag skal jeg si at jeg liker det!

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt så har de vel påvist Kveis i oppdrettslaks :(

Anonym poster: a5b15c1f8d38e20727263c5d14220946

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt så har de vel påvist Kveis i oppdrettslaks :(

Æsj, mistet lysten på sushi nå...

Anonym poster: 56282431f93bbc488caa41e702ded7d4

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, mistet lysten på sushi nå...

Anonym poster: 56282431f93bbc488caa41e702ded7d4

Bare å holde seg til visse forhåndsregler så er ikke det noe problem. Jeg personlig har sluttet med rå, ufryst laks etter dette kom frem.

AnonymBruker
Skrevet

Drit i å svare waco, han kupper trådene med masse idiotiske spørsmål på helt opplagte ting. Spør og spør og ender opp med å skrive at han kommer til å kjøpe det ferdig siden han ikke er fornøyd med svarene (for kvinner kan jo ingenting).

Teit av dere å gå i fella hans hver gang.

Anonym poster: ae1e0c306d0687472d4359a76311aab2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...