AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Jeg har en venninne, uten bil og sertifikat, som bor 7 km fra meg. Vi drar ofte på dagsturer sammen og da blir det til at jeg henter henne for å så kjøre til bestemmelsesstedet før jeg etter endt tur kjører henne hjem igjen. Det inne bærer et par tre ekstra kilometer for meg men jeg ønsker jo ikke være kjip. Jeg har aldri tatt betalt for disse turene som kan skje opptil ukentlig men forleden tok jeg mot til meg og sa at vi var nødt til å spleise på bensinen. Men da svarer hun ikke og aldri tar intiativ mere selv om hun forut før jeg tok opp bensinssaken var den som var ivrigst av oss på å foreslå utflukt. Hun smser meg iblant og sier nå må vi snart dra på tur og da sier jeg"ja det må vi, det er bare å smse meg når du vil", men hun gjør det aldri, venter kanskje på at jeg skal foreslå det fordi da er det vanskelig for meg å kreve betalt iom at jeg tar intiativet. Jeg har kjørt masse på henne, i årevis, uten å ta betalt, omveier og når hun hadde ærender og for all lettvinthetskyld slik at hun slapp å ta masse busser når vi skulle på utflukter, tidsbesparende osv. Her som jeg bor går det nemlig ingen busser , Dvs at jeg må gå et stykke for å komme til buss men jeg kunne jo tatt bilen ut til busstedet og busset derifra og møtt henne, men tungvint for oss begge. Nå skjønner jeg at hun venter på at jeg skal ta kontakt med henne, men det har jeg ikke lyst til. Det er ikke godt å kjenne seg utnyttet. Måtte bare få satt ord på det. Anonym poster: 883cc1cd59e8230d588b39303331b095
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Så ho betaler aldri dfor noe? Inviterer deg på mat? Kjøper en øl? Ol
Nita Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Denne "venninna" utnytter deg, og det er bare du som kan gjøre noe med det. Vent på initiativ fra henne, og når det kommer så sier du rett og slett at det er greit men da må du legge # kr i bensin. Hvis hun blir sur er det jo hennes problem, og helt ærlig..... vil du virkelig ha venner som utnytter deg? 1
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Neste gang dere skal på tur, stopper du på første benisinstasjon og fyller tanken. Så sier du til henne at du stopper på den samme bensinstasjonen når dere kommer tilbake og fyller opp tanken igjen og at dere da spleiser på det du fyller for. Hun kan da ikke si nei til det? Da vet dere jo akkurat hvor mye bensin som har blitt brukt på turen.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 Så ho betaler aldri dfor noe? Inviterer deg på mat? Kjøper en øl? Ol Nei aldri.. og jeg har hentet og kjørt henne til døren hver gang, vært snill, før en venn sa jeg måtte sette grenser, jeg så gjorde, og hun tror at disse ordene ikke kommer fra min munn, for hun er ikke vant til at jeg stiller krav. Hun synes jeg er rar som med ett bringer bensinspørsmål på bane, hun er jo ikke vant til det.. Anonym poster: 883cc1cd59e8230d588b39303331b095
Ulla Ullsokk Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Høres ut som om hun er en snylter! Jeg kjører gjerne og henter/ hjelper venninner uten å få betalt, men det er noe annet hvis det hadde skjedd hele tiden. På lange turer spleiser vi alltid, det har vi gjort i 20 år og det gjør vi enda, vi tenker ikke på det engang. Og når det alltid er DU som kjører så blir det jo helt feil. Jeg kan kanskje skjønne at hun er ubetenksom og ikke har tenkt på det før ( selv om det er litt utenkelig), men at hun ikke reagere med "selvfølgelig!" når du tar det opp og så sniker seg unna og vil at DU skal ta initiativ fordi det da er mer sakelig at hun ikke trenger å spleise.....det lukter som en skikkelig gjerrigper! Jeg hadde også følt meg utnyttet. 1
challenger Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Jeg har ei sånn venninne jeg også. Hun har ALDRI betalt bensin, og vi har kjørt MYE sammen. Tror bare enkelte er av den oppfatningen av at den som eier bilen og har lappen betaler, den andre får en "free ride", spesielt om det er han/hun med bilen som har foreslått turen. Hadde det vært meg hadde jeg dødd av dårlig samvittighet. Pleier alltid å betale for meg om andre kjører. Det samme gjør andre venner til meg også. En ting er når det skjer en gang i blandt liksom, har ikke noe imot å gjøre en tjeneste som innebærer kjøring o.l. Men om vi feks drar på Sverigetur og bilen bruker en full tank, er det ren høflighet å betale en skvett bensin spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Denne "venninna" utnytter deg, og det er bare du som kan gjøre noe med det. Vent på initiativ fra henne, og når det kommer så sier du rett og slett at det er greit men da må du legge # kr i bensin. Hvis hun blir sur er det jo hennes problem, og helt ærlig..... vil du virkelig ha venner som utnytter deg? Ja da får jeg vente på intiativ, men det kommer jo aldri og hvis det kommer noe er det slik:" du ringer jo aldri lenger...", mens jeg svarer "Joda jeg vil gjerne på tur jeg", det er bare å pipe ringe" Gang på gang har jeg gjort det men hun foreslår aldri noe lenger, jeg har slitt litt mentalt uten at det er satt ord på noensinne. men hun har bemerket på turene våre at jeg opptrer irrasjonelt, at jeg går raskere hver gang vi møter mennesker osv. Mao at jeg slet med noe har hun gjennomskuet meg uten at vi har snakket noe veldi dypt om det. Men hun har konstatert mitt sbvake meg som har vanskelig for å si nei. Jeg har følelsen, uten at det sies med ord, at hennes regnestykke går opp i opp for nå har jo hun gjort en god gjerning som var med meg som har såpass dårlige nerver. Dog ikke så dårlige men ikke så utadvendt som henne. Det er feil for jeg klarer meg helt fint selv om jeg er introvert og jeg har kost meg på turene slik hun også har sett ut til å gjøre. men litt tilbaketrukken har jeg vært og det har jeg sett at hun har registrert. Når så denne beskjedne tør å spør om bensin så jeg at hun nesten steilet. Og hun har altså ikke ringt. Ettersom tiden går forteller det vel det meste : / Anonym poster: 883cc1cd59e8230d588b39303331b095
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Er det vanlig å spleise på bensin, egentlig? Ikke misforstå, jeg mener selvsagt det er helt rettferdig og greit å gjøre. Jeg kan bare aldri huske at jeg har opplevd at det har vært et tema. Nå har jeg kjørt venner både kort og langt mye mer enn omvendt, så det er sånn sett forståelig om de har latt være å be meg betale (fordi jeg gjør det samme), men jeg har bare aldri hørt om det utover KG-tråder. Hjalp f.eks. en kompis å flytte ut fra hybel i sommer, og falt meg ikke inn å be om bensinpenger eller noe annet for det. Igjen - det er fullt forståelig, og det skulle bare mangle at folk godtar å spleise på bensin eller betaler alt om de bare skal kjøres et sted. Jeg hadde helt klart vært villig til å betale selv. Jeg bare lurer, av ren nysgjerrighet, på om det er helt standard for folk flest? Jeg er født og oppvokst midt i Oslo, om det har noe å si. Meget mulig det er sjeldnere her fordi det er så gode kollektivmuligheter at det gjerne er helt spesielle grunner når folk først er nødt til å kjøres (fremfor å ta buss, trikk, T-bane etc.). Og til TS: For all del, jeg støtter deg her. Når du først nevner dette med bensinpenger for henne skulle det naturligvis bare mangle at hun er med på å spleise. Det er et helt rimelig krav. Ingen tvil om at du har rett. Anonym poster: 39ee411e530c2b1616a289c27cf377c0 1
dobri123 Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Det er ikke frekt, det er ren folkeskikk og hjelpe til å betale når man gjør ting sammen. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 Ja da får jeg vente på intiativ, men det kommer jo aldri og hvis det kommer noe er det slik:" du ringer jo aldri lenger...", mens jeg svarer "Joda jeg vil gjerne på tur jeg", det er bare å pipe ringe" Gang på gang har jeg gjort det men hun foreslår aldri noe lenger, jeg har slitt litt mentalt uten at det er satt ord på noensinne. men hun har bemerket på turene våre at jeg opptrer irrasjonelt, at jeg går raskere hver gang vi møter mennesker osv. Mao at jeg slet med noe har hun gjennomskuet meg uten at vi har snakket noe veldi dypt om det. Men hun har konstatert mitt sbvake meg som har vanskelig for å si nei. Jeg har følelsen, uten at det sies med ord, at hennes regnestykke går opp i opp for nå har jo hun gjort en god gjerning som var med meg som har såpass dårlige nerver. Dog ikke så dårlige men ikke så utadvendt som henne. Det er feil for jeg klarer meg helt fint selv om jeg er introvert og jeg har kost meg på turene slik hun også har sett ut til å gjøre. men litt tilbaketrukken har jeg vært og det har jeg sett at hun har registrert. Når så denne beskjedne tør å spør om bensin så jeg at hun nesten steilet. Og hun har altså ikke ringt. Ettersom tiden går forteller det vel det meste : / Anonym poster: 883cc1cd59e8230d588b39303331b095 Det er tydeligvis mye mer enn bensinpenger som er temaet her. Kanskje du trenger psykolog?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #12 Skrevet 25. mars 2013 Det er tydeligvis mye mer enn bensinpenger som er temaet her. Kanskje du trenger psykolog? Det har jeg. Men introvert er vel ikke akkurat en sykdom heller og bør uansett ikke frita henne fra å spleise? Ts Anonym poster: 883cc1cd59e8230d588b39303331b095 2
challenger Skrevet 25. mars 2013 #13 Skrevet 25. mars 2013 Er det vanlig å spleise på bensin, egentlig? Ikke misforstå, jeg mener selvsagt det er helt rettferdig og greit å gjøre. Jeg kan bare aldri huske at jeg har opplevd at det har vært et tema. Nå har jeg kjørt venner både kort og langt mye mer enn omvendt, så det er sånn sett forståelig om de har latt være å be meg betale (fordi jeg gjør det samme), men jeg har bare aldri hørt om det utover KG-tråder. Hjalp f.eks. en kompis å flytte ut fra hybel i sommer, og falt meg ikke inn å be om bensinpenger eller noe annet for det. Anonym poster: 39ee411e530c2b1616a289c27cf377c0 Kommer veldig an på situasjonen vil jeg si. Selv er jeg en person som ytterst sjelden forventer betaling når det kommer til bilkjøring, men som sagt det kommer helt an på situasjonen. Du har jo såkalte vennetjenester, som feks flytting, en svipptur på butikken osv. Der hadde jeg aldri forventet betaling, for i slike situasjoner går det som regel opp i opp. Det kommer en dag JEG også trenger flyttehjelp. Men hvis jeg og en venn planlegger en lengre tur sammen, feks harryhandel i nabolandet, synes jeg det er rett og rimelig at vi skal dele utgifter. I det minste gi et lite bidrag. Det ville jeg ha gjort om det var jeg som var passasjer. Hvis noen spør meg om jeg kan hente de på fest, altså noe som tilsvarer at jeg må sitte opp til langt på natt for å dra og hente de, da synes jeg det er greit med en liten betaling. I slike tilfeller synes jeg det skulle bare mangle egentlig. Greit nok at det er venner, men jeg må jo faktisk ut å kjøre midt på natta liksom. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #14 Skrevet 25. mars 2013 Er det vanlig å spleise på bensin, egentlig? Ikke misforstå, jeg mener selvsagt det er helt rettferdig og greit å gjøre. Jeg kan bare aldri huske at jeg har opplevd at det har vært et tema. Nå har jeg kjørt venner både kort og langt mye mer enn omvendt, så det er sånn sett forståelig om de har latt være å be meg betale (fordi jeg gjør det samme), men jeg har bare aldri hørt om det utover KG-tråder. Hjalp f.eks. en kompis å flytte ut fra hybel i sommer, og falt meg ikke inn å be om bensinpenger eller noe annet for det. Igjen - det er fullt forståelig, og det skulle bare mangle at folk godtar å spleise på bensin eller betaler alt om de bare skal kjøres et sted. Jeg hadde helt klart vært villig til å betale selv. Jeg bare lurer, av ren nysgjerrighet, på om det er helt standard for folk flest? Jeg er født og oppvokst midt i Oslo, om det har noe å si. Meget mulig det er sjeldnere her fordi det er så gode kollektivmuligheter at det gjerne er helt spesielle grunner når folk først er nødt til å kjøres (fremfor å ta buss, trikk, T-bane etc.). Og til TS: For all del, jeg støtter deg her. Når du først nevner dette med bensinpenger for henne skulle det naturligvis bare mangle at hun er med på å spleise. Det er et helt rimelig krav. Ingen tvil om at du har rett. Anonym poster: 39ee411e530c2b1616a289c27cf377c0 Her var det jo snakk om regelmessige turer så da synes jeg det er rett og rimelig å be om at vi spleiser selv om jeg ikke har tatt en øre for det tidligere. Det kom til et punkt, hvor jeg spurte meg selv,ville hun gjort det samme for meg.......? Ts Anonym poster: 883cc1cd59e8230d588b39303331b095
Gjest LonelyAngel Skrevet 25. mars 2013 #15 Skrevet 25. mars 2013 Jeg synes denne venninna de høres ut som en bitch. En typisk jente som har deg rundt lillefingeren, og driter i hvor mye du må betale for henne, så lenge hun ikke trenger å punge ut. Drit i henne. Hun driter tydeligvis i deg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #16 Skrevet 25. mars 2013 Så klart skal hun betale! Anonym poster: 12eb11c00847def7e438bf9ef30bd58b 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Folk som ikke har bil, aner ikke hvor dyrt det er. Så enkelt er det. Anonym poster: 262adfb429f487029f98cc048ee6941d 2
Alvina Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Jeg legger alltid i penger til bensin og bomstasjoner, pluss litt ekstra siden jeg vet at det er noe som kalles slitasje. Det hender noen nektet ta i mot, men ser på det som en selvfølge å bidra til noe så selvfølgelig. Det er dyrt å ha bil. Det dreier seg ikke bare om felles turer, men også om små utflukter eller bare sitte på etter f.eks jobb. Noe annet er det om /når jeg var ung og venninner fikk lappen og lånte foreldrenes bil for å leke seg og ha meg med som en nervøs forsøkspassasjer. Endret 25. mars 2013 av Alvina 1
Brown eyed girl Skrevet 25. mars 2013 #19 Skrevet 25. mars 2013 Kommer veldig an på situasjonen vil jeg si. Selv er jeg en person som ytterst sjelden forventer betaling når det kommer til bilkjøring, men som sagt det kommer helt an på situasjonen. Du har jo såkalte vennetjenester, som feks flytting, en svipptur på butikken osv. Der hadde jeg aldri forventet betaling, for i slike situasjoner går det som regel opp i opp. Det kommer en dag JEG også trenger flyttehjelp. Men hvis jeg og en venn planlegger en lengre tur sammen, feks harryhandel i nabolandet, synes jeg det er rett og rimelig at vi skal dele utgifter. I det minste gi et lite bidrag. Det ville jeg ha gjort om det var jeg som var passasjer. Hvis noen spør meg om jeg kan hente de på fest, altså noe som tilsvarer at jeg må sitte opp til langt på natt for å dra og hente de, da synes jeg det er greit med en liten betaling. I slike tilfeller synes jeg det skulle bare mangle egentlig. Greit nok at det er venner, men jeg må jo faktisk ut å kjøre midt på natta liksom. Helt enig! Alt skal ikke regnes ut i kroner og øre, men en viss likevekt er det vel likevel å forvente. Har venner uten lappen også, og de syns jeg det er rimelig at bidrar litt oftere enn andre, ettersom jeg vet at jeg aldri får returnert tjenesten fra dem... Det betyr likevel ikke at jeg forventer et lite bidrag HVER gang.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2013 #20 Skrevet 25. mars 2013 Nå skriver du jo at du sa fra her forleden, så da kan det jo hende hun tar kontakt. Trenger ikke dømme henne på forskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå