Gå til innhold

10 kg jeg vil bli kvitt snart og varig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 10 kg til overs som er fordelt på rumpa, puppene, magen og øvre delen av hoftene. Jeg vil gjerne bli kvitt dem for slik kroppen min er per i dag, føler jeg meg ikke sexy i det hele tatt. Jeg er ikke en som liker steder som Elixia hvor man trener målrettet.

Er det realistisk å bli kvitt kiloene med noe jeg kan gjøre selv? Spise noe, ikke spise noe annet, jogging eller annet? Tips, takk!

Anonym poster: 1a6bf1cd3d60d72279d68f968ddf804b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spise mindre enn du gjør idag - du kan f.eks. bruke en kalkulator de har på tn.no for å regne ut hvor mange kalorier du skal innta. Bevege deg. Gå noen turer i raskt tempo, jogg, gjør noe du syns er kjekt som aktiviserer kroppen.

Jeg vil påstå at den beste måten er å ikke sulte seg eller løpe til du besvimer - men ha det gøy underveis og heller la kiloene falle litt saktere.

Fokuser på å få i deg ren mat, som kjøtt og grønnsaker f. eks. Drikk vann og ikke ha spisedager eller spis masse godteri/chips og slikt.

Gjest *Maja*
Skrevet

Kostholdet avgjør at du går ned, mens treningen avgjør hvor stram og fit du blir.

Her gjelder det å finne en balanse så kroppen tærer mest mulig på fett og minst mulig på muskelmassen. Nøkkelen er nok mat til å beholde muskelmasse, lite nok til å brenne fettet.

Om du er en treningsnoob så skal du ikke starte med mer en 2-3 treningsøkter i uka. Jogging er tøft å starte med, så fokuset burde ligge på løpe og pusteteknikk i starten, ikke fart og distanse.

Hvor mange kalorier du krever kommer an på høyden og vekten din i dag, men hold deg iallefall til rene råverer som kylling, fisk, karbonadedeig, nøtter, frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, brun ris/pasta etc.

Det er fullt mulig å gå ned 10 kg og holde seg stabil resten av livet. Men da er det viktig at du forandrer livsstilen og tankegangen. Dette er ikke en slankekur, men en ny måte å leve på med sunn og god mat, faste treningsrutiner og en generell mer aktiv hverdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk til begge to.

Jeg er 170cm og 65kg. Liker ikke chips uansett, har kuttet godteri/sukker, drikker ikke Cola eller lignende. Men jeg spiser mye ris, pasta og poteter og har hørt fra andre at "pasta og poteter går rett på rumpa". Jeg liker ikke fett mat, spiser ofte fisk og kjøtt, spiser grønnsaker med middagen hver kveld og mange frukt om dagen.

Fins det en måte å avgjøre rett kosthold for meg? Jeg vet at folk har forskjellige kropp og behov, noen trenger mer av den ene og mindre av den andre. Så tenker at kanskje det fins en måte å gjøre noen tester og se hvis jeg spiser feil ting og derfor legger jeg på meg?

Når det gjelder bevegelser, så pleier jeg å gå minst 3km hver dag. Vet ikke om det brenner fett på riktig sted eller bare bygger muskler på beina.

Anonym poster: 1a6bf1cd3d60d72279d68f968ddf804b

Skrevet

3 km hver dag hjelper ikke mye på verken fettforbrenning eller muskelmasse. Du må ut av komfortsonen din. Intervaller og hard styrke. 3 km gåtur er bedre enn ingenting, men GOD trening er det desverre ikke.

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Med en høyde på 170 kan du klare deg med 1500 kalorier om dagen. Mer de dagene du trener.

Du trenger ikke å kutte ut karbs for å gå ned i vekt, men du må redusere mengden slik at du ikke inntar mer enn du forbrenner.

Her gjelder det å sette seg litt inn i enkel kaloritelling slik at du lærer deg hvor mange kalorier som er i maten sånn at du får kontroll på inntaket i løpet av en dag. Om du vil se fit ut så sett i gang med trening, både kardio og styrke. 3 km gåturer er mosjon, ikke trening.

Med tid, tålmodighet og innstilling om at du skal endre livsstil og ikke slanke deg så vil du gå ned i vekt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...