Gå til innhold

Trening for vond rygg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en låsning i ryggen for et par måneder siden, og har brukt lang tid på å bli bra. Går til fysio og gjør noen øvelser der, men håper å komme i gang med vanlig trening snart. Tenkte å ta et par timer hos PT når jeg får begynt ordentlig, men lurer litt på hva jeg kan gjøre hjemme?

Får ikke løftet noe foreløpig, men knebøy går vel bra? Hva med pushups? Situps er kanskje dumt? Noen som vet om øvelser?

Anonym poster: ec1ce3f4b436dd58ea3eddecaaf4fc22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knebøy går fint så lenge du har ryggen rak. Ikke svai! Skal du ta vekten så ha dem i hendene, for det er lettere å bøye ryggen hvis du har vekter på skuldrene. Pushups går fint. Bare sørg for å ha magelås på. Situps kan du gjøre HVIS du ikke får vondt. En generell sak er vel at hvis det er vondt så stopper du. Planke bør gå fint istedenfor situps :) Tren ryggen også litt, så får du styrket litt kjernemuskulatur for å unngå at ryggen slår seg vrang senere :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg har selv trent meg ut av et rygghelvete, jeg brakk ryggen i 2004. sleit med låsninger og skiveutglidninger i mange år. Gjorde masse forsiktig piss som fysioterapauten anbefalte som vannaerobic etc.

Så fikk jeg en ny fysio som anbefalte skikkelig styrketrening, Etter tre måneder med seriøse roøvelser og markløft var ryggen min helt fin og har det vært siden. Så jeg anbefaler å jobbe kjempeseriøst med ryggøvelser og mobilitet, altså strekking i tillegg.

øvelser:

Kabelroing

roing med stang

Hangups/pulldowns

cleanpress

militærpress

Markløft

Strakmark

pluss variasjoner av disse. kjører 5x5 tunge reps, og stopper med en gang hvis jeg kjenner ubehag.

Anonym poster: e26225d8035b8e29f1e929688a62d26a

Skrevet

Dette skal jeg prøve! Takk for tipset :)

AnonymBruker
Skrevet

Så skikkelig styrketrening altså? Får mest høre at jeg må være litt forsiktig, får ikke løfte eller ta lange skritt.

Hvor fort etter siste låsning/skiveutglidning begynte du med den treningen, AB#3?

Synes det er noe dritt det her, jeg har lagt på meg og ikke fått beveget meg de par siste månedene, alt av muskler svinner hen. Fører til dårlig selvtillit, så jeg må bare komme i gang.

Og jeg føler også at det går veldig smått med fysio.

Har trent en del styrke før, men ikke roing. Blir litt redd for å gjøre feil siden det har vært smertehelvete siste tiden.

Pleier personlige trenere å ha litt peiling på vonde rygger? Må vel være en del som trener seg opp etter slikt, så de har litt erfaring?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor fort etter siste låsning/skiveutglidning begynte du med den treningen, AB#3?

Pleier personlige trenere å ha litt peiling på vonde rygger? Må vel være en del som trener seg opp etter slikt, så de har litt erfaring?

Jeg var i gang ca to uker etter en låsning, men du kjenner din kropp best ta det rolig og forsiktig og jobb deg oppover til du har litt grunnstyrke før du virkelig trykker på.

Jeg har veldig liten tillit til PTer jeg har aldri brukt en. jeg har lest meg opp til alt jeg vet på nettet. de norske sidene http://fitnessbloggen.no/ og http://styrkecoach.no/ har mye bra stoff. Alle har sterke meninger om trening, og hva som fungerte for meg vil sikkert ikke fungere for deg. Jeg har funnet ut at hvis jeg leser masse artikler får man en følelse av essensen og hva som er viktig.

Bottom line, min anbefaling; sikt mot en sterk rygg som gir deg god holdning som igjen vil forebygge nye låsninger. Og hør på kroppen underveis, kjør på der det går greit, ikke fullfør settet om du kjenner ubehag eller smerte.

Anonym poster: e26225d8035b8e29f1e929688a62d26a

AnonymBruker
Skrevet

Red Cord!!!

Anonym poster: dc277b4dc16644f6d586f2e2a506fca4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...