Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle vise frem et ekte amatør vektskjema. Ikke at det er veldig interessant, men kanskje litt for noen som teller kilo og lurer litt.

Jeg fører treningsdagbok der det også er et felt for vekt. Siden jeg ikke er i noen fare for spiseforstyrrelser av det fant jeg ut i desember at jeg ville se hvordan vekta forandrer seg fra dag til dag over tid.

Dette er de siste tre månedene der jeg skulle bli kvitt ballasten som hadde sneket seg innpå på høsten og i løpet av jula. En ganske udramatisk vektjustering, 3 kg ned på 3 måneder.

post-46273-0-39198400-1364157269_thumb.j

Det er lett å se at jeg alt i alt har gått sakte og kontrollert ned siden nyttår. Akkurat som jeg skulle.

Men fra dag til dag er det en annen historie. Vekta spretter i alle retninger, noen ganger nesten ekstremt.

I slutten av februar og inn i mars var det en periode på 11 dager der det stort sett gikk oppover. Veier man seg daglig er det lett å begynne å stresse da, i stedet for å holde på den gode planen som faktisk virker.

Veie seg ukentlig er heller ikke en garanti for "riktig" måling. Hadde jeg tilfeldigvis hatt 3. februar som en veiedag hadde det vært nedtur, det var det tyngste siden rundt nyttår. Neste veiedag hadde selvsagt vært en opptur.

Hva som skjedde i går er jo også rimelig sært.

Derfor må det å veie seg kobles til følelse, og man må ha litt is i magen for at det er variasjoner.

Men jeg mener absolutt det er lurt å være forsiktig med å veie seg ofte. Jeg kan som sagt ikke få spiseforstyrrelse av dette, men jeg kjente stresset legge seg som en klam hånd over sjela noen ganger allikevel. Disse greiene her er ikke noen spøk. Det er lett å bli fristet til å skulle ta i ekstra for å rydde opp i dagens lille variasjon, og det er enten bare dumt, eller skikkelig, skikkelig forbannet dumt. Gjør det enkelt, hold på planen, tenk livsstil og ikke minst ha is i magen.

Og da mener jeg ikke fløteis! :)

Ikke for mye, i hvert fall.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kastet badevekta da jeg ble ferdig med spisforstyrrelser. Nå er jeg i en idrett hvor jeg har bygget så mye muskler at jeg fortsatt er sylslank, men veier kanskje 70kg. For meg var det tidligere slik at om jeg veide så mye, MÅTTE jeg være feit.

Nei, om jeg trives med kroppen slik jeg ser den i speilet, driter jeg i hva jeg veier.

Anonym poster: 39f4f40304930d30c74ed760d2bbc1a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...