Gå til innhold

Spørsmål om bryllup og forlovelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er akkurat blitt forlovet (jippiii).

Greien er at jeg trodde virkelig aldri at jeg skulle forlove meg med noen eller gifte meg (var en periode veldig imot hele greien), men når samboeren stod der på kne med verdens nydeligste ring var det ikke et snev av tvil i mitt hode og dagene etter har jeg bare følt meg som en rosa lykkegris med vinger oppe i himmelen (herregud, føler meg 8 år gammel..)

Men ja, siden jeg ikke trodde det skulle skje har jeg jo ikke tenkt noe over bryllup og slikt noe og nå har vi snakket litt om hvordan vi vil ha det (altså, det har vi gjort noen ganger før og, men det ble jo med en gang litt mer seriøst) og vi prøver å få en idè om hva som trengs av penger og økonomi for å se om planene våre i det hele tatt kan gjennomføres som vi har tenkt.

1. Vi har tenkt å gifte oss i utlandet, altså typ sydensted, her har vi tenkt å kun ta med forlovere (våre beste venner altså) og foreldre (evt søsken). Er det sånn at vi bør betale for de også, eller betaler "deltagere" for seg selv? Planen er å dra ned alle sammen, være der en uke, gifte oss siste dagen og så drar de andre hjem og vi blir 1 uke til.

2. Må jeg kjøpe kjole eller kan jeg leie brudekjole og ta med ut av landet? Og om man leier - kan de sy den så den passer deg eller må man kjøpe da? Hva ligger normal pris for ok brudekjoler i Norge som skreddersyes (må nok det ettersom jeg er liten og tynn)? Har tenkt å ha en enkel kjole og driter egentlig i merke og kvalitet så lenge jeg føler meg som jeg skal i den. Ser at man kan få tak i til 500-2000 kr på nettsider - men er dette svindel? Har ikke funnet noen norske sider som skriver priser.

3. Siden vi gifter oss i utlandet tenker vi jo at vi bør ha en form for bryllupsfest når vi kommer hjem igjen med hele familiene våre... Er det sånn at vi skal betale flybilletter og slikt eller skaffer de det og hotell/boplass selv?

4. Er det dyrt med bryllupsplanlegger - og trenger man det? Hva koster å få en person til å vie oss - og kan man velge selv om det skal være religion eller ikke religion (er det noe som har med landet man gifter seg i å gjøre f. eks.)?

5. Tar man av forlovelsesringen og bytter den med giftering når man gifter seg eller har noen begge ringene på? Kan man fortsette å bruke forlovelsesringen (likte den sykt godt nemlig, haha), eller er det litt rart? Er det forresten vanlig om begge i paret har ring? Min mor fikk bare ring selv i sin tid, men virker jo som det er mer vanlig at begge har nå (stakkars min samboer hadde ikke råd til to stk så vi tenkte heller å bestille til han når jeg får min inngravert)?

6. Er det noen som har gjort et sånt type bryllup som vi har lyst til og har lyst å dele erfaringer? Jeg er typ queen of planlegging så selvom det er 2-3 år til, så syns jeg ihvertfall det er greit å vite hva jeg skal spare av penger for at det skal være mulig å gjøre innenfor den tiden vi ønsker og har planer om.

7. I USA virker det som fedrene pleier å betale noe, er det normalt i Norge? Eller betaler paret alt selv? Har også tenkt på at istedenfor bryllupsgaver så kan vi evt ønske oss penger til reisen eller ihvertfall at de som blir med til bryllupet ikke gir gaver, men betaler billett selv? Er det gjerrig av oss?

Hahha, gud, ja, sånn er det å være ung og dum når forlovelse og alt dette her kommer uforventet. Vet at jeg helt sikkert spør dumt og klønete, men har så mange tanker i hodet at det får bare være. Håper noen ønsker å svare meg :-)

Anonym poster: 7a681b1fd7be36a9086bf59f04412e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Hvis det er bare nær familie, og dere gir dem god tid på å spare opp til det, så kan dere be dem betale selv. Catchen er at dere ikke kan si noe på det dersom folk melder avbud fordi det blir for dyrt. Det er en sjanse å ta.

2. Min kjole er fra jjshouse.com. Kinakjole til under 2000 inkludert frakt, toll og moms. Jeg er kjempefornøyd og kan helt klart anvefale den siden. Min søster kjøpte forloverkjole der og den er også nydelig.

3. Innenlands betaler folk reise og opphold selv, men det er jo høfligst å forsøke å legge feiringen til et sted der de fleste ikke behøver reise så langt. Det er også vanlig å ordne rabattavtale med overnattingsstedet en selv benytter.

4. Jeg vet ikke.

5. Det er vanlig at begge har giftering, men så som så med forlovelsesring. Noen har bare til kvinnen. Noen bruker egen forlovelsesring og andre har en ring til begge formål. Om du vil kan du velge å enten ha forlovelsesring sammen med gifteringen, eller bytte til den andre hånden når du gifter deg. Er den av typen ring som ser ut som giftering, kan dere bare kjøpe ring til mannen og la din få bli til giftering. Vi har et sett ringer til begge formål.

6 og 7. Opprett en egen tråd for giftemål i utlandet, så får du sikkert hanket inn noen likesinnede. Angående økonomiske bidrag fra foreldre er det veldig individuelt. I dag er det vanlig å betale selv, men du kan jo få bidrag fra familie likevel. Du kjenner foreldrene dine best, så om du tror de vil ønske å bidra, kan du jo forvente at de tilbyr det selv. Å kreve noe ville jeg ikke gjort.

Gratulerer med forlovelsen og nyt lykkerusen. :)

Skrevet

Hei! Gratulerer så mye med forlovelse! Har svart nedenfor utifra mine meninger og tanker, håper det kan være til hjelp.

Er akkurat blitt forlovet (jippiii).

Greien er at jeg trodde virkelig aldri at jeg skulle forlove meg med noen eller gifte meg (var en periode veldig imot hele greien), men når samboeren stod der på kne med verdens nydeligste ring var det ikke et snev av tvil i mitt hode og dagene etter har jeg bare følt meg som en rosa lykkegris med vinger oppe i himmelen (herregud, føler meg 8 år gammel..)

Men ja, siden jeg ikke trodde det skulle skje har jeg jo ikke tenkt noe over bryllup og slikt noe og nå har vi snakket litt om hvordan vi vil ha det (altså, det har vi gjort noen ganger før og, men det ble jo med en gang litt mer seriøst) og vi prøver å få en idè om hva som trengs av penger og økonomi for å se om planene våre i det hele tatt kan gjennomføres som vi har tenkt.

1. Vi har tenkt å gifte oss i utlandet, altså typ sydensted, her har vi tenkt å kun ta med forlovere (våre beste venner altså) og foreldre (evt søsken). Er det sånn at vi bør betale for de også, eller betaler "deltagere" for seg selv? Planen er å dra ned alle sammen, være der en uke, gifte oss siste dagen og så drar de andre hjem og vi blir 1 uke til. Jeg mener som nevnt tidligere i tråden at gjestene kan betale for reise og opphold selv s lenge de får vite om det i god tid i forkant. Men lurt å huske på som nevnt tidligere at man da ikke kan forvente at alle kommer, jeg ville heller ikke forventet gave. Ville også betalt en god del av middagene for gjestene mine mens de var på ferie. Jeg som gjest ville nok følt det stressende å skulle reise hjem igjen dagen etter et bryllup og ville nok også følt at det var litt lenge å være et sted nesten en hel uke før selve bryllupet fordi jeg ikke ville klart slappe helt av, men bare ventet på høydepunktet. Hadde det vært meg ville jeg inviterte gjestene til å feire bryllupet mitt over en langhelg (eller den type lengde) og f.eks fått alle til å komme ned torsdag kveld, forberedelser på fredag og bryllup på lørdag. De kan da reise hjem når de vil etterpå (kanskje de og vil ha en lengre ferie), men det er da lettere å skille mellom hva som er feiringen og hva som er ferie. Dere hadde heller da ikke trengt å ha noe “ansvar” for dem etter bryllupet og dere kan da be de betale reise og hotell selv men at dere dekker mat disse dagene. Mulig flere får til å komme når der er et slikt opplegg da det blir en kortere tur. Ville også valgt et sted hvor vanlige rutefly flyr til (norwegian, ryanair, SAS osv) slik at gjestene har fleksibilitet på pris.

2. Må jeg kjøpe kjole eller kan jeg leie brudekjole og ta med ut av landet? Og om man leier - kan de sy den så den passer deg eller må man kjøpe da? Hva ligger normal pris for ok brudekjoler i Norge som skreddersyes (må nok det ettersom jeg er liten og tynn)? Har tenkt å ha en enkel kjole og driter egentlig i merke og kvalitet så lenge jeg føler meg som jeg skal i den. Ser at man kan få tak i til 500-2000 kr på nettsider - men er dette svindel? Har ikke funnet noen norske sider som skriver priser. Vet ikke om det er lov å ta med seg en leid kjole til utlandet, men det er fryktelig lite penger å spare på å leie og om du skal ha en enkel kjole ville jeg sett på f.eks brudekjolekolleksjonen til monsoon.

3. Siden vi gifter oss i utlandet tenker vi jo at vi bør ha en form for bryllupsfest når vi kommer hjem igjen med hele familiene våre... Er det sånn at vi skal betale flybilletter og slikt eller skaffer de det og hotell/boplass selv? Dere trenger ikke å betale fly og hotell for gjestene, men igjen så må man også da regne med at ikke alle kan/har råd. Om dere har flere venner/familie som bor i området dere skal ha festen kan dere jo kanskje sørge for gratis overnattingssted?

4. Er det dyrt med bryllupsplanlegger - og trenger man det? Hva koster å få en person til å vie oss - og kan man velge selv om det skal være religion eller ikke religion (er det noe som har med landet man gifter seg i å gjøre f. eks.)? Vet ikke hva det koster med bryllupsplanlegger, vi følte ikke at vi trengte det men det er jo veldig individuelt. Jeg ville først funnet et hotell for feiringen og sett hvor fleksible de var på å hjelpe. Har hørt om folk som har giftet seg på hotell/strand i utlandet hvor hotellet har hjulpet med alt fra blomster til frisør. Hva det koster å få noen til å vie er vanskelig å svare på. I Norge har man et spenn fra gratis (kirken en sokner til) til 4-5000 for humanetisk eller annet. I utlandet vet jeg ikke, men igjen, du må nok først finne ut hvor du vil gifte deg. Det kan også hende at du ikke har noe annet valg enn sjømannskirken for at det skal regnes som gyldig i Norge, men her er jeg ikke sikker.

5. Tar man av forlovelsesringen og bytter den med giftering når man gifter seg eller har noen begge ringene på? Kan man fortsette å bruke forlovelsesringen (likte den sykt godt nemlig, haha), eller er det litt rart? Er det forresten vanlig om begge i paret har ring? Min mor fikk bare ring selv i sin tid, men virker jo som det er mer vanlig at begge har nå (stakkars min samboer hadde ikke råd til to stk så vi tenkte heller å bestille til han når jeg får min inngravert)? Hos oss er det bare jeg som har forlovelsesring, den er ikke lik en giftering men mer en typisk amerikansk forlovelsesring med diamanter. Når vi gifter oss så skal vi begge ha vanlige gifteringer i gult gull og jeg kommer til å fortsette å bruke min forlovelsesring.

6. Er det noen som har gjort et sånt type bryllup som vi har lyst til og har lyst å dele erfaringer? Jeg er typ queen of planlegging så selvom det er 2-3 år til, så syns jeg ihvertfall det er greit å vite hva jeg skal spare av penger for at det skal være mulig å gjøre innenfor den tiden vi ønsker og har planer om. Har dessverre ikke noen erfaringer her L Men om dere setter en dato f.eks to år frem i tid ville jeg informert de nærmeste med en gang slik at de kan begynne å spare.

7. I USA virker det som fedrene pleier å betale noe, er det normalt i Norge? Eller betaler paret alt selv? Har også tenkt på at istedenfor bryllupsgaver så kan vi evt ønske oss penger til reisen eller ihvertfall at de som blir med til bryllupet ikke gir gaver, men betaler billett selv? Er det gjerrig av oss? Vi betaler mesteparten av bryllupet selv, jeg fikk kjole av foreldrene mine og mannen får smoking av sine. Ville ikke forventet og fått noe. Syns du fint kan be de nærmeste betale reisen sin selv, men tenker at da kan man ikke be om noe mer utover det. Sannsynligvis vil dere få noe mer, men ville ikke regnet med det.

Hahha, gud, ja, sånn er det å være ung og dum når forlovelse og alt dette her kommer uforventet. Vet at jeg helt sikkert spør dumt og klønete, men har så mange tanker i hodet at det får bare være. Håper noen ønsker å svare meg :-)

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvis det er bare nær familie, og dere gir dem god tid på å spare opp til det, så kan dere be dem betale selv. Catchen er at dere ikke kan si noe på det dersom folk melder avbud fordi det blir for dyrt. Det er en sjanse å ta.

Det blir bare foreldre, forlovere og evt min forlovede sine småsøsken. Jeg vet at foreldre og ihvertfall min forlover har råd. Mulig at vi ender på at han betaler for sine søsken og mulig han skal ha sin bror som forlover også, så.

2. Min kjole er fra jjshouse.com. Kinakjole til under 2000 inkludert frakt, toll og moms. Jeg er kjempefornøyd og kan helt klart anvefale den siden. Min søster kjøpte forloverkjole der og den er også nydelig.

Ååh, det var godt å høre, for det var akkurat den siden jeg har vært inne på og lurte på om var svindel. De hadde kjempemange nydelige kjoler der :)

3. Innenlands betaler folk reise og opphold selv, men det er jo høfligst å forsøke å legge feiringen til et sted der de fleste ikke behøver reise så langt. Det er også vanlig å ordne rabattavtale med overnattingsstedet en selv benytter.

Det er litt vanskelig med at ingen skal måtte reise langt da familiene våre er spredd rundt i Bergen, Oslo, Ålesund, Kristiansand, Skien, Arendal, Danmark etcetc. Men alle kom i konfirmasjonen min da, så går vel an å satse på at de får det til. Skal huske på å se om vi får til sånn rabatt :)

4. Jeg vet ikke.

5. Det er vanlig at begge har giftering, men så som så med forlovelsesring. Noen har bare til kvinnen. Noen bruker egen forlovelsesring og andre har en ring til begge formål. Om du vil kan du velge å enten ha forlovelsesring sammen med gifteringen, eller bytte til den andre hånden når du gifter deg. Er den av typen ring som ser ut som giftering, kan dere bare kjøpe ring til mannen og la din få bli til giftering. Vi har et sett ringer til begge formål.

Hmm, okei. Takk for svar.

6 og 7. Opprett en egen tråd for giftemål i utlandet, så får du sikkert hanket inn noen likesinnede. Angående økonomiske bidrag fra foreldre er det veldig individuelt. I dag er det vanlig å betale selv, men du kan jo få bidrag fra familie likevel. Du kjenner foreldrene dine best, så om du tror de vil ønske å bidra, kan du jo forvente at de tilbyr det selv. Å kreve noe ville jeg ikke gjort.

Okei, kan prøve det etterhvert. Har ikke tenkt å kreve noe, lurte bare på om det var normalt. Kjenner jeg mine foreldre rett får vi nok noe.

Gratulerer med forlovelsen og nyt lykkerusen. :)

Takk for det :D

Gjest chiki
Skrevet

Vi giftet oss i Roma på Valentinesday, men det var kun vi 2 som reiste:) Det var nær familie og venner som snakket om å bli med, men var vanskelig for andre å få fri. Men vi forlovet oss i oktober, og giftet oss i februar. Så det var jo litt kort varsel også!:)

Kjolen kjøpte jeg på jenjenhouse, betalte under 2000kr for kjole, tiara og underskjørt inkludert frakt. Vi vurderer å ha en slags fest til utpå våren/sommeren, slik det går ann å sitte ute også.

Tror ikke dere skal tenke på å betale for andre enn dere selv!:)

Skrevet

Gratulerer så mye, og det er tydelig at du ikke har tenkt mye på dette. :P Tro meg, du kommer til å lære fort. :)

1. De fleste betaler nok ikke for reisen gjestene når de gifter seg i utlandet, men det kommer selvfølgelig an på hvor god råd de har. Bryllupsmiddag må dere selvfølgelig betale da. Det er også klart at man må ha høyere toleranse for folk som evt ikke kommer når det er så dyrt, særlig når dere skal være borte en hel uke...

2. Det er faktisk ganske vanskelig å leie kjole i Norge, mulig det er lettere i utlandet. Billigkjoler på nettet (ofte kalt kinakjoler) er ikke direkte svindel, men det er veeeeldig varierende kvalitet, så det er nok ikke noe å satse på. (Selv om jeg også var fristet) Mange som har blitt veldig misfornøyd, og endt med en ubrukelig kjole som de ikke får returnert, lurt å Google nettsider du finner for å se hva folk har sagt om dem. Mange som selger kjoler sine på finn også, så det er veldig lurt å sjekke. :) Kjøper du kjole i salong, så tilpasser de den. Jeg kjøpte kjole off the rack på salg i salong, og betalte 6000 kroner for den. Enkle brudekjoler til 2500ish kroner finnes forresten også på Monsoon, så det er verdt å sjekke.

3. Mener du bryllupsgjester som reiser i Norge til festen dere har i ettertid? Nei, du trenger ikke betale reise og opphold for dem. :)

4. Bryllupsplanlegger vurderte jeg overhodet ikke, tror ikke det er så vanlig. Vet at det er dyrt, men aner ikke hvor dyrt... Når du gifter deg i utlandet så er det bare den norske ambassaden og sjømannskirken som juridisk kan vie.

5. Det er bare ett riktig svar på det: Det er heeelt opp til dere! Her har begge forlovelsesring og godterier, og bruker dem enda. Men så er begge kvinner også da. :P Personlig syns jeg det hadde vært merkelig å ha en nydelig ring som jeg bare gikk med i de syv månedene jeg var forlovet. Men altså, dere gjør akkurat som dere vil!

7. Blir kanskje rart å ønske seg penger til reisen hvis gjestene også betaler sin egen, men at de betaler sin egen i stedet for gaver er helt greit. Hvem som betaler bryllupet varierer veldig, det er ingen regler. Noen betaler alt selv, noen får alt spandert, og alle varianter imellom. Vi fikk spandert nesten 35000 av et budsjett på rundt 75 000, og vi får høre at det er en del.

AnonymBruker
Skrevet

1. De fleste betaler nok ikke for reisen gjestene når de gifter seg i utlandet, men det kommer selvfølgelig an på hvor god råd de har. Bryllupsmiddag må dere selvfølgelig betale da. Det er også klart at man må ha høyere toleranse for folk som evt ikke kommer når det er så dyrt, særlig når dere skal være borte en hel uke...

Ja, såklart skal vi betale middagen. :P Vi skal som sagt bare invitere foreldre og forlovere, så tror nok alle kommer. Uansett så bryr det oss ikke så mye, vi inviterer de med så de kan om de vil, men vi har ikke noe imot å bare være oss to heller. Vi har tenkt å legge det sånn at alle kan ta ut en vanlig ferieuke og ha det som ferie, siden de vi inviterer vanligvis drar på ferie sammen til sydensteder likevel om du forstår meg.

3. Mener du bryllupsgjester som reiser i Norge til festen dere har i ettertid? Nei, du trenger ikke betale reise og opphold for dem. :)

Ja, det var de jeg mente ja. Oki :)

4. Bryllupsplanlegger vurderte jeg overhodet ikke, tror ikke det er så vanlig. Vet at det er dyrt, men aner ikke hvor dyrt... Når du gifter deg i utlandet så er det bare den norske ambassaden og sjømannskirken som juridisk kan vie.

Sendte mail til noen bare med et spørsmål, og de hadde priser fra 7-12.000. Ikke sååå dyrt.

Det så jeg. :)

5. Det er bare ett riktig svar på det: Det er heeelt opp til dere! Her har begge forlovelsesring og godterier, og bruker dem enda. Men så er begge kvinner også da. :P Personlig syns jeg det hadde vært merkelig å ha en nydelig ring som jeg bare gikk med i de syv månedene jeg var forlovet. Men altså, dere gjør akkurat som dere vil.

Ja, det er jo flott. Vi kommer nok til å være forlovet litt lengre, men :)

7. Blir kanskje rart å ønske seg penger til reisen hvis gjestene også betaler sin egen, men at de betaler sin egen i stedet for gaver er helt greit. Hvem som betaler bryllupet varierer veldig, det er ingen regler. Noen betaler alt selv, noen får alt spandert, og alle varianter imellom. Vi fikk spandert nesten 35000 av et budsjett på rundt 75 000, og vi får høre at det er en del.

Jeg tenkte på å ønske penger om vi måtte betale for de, ellers tenkte jeg på det du nevnte med å betale sin egen istedenfor gave. Regner nok med at vi får det meste spandert. Har en onkel skrue i familien ;p Men det får vi se på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...