Gå til innhold

Ilder som kjæledyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Norsk Ilder Forenings nettside, står det at Ilder som kjæledyr er en blanding mellom hund og katt. Og jeg lurer på om det er sånn at Ildere liker og har behov for kos? Liker de å ligge på fanget og bli strykt på, eller vil de helst løpe rundt og leke?

Jeg vet at det er individuelt fra dyr til dyr, men jeg ville bare høre om noen hadde erfaring med Ilder.

Jeg er en dyreperson og har hatt allt fra Hund til Dverghamster, jeg liker dyr på hver sin måte, men før man skaffe seg ett, er det jo greit å undersøke! :)

Setter pris på all tilbakemelding!

Anonym poster: 17c7fe03b9b2351a51c353f0961efa96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 4 ildere og halvparten av dem likte kos på fanget. Den ene gikk ute uten bånd på tur, når han var sliten så beit han oss i skoa. De elsket å leke ute i snøen. Man visste aldri hvor de ville komme opp igjen.

Synes de er lekne som valper det meste av livet, og lader ca like mye ;)

Pga lukta kommer jeg ikke til å ha ilder igjen :(

Anonym poster: cfdb5d0dd67d71393cda53dd917830d1

Skrevet

De må ha minst 20 minutter hver dag å boltre seg på

Skrevet

En venn av meg har ilder, og jeg klarer det ikke på grunn av den stramme lukten, selv om de er kjempesøte! Selv har jeg katt, men han oppfører seg som en liten hund som møter meg i døra når jeg kommer hjem og sånn, så tror ikke jeg kan uttale meg om mer.

AnonymBruker
Skrevet

De burde få bestemme selv når de vil være aktive. De sover ganske mye. Og er ikke burdyr!

Vi så ikke våre om vinteren omtrent, bare fylte på mat og vann.

Anonym poster: cfdb5d0dd67d71393cda53dd917830d1

Skrevet

De må ha minst 20 minutter hver dag å boltre seg på

I følge Norsk Ilderforening skal de være ute av buret minst 4 timer hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

I følge Norsk Ilderforening skal de være ute av buret minst 4 timer hver dag.

Endelig noen som har skjønt hva rovdyr trenger. I motsetning til pelsfarmer... Har lest at ilder helst ikke skal holdes i bur, men på lik linje som med hund og katt? Har ekstremt lyst på ilder selv, men tviler på at hunden min med ressursforsvar ville satt så veldig pris på det. :fnise:

Anonym poster: 4563e35215cf8c566f5d7ff5a194bdbf

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Ildere er ikke burdyr. Men de må oppholde seg på et sikkert område da de kan skade seg selv. Jeg har hatt 4 ildere og den gangen jeg hadde "bur" var det et 4 roms bur på tilsammen 10 kvm som sto åpent hele dagen når jeg var hjemme. Da jeg fikk større plass fikk de eget rom.

Noen ildere er kosete andre ikke. De har sterke personligheter og de blir ikke lydige som en hund. Man kan si at det er som en sta katt og en nysgjerrige valp som alltid surrer rundt og er nysgjerrig på alt! De stjeler også alt som ikke er boltret fast, som sokker, nøkler etc.

Jeg kommer aldri til å ha ilder igjen. Ikke fordi de ikke er herlige, men det er et styr å passe dem bort når en kal på ferie etc og det er potensielt farlig å gå ute med dem da løse hunder angriper.

Det er mye ansvar å ha ilder. De trenger mye lek og stimulans og de trives best om de er to for da har de alltid selskap i hverandre.

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Skrevet

Tja, jeg har hørt både positivt og negativt. Har også hatt en ilder selv, i en liten periode.

Hun jeg hadde luktet svært lite (i forhold til forventningene), så det var jo positivt. Men jeg er så vant til alle slags dyr, og plages generelt ikke av dyrelukt (samboeren min la mer merke til det).

Men at hun skulle vært ute fire timer om dagen...? Galskap. Da hadde hun gått fra vettet tror jeg. Nei, de burde være ute hele dagen - helst hele døgnet, om man har mulighet til å ha den på et eget rom om natten.

En annen ting er jo biting. Jeg kjøpte ilderen litt på impuls. Dvs, jeg var klar for ilder og var bestemt for at det var det jeg ville ha, men for øyeblikket var det så og si ingen til salgs. Fikk da kontakt med en oppdretter i Trondheim, som skulle sende en annen ilder til Oslo i løpet av et par dager, så da fikk jeg hennes siste sendt med den andre i siste liten.

Hadde kontakt med han som fikk den andre litt i ettertid, og han var veldig fornøyd! Han hadde småbarn, og ilderen hadde ikke bitt i det hele tatt, bare vært grei å ha med å gjøre. Min der i mot bet mye. Og hardt. Type til blods gjennom kraftige arbeidshansker i starten, men heldigvis gikk det an å håndtere henne med tynne arbeidshansker til slutt. Måtte likevel passe på hvor hun var til en hver tid, for hun stakk frem fra bak en pute og bet deg i armen, tåa eller hva som helst om du ikke passet på.

Prøvde flere forskjellige bitetreningteknikker som jeg hadde lest om på nettet, samt rådført meg med en del folk på ilderforum. Men hun er det første og eneste dyret jeg måtte gi videre og bare innse at jeg ikke hadde nok kunnskap til å takle.

En annen ting var jo at hun var virkelig overalt. Kunne komme seg inn i alle mulige kriker og kroker, stjal en del småting, og de kan hoppe veldig høyt og langt. Så ildersikring av leilighet er viktig...

Ellers var hun virkelig morsom! Et dyr med masse energi og personlighet, klar for leking hele tida. Liten turbopels. :) Men som sagt - jeg har hatt katt, hund, marsvin, hamster, hest, kanin, you name it - og ilder var det første dyret jeg ikke har greid å ha.

Må bare si det igjen - jeg synes absolutt ikke at man burde ha ilder om man kun kan ha den ute fire timer om dagen. Kan ikke se for meg at dyr med så mye energi og sterk lyst til å leke og utforske vil kunne trives med det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for interessante tilbakemeldinger!

Jeg leste også at man kan skaffe seg en voksen Ilder. Er det noen som har efraring med hold av en voksen Ilder? Eller noen som har tatt inn en omplassert Ilder?

- TS

Skrevet

Takk for interessante tilbakemeldinger!

Jeg leste også at man kan skaffe seg en voksen Ilder. Er det noen som har efraring med hold av en voksen Ilder? Eller noen som har tatt inn en omplassert Ilder?

- TS

Det legges ut annonser på Norsk Ilderforum i blant, men synes det virker som om de blir lett gitt videre, så det gjelder å følge med. :) Eventuelt finn kanskje...

Jeg kunne gjort noe slikt, forutsatt at ilderen er i nærheten slik at man kan komme på besøk flere ganger. Kanskje til og med hatt en prøvetid. Da kan du jo finne ut om den biter eller ikke, om du synes den lukter for mye eller om det går greit, og slike ting på forhånd.

Det jeg dog ikke hadde gjort var å ta over en voksen ilder uten prøvetid eller mulighet til å besøke flere ganger på forhånd. Man kan ikke alltid stole på det tidligere eier sier om dyret. :)

Gjest Raggy
Skrevet

I forhold til det med biting så har jeg hørt at folk tar tabasco på fingrene/ting, da gir bitingen seg raskt.

Gjest pærecider
Skrevet

Ildere er herlige dyr, hadde tre stykker før. Den ene hadde jeg som valp, de to andre fikk jeg da de var voksne (og de hadde en del bagasje fra fortiden, for å si det slik) De krever en del, og man må passe på å sikre huset, holde ledninger, potteplanter og verdifulle ting unna nysgjerrige små tenner og snuter. Har ikke tall på alle de gangene jeg glemte meg og fant plantene mine en meter unna potta og en møkkete ilder oppi potta. Eller de gangene jeg måtte lete etter nøkler, fjernkontroll eller mobil fordi kreka hadde stjålet dem og gjemt dem bak gardinene. Og så måtte jeg ofte sjekke klesvasken før jeg tok dem ned til maskinen, for ildere elsker å grave seg ned og ligge mykt og varmt. Alle utganger og hull må sikres godt, da de er reneste utbryterkonger.

Så det er sagt, tross for alt ugagn de fant på, ingenting er herligere enn en eller tre slitne små pelspølser liggende i fanget mitt og bare kose. Det er liksom enten og eller med dem, de kan være i taklampa i det ene øyeblikket, i det neste ligger de i en haug i hjørnet, totalt borte for denne verden.

De kan lukte en del, og hvis du leier leilighet, så er det mulig at du kan få problemer, enkelte ganger kan lukta sette seg og man får kanskje problemer med huseieren. Og selv om ildere er renslige og kan toalettrenes, så skjer det ofte 'uhell' spesielt hvis ilderen MÅ, og doen er langt unna. Så flere toalett i huset er en fordel, og at du kjøper høykvalitetskattesand.

Bitetrening; den ene ilderen bet mye som valp, den andre bet en del pga frykt, så jeg brukte sitronsaft for å lære dem av med det, samt at jeg håndterte dem mye og ofte, ga dem kos og ros, og begynte de å bite sa jeg nei og tok tak i nakkeskinnet og la den forsiktig i bakken en stund så den begynte å kjede seg. De lærte rimelig fort etterhvert.

Vel, det er mine erfaringer, og selv om jeg elsker ildere så må jeg si at hund er myye enklere å ha enn ilder, lettere å skaffe pass, lettere å trene etc.

Skrevet

Må bare si det igjen - jeg synes absolutt ikke at man burde ha ilder om man kun kan ha den ute fire timer om dagen. Kan ikke se for meg at dyr med så mye energi og sterk lyst til å leke og utforske vil kunne trives med det.

Ja, så det er synd at ilderforeninga sier det er greit med fire timer om man "må" ha ilderen i bur. Har man ikke ildersikker bolig bør man strengt tatt ikke ha ilder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...