AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Jeg har en skjøteledning i stuen. Der er det plass til åtte kontakter, og jeg har to ladere, en kontakt til tven og en til høytaleren i den. Altså 4 av åtte kontakter er tatt. Så sa det PANG og hele skjøteledningen lyste opp så gikk strømmen i stuen. Jeg dro ut skjøteledningen fra veggen og tok fort ut alle kontaktene som stod i den. På den ene laderen til telefon er det en liten ''knott'' du har i stikk kontakten (En sånn du kan bruke til alle usb ledninger) Den var helt svart nederst og bøyd. Prøvde å sette den i veggen igjen, slo på strømmen og den ene telefon laderen var ødelagt, men resten fungerte. Hva skjedde, og kan jeg fortsette å bruke denne skjøteledningen nå? De to greiene som skal nedi kontakten er helt bøyd. Var en slik lader. Anonym poster: 3efb2dd8750fefdb0d76d80a48b498f3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Okei, høres ut som om de to kontaktene berørte hverandre. Det er i så fall ille. Veldig ille. Anonym poster: e466cabaaf25e2622d83fbe3d977b994
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Jeg ville nok ikke brukt den mer. Du bør heller ringe elektriker å sørge for at du får flere faste punkter i stua. http://www.dinside.no/838165/bruker-du-skjoteledninger Anonym poster: 94bbda6d31380b12a1a3d50fa507e13a 1
Tabudrue Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Og nettopp derfor ble det innført restriksjoner for bruk av skjøteledninger 1 juli 2010! Faste stikk er den sikre veien å gå
skrue Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Jeg antar at det har oppstått en kortslutning i den laderen som ikke virker mer. Den er det bare å kaste. Det har gått mye strøm igjennom skjøten. Selvom skjøtekontakten er dimensjonert for strømmer som er strørre enn det som slo ut sikringen, så hadde jeg nok byttet den ut eller ikke brukt den uten oppsyn. Det kan ha oppstått svakheter som tar tid for man oppdager. Ladere skal helst ikke brukes uten oppsyn. Mange synder mot dette. Jeg også. Det er ikke laderen i seg selv men batteriet den lader opp som oftest ryker. 1
@Maja Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Vanskelig å vite om skjøteledningen har fått skader eller ikkje. Ville ha skaffa ein ny. Feil på elektriske- dingser kan vere skummelt. Ny skjøteledning er ein billig pris for å sikre seg mot unødvendig brannfare. Og lever den gamle til el-innsamling. Vist du bare legger den tilsisde har du plutelig glemt at det kunne vere noko gale med denne, og så er den plutseli i bruk igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå