Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da ligger jeg på sykehus med det de kaller hyperstimulering. Eggstokkend er svære og vann i buken. Fikk hentet ut 21(!) egg før det ble så ille, men i går kom tlf om at bare 4 var ok nok til å fryse. Skuff!! Spørsmål er:

Har andre opplevd hyperstimulering? Tok det lang tid på sykehus?? * lei*

Og; teller dette som et forsøk? Har fått to forskjellige svar her. Dette skulle vært vårt 2. Forsøk i det offentlige, men får ikke satt inn fersk egg. Har vi da to eller ett forsøk igjen etter frys?

Håper det var forståelig formulering *dopa* ;)

Anonym poster: 16d0cc15a6ca43f0f28695c709e4582d

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Hei.

Jeg har aldri blitt overstimulert, så jeg kan ikke svare på det første du lurer på.

Men er forsøk telles kun som et forsøk dersom du har fått tilbakesatt egg etter uttak.

Det telles ikke dersom det blir avbrutt før du kommer så langt.

Lykke til =)

Skrevet

Hei.

Jeg har aldri blitt overstimulert, så jeg kan ikke svare på det første du lurer på.

Men er forsøk telles kun som et forsøk dersom du har fått tilbakesatt egg etter uttak.

Det telles ikke dersom det blir avbrutt før du kommer så langt.

Lykke til =)

Takk for svar :) men vi får jo (forhåpentligvis) satt inn fryseeggene. Men de teller ikke da?

Gjest Twelve12
Skrevet

Nei det telles ikke som forsøk. =)

Skrevet

Da får det være det positive oppi det hele, at vi har 2 forsøk igjen og ikke 1 :)

Gjest Twelve12
Skrevet

Da får det være det positive oppi det hele, at vi har 2 forsøk igjen og ikke 1 :)

Sant så sant. Da får du også regndert for medisiner selvom det ikke tells som et forsøk :)

Gjest Twelve12
Skrevet

Sant så sant. Da får du også regndert for medisiner selvom det ikke tells som et forsøk :)

Refundert skulle det stå msitter med ipad

Skrevet

Refundert skulle det stå msitter med ipad

Nå ringte mannen på klinikken og spurte. Det teller som et forsøk hvis noen av eggene blir satt inn sier de. *forvirra*

Skrevet

Så lenge man har uttak som fører til tilbakesetting teller det som forsøk. Dersom et av eggene overlever opptining og blir satt inn igjen har du gjennomført ett forsøk, selv om det ikke ble satt inn egg etter selve uttaket.

Det heter overstimulering, og ikke hyperstimulering. Jeg har i alle fall aldri hørt sistnevnte begrep. Hvor lenge du blir liggende avhenger av mange ting, det er store individuelle forskjeller.

4 fryseklare egg er veldig bra, det er kun de med lite fragmentering og god jevndeling som er av god nok kvalitet for frys. Jeg har på fem forsøk aldri hatt frysekandidater.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man har uttak som fører til tilbakesetting teller det som forsøk. Dersom et av eggene overlever opptining og blir satt inn igjen har du gjennomført ett forsøk, selv om det ikke ble satt inn egg etter selve uttaket.

Det heter overstimulering, og ikke hyperstimulering. Jeg har i alle fall aldri hørt sistnevnte begrep. Hvor lenge du blir liggende avhenger av mange ting, det er store individuelle forskjeller.

4 fryseklare egg er veldig bra, det er kun de med lite fragmentering og god jevndeling som er av god nok kvalitet for frys. Jeg har på fem forsøk aldri hatt frysekandidater.

Legene sa hyperstimulering, men kan jo være det er samme greien. Svære eggstokker, vann i buken og i lungene, vanskelig å puste, ser ut som en ballong!

Den gode nyheten er at det var 6 egg på frys i dag, de hadde holdt flere til dyrking. Så da er det som alltid bare å håååååååpe!

Anonym poster: 16d0cc15a6ca43f0f28695c709e4582d

AnonymBruker
Skrevet

Det vi har fått beskjed om er at det er kun ferskforsøk som regnes som forsøk i det at du får dekket det av staten.

Fryseforsøk inngår ikke under det.

Dvs at når et egg har vært fryst, så er det et fryseforsøk.

Anonym poster: ea92c9357c825a876fed305a45f676de

Skrevet (endret)

Det heter hyperstimulering :)

Du må nok bli på sykehuset til de ser at kroppen din er i væskebalanse (det som skjer nå er at du produserer mer væske enn kroppen klarer å kvitte seg med). Dette kan de gjøre med å gi deg intravenøs væske som heter vololyte som trekker væsken i vevet inn i blodbanen igjen. Ovariene dine vil etter en stund bli mindre og det kan de se på innvendig ultralyd. Er du hemokonsentrert (høy blodprosent) må du ha blodfortynnende behandling. De første dagene nå vil de nok måle drikke og diurese (tiss) for å se om du etterhvert kvitter deg med væskeoverskuddet, de vil også følge med på vekten din.

Endret av amliv88
Skrevet

Det vi har fått beskjed om er at det er kun ferskforsøk som regnes som forsøk i det at du får dekket det av staten.

Fryseforsøk inngår ikke under det.

Dvs at når et egg har vært fryst, så er det et fryseforsøk.

Anonym poster: ea92c9357c825a876fed305a45f676de

Etter lovverket er et tellende forsøk et forsøk som fører til tilbakesetting av egg. Det er riktig at fryseforsøk er "bonusforsøk". Men dersom et forsøk fører til tilbakesetting, uavhengig av om denne første tilbakesettingen er frys eller fersk, telles det som forsøk.

Men jeg vet at klinikker praktiserer litt ulikt. Og at det er ganske vanlig å få et ekstra forsøk da sannsynligheten for å lykkes er mye lavere ved frys. Det er sikkert derfor TS får ulike beskjeder.

Det vanlige begrepet er overstimulering, men jeg ser ved et googlesøk at noen få klinikker bruker hyperstimluering selv om begrepet er mye mindre utbredt på google ( 10 000 treff mot over 200 000 for overstimuerling). Det ser ut som om det er 1-2 klinikker i Norge som foretrekker betegnelsen.

Skrevet

Etter lovverket er et tellende forsøk et forsøk som fører til tilbakesetting av egg. Det er riktig at fryseforsøk er "bonusforsøk". Men dersom et forsøk fører til tilbakesetting, uavhengig av om denne første tilbakesettingen er frys eller fersk, telles det som forsøk.

Men jeg vet at klinikker praktiserer litt ulikt. Og at det er ganske vanlig å få et ekstra forsøk da sannsynligheten for å lykkes er mye lavere ved frys. Det er sikkert derfor TS får ulike beskjeder.

Det vanlige begrepet er overstimulering, men jeg ser ved et googlesøk at noen få klinikker bruker hyperstimluering selv om begrepet er mye mindre utbredt på google ( 10 000 treff mot over 200 000 for overstimuerling). Det ser ut som om det er 1-2 klinikker i Norge som foretrekker betegnelsen.

På sykehuset bruker de berepet hyperstimulering :) Men hyperstimulering og overstimulering er jo egentlig ett og samme begrep og betyr jo nøyaktig det samme :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes det kan lages en egen tråd der man kan diskutere hyperstimulering og overstimulerting. Sammenligne notater, antall treff, sende ut spørreskjema til de ulike klinikkene og legene, og få klarhet i dette en gang for alle.

Anonym poster: f7da4f558d6ecedabd2131b3b72798fa

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noe å si for meg hva det heter, bare vet hvordan jeg har det og at det nå er 14 nye dager med å sette sprøyte hver dag (blodfortynnende).

Reglene om hva som gjelder for forsøk/ikke forsøk er vel kanskje litt opp til hver klinikk tydeligvis ;) takker for svar uansett :)

Gjest Pippi1979
Skrevet

Hei:)

Jeg ble overstimulert i sommer. Fikk ut like mange egg som deg, og også jeg ble lagt inn med intravenøst og blodfortynnende. Jeg lå på sykehuset i tre dager før jeg fikk mast meg hjem. Eggstokkene var enorme i et par uker og jeg var inne på sykehus tre dager per uke for sjekk. Men så ble jeg bedre:)

ønsker deg masse masse god bedring, jeg vet hvor vondt og kjipt det er....

Vi fikk ni på frys. Og har satt tilbake fem hittil, men ingen positiv test dessverre. I Porsgrunn teller ikke dette som et forsøk. Der sier de at forsøk teller kun ved ferskt egg inn.

Lykke til, og stor klem:)

Skrevet

Hei:)

Jeg ble overstimulert i sommer. Fikk ut like mange egg som deg, og også jeg ble lagt inn med intravenøst og blodfortynnende. Jeg lå på sykehuset i tre dager før jeg fikk mast meg hjem. Eggstokkene var enorme i et par uker og jeg var inne på sykehus tre dager per uke for sjekk. Men så ble jeg bedre:)

ønsker deg masse masse god bedring, jeg vet hvor vondt og kjipt det er....

Vi fikk ni på frys. Og har satt tilbake fem hittil, men ingen positiv test dessverre. I Porsgrunn teller ikke dette som et forsøk. Der sier de at forsøk teller kun ved ferskt egg inn.

Lykke til, og stor klem:)

Hei :) tusen takk for svar :)

Fikk mast meg hjem jeg også, etter tre dager. Setter sprøytene hjemme selv, kan jo det etter hvert ;) syns det er rart jeg ikke skal inn til noen kontroller, bare fikk beskjed om at det kunne ta uker/ måneder og bli frisk, samt at jeg måtte ringe om jeg ble verre. Nå er jeg oppe og går litt rundt i huset, magen er superstor ennå, men føler ikke det er så mye vann egentlig... Ikke den smerten det var. Hvor lenge skal man egentlig ikke drikke vann? Lei av saft ;)

Syns det er rart at det skal telle som forsøk, er det ikke egentlig litt umulig å bli gravid med frys? Vurderer å kutte ut offentlig og gå rett på privat. Kjenner jeg stoler sånn passe på de.. Jeg var på mange ultralyder da jeg begynte å bli overstimulert, likevel kjørte de på med tre dager ekstra på hormoner da jeg egentlig var ferdig. Uten kontroll eller kontakt i mellomtiden. Litt gale, syns jeg. Er veldig lei meg for at vi ikke fikk forsøk ( fersk) denne gang :(

Krysser fingrene for deg! :):):):)

Gjest Pippi1979
Skrevet

Hei Emit:)

Hvordan er formen nå? Jeg har vært på ferie, så ikke fått svart deg før.

Har du fått beskjed om p ikke drikke vann?? Jeg fikk motsatt beskjed, måtte drikke masse vann sa de på sykehuset...

Hos meg tok det vel en 3-4 uker før eggstokkene var normale og blodprøvene greie igjen. Jeg satte blodfortynnende ca like lenge mener jeg huske. Magen min var og ENORM, mannen sa jeg lignet et mumnitroll..

Du må heller ikke løpe/hoppe før eggstokkene er tilbake til normal str. Fare for at de kan tvinne seg sa legen til meg.

Ellers er det mange som blir gravide på frys, ca 20-25% sjanse sier Porsgrunn. Men jeg har ikke lyktes da, men nå begynner jeg på nytt fersk om 10 dager.

Håper du er bedre form, klem:-)

Gjest Pippi1979
Skrevet

Jeg er forresten fornøyd med det offentlige. Porsgrunn virker bra, og jeg kommer til å ta de tre gratis før vi eventuelt reiser utenlands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...