Gå til innhold

Kleskode galla - hjelp til antrekk for gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboern og jeg har fått invitasjon til bryllup i sommer. Hadde håpet jeg kunne bruke noen av de finere sommerkjolene jeg har i skapet, men neida. Antrekk er galla.

Bunad er uaktuelt, siden dette er et land hvor temperatur på dagen kan komme oppimot 30 grader. Ellers hadde jo dette vært løst enkelt.

Jeg har et litt begrenset budsjett, og vet ikke om jeg har lyst til å legge penger i en kjole som begrenser seg til "galla i varmere strøk". Jeg har aldri vært i et slikt selskap før, og, forutsatt at selskapet i er Norge, kommer jeg nok til å bruke bunad ved senere anledninger.

Av kropp er jeg relativt lav, rundt 163 cm, men har en del ekstra på kroppen. Mine hovedproblemområder er ganske stor rumpe og mage (ligger på rundt 110 cm rundt både rumpe/hofte og mage) og ganske store overarmer. Jeg er ikke så veldig glad i å gå i topper uten ermer. Livet er ganske smalt i forhold til mage/hofte/rumpe, rundt 85 cm.

Noen som har forslag til gallaantrekk for meg, som er relativt billig, som helst kan brukes igjen senere og som passer kroppen min?

Anonym poster: af5eb5b560f54edbae6cc9992c16021a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Gjest Gjest
Skrevet

Du har ingen venner som har noe hengende?

AnonymBruker
Skrevet

Galaantrekk er ikke billig. Eller - du kan prøve å kjøpe via ebay, der kan du få noe veldig billig, men det enkleste vil nok være å leie i kjolesalong.

For øvrig har de færreste gallakjoler ermer av noe slag. Så de kraftige overarmene må du bare regne med å vise frem i all sin prakt.

Anonym poster: 5f12f4dd0499c6df039596e40f0fd637

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er i nærheten av Oslo så oppsøk Manillusion, mye bra for formfulle damer der.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine tips. :)

Selve vielsen skal være i noe jeg går ut fra er en katolsk kirke, og jeg regner med at der må skuldrene dekkes til på en eller annen måte. Går vel nesten ut i fra at dette er vanlig uansett, så lenge vielsen foregår i et gudshus. På den måten kan jeg jo dekke til mine aller største komplekser en stund i alle fall.

Gjest: Jeg har ingen venner å låne av, da jeg er størst av alle mine venner. Håper jo på å gå ned noe i vekt til sommeren (uavhengig av bryllupet), men jeg regner ikke med å bli en sylfide akkurat til da. Jeg bor i Oslo, så det kunne jo vært morsomt å stikke innom. Hvor i Oslo ligger det? Er det denne butikken?

Jeg aner ikke om brudeparet "krever" at alle skal stille med galla, men jeg kan se for meg at "nesten-galla" ikke er godt nok for bruden. Jeg vet ikke hvordan kjoleutleiere stiller seg til at jeg tar med kjole til utlandet. Å leie der er ikke aktuelt, da kan jeg jo risikere å måtte gå naken (og dét er jeg ganske sikker på at bruden ikke vil tolerere! :fnise: ).

Har sittet og sett litt på Jenjenhouse, og syns ikke prisene der var veldig stive i utgangspunktet (men må regne med toll og slikt selvsagt). Er det noen som har erfaringer med å bestille til større damer der, og hvilket stoff burde jeg eventuelt gått for?

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest: Jeg har ingen venner å låne av, da jeg er størst av alle mine venner. Håper jo på å gå ned noe i vekt til sommeren (uavhengig av bryllupet), men jeg regner ikke med å bli en sylfide akkurat til da. Jeg bor i Oslo, så det kunne jo vært morsomt å stikke innom. Hvor i Oslo ligger det? Er det denne butikken?

Jepp, det er det.

AnonymBruker
Skrevet

Mye lekkert på Msnillusions, men gallaantrekk har de dårlig med.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ringe til parret og spørre? Vi var i bryllup i fjor med kleskode galla - studentbudsjettet var veldig lite samarbeidsvillig på den fronten, så vi ringte. De hadde en helt annen forståelse av galla enn oss, og hadde i tillegg skrevet kleskoden et par hakk finere enn de ønsket seg fordi brudens søster hadde skrevet "formelt" - med hele familien i olabukser som resultat.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Mye lekkert på Msnillusions, men gallaantrekk har de dårlig med.

Vel, de er veldig behjelpelige til å finne noe.

AnonymBruker
Skrevet

Igigi.com :)

Anonym poster: 1cb5aaa6b07de17b6ad1431db68c54ce

AnonymBruker
Skrevet

Når antrekkskodeksen er kjole og hvitt, er det underforstått at det dreier seg om galla, og således gallakjole som gjelder. Tradisjonelt er gallakjolen en lang, fotsid kjole i et eksklusivt materiale som ofte er brodert. Lengden varierer i takt med moten, men en gallakjole er aldri direkte kort, og den er heller aldri helt svart, om man skal følge de klassiske reglene. Den kan være utringet, ermeløs eller ha korte eller lange ermer. Er kjolen utringet, bærer man vanligvis et sjal over skuldrene. Lange hansker eller glacéhansker, fra det franske ordet for å skinne, glacé, er et vanlig tilbehør til en gallakjole. Etter klassisk etikette heter det at jo dypere utringning, desto lengre hansker. Glacéhanskene brukes utenpå ringer, og hanskene tas alltid av når man setter seg til bords. Ved håndhilsing og dansing kan de beholdes på.

Til galla skulle kvinner tradisjonelt ha oppsatt hår, gjerne som coiffure, som er faguttrykket for frisyre med tilbehør. Men i dag er det vel så stilfullt med håret hengende fritt. Til galla skal neglelakken være diskré. For dem som eier en tiara eller et diadem, kan det benyttes. Slike smykker er det vel imidlertid få utenom de kongelige som har liggende i skuffen. På samme vis som til menns kjole og hvitt, foreskriver også klassisk etikette at man ikke skal bære armbåndsur til galla. Dette skal ligge i vesken, sier regelen.

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=32&nid=40

skulle tro det holder med en lang kjole i litt fint stoff, og det trenger man ikke betale tusenvis av kroner for

Anonym poster: 8667272045c91f650582c2f5284c41e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...