Gå til innhold

Beinhinnebetennelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da sitter jeg her igjen da med beinhinnebetennelse og lurer på hva jeg skal gjøre for å bli bra igjen?

Sist jeg hadde det og det var veldig ille fikk jeg beskjed om å holde meg mest mulig i ro og kun rooolig trening.

Nå virker det som om det er de dagene jeg trener som jeg har minst vondt. Treningen min har i hovedsak vært svømming og litt zumba og yoga innimellom. Men kun svømming nå etter det ble vondt igjen.

Har lest litt rundt omkring og ser at svømming blir nevnt som alternativ trening ved en beinhinnebetennelse...

Men hva gjør jeg nå for å bli bedre? Er du dumt eller lurt av meg å svømme?

Hva med yoga/ zumba?

Orker ikke reise til legen igjen hvis ikke dette blir veldig ille. Han hadde ingenting å si forrige gang da jeg virkelig sleit.

Det går greit foreløpig, men vondt hvis jeg blir for mye i ro og på natta. Er redd for å bli like ille som jeg var sist, selv om jeg ikke driver med jogging lenger. Da gjorde det vondt så fort jeg gikk bitte litt.

Hva gjør jeg nå??

Anonym poster: ba257e9b883667ea9b958da5a7a847a4

Skrevet (endret)

Det som hjalp meg var:

• Løpesko tilpasset min løpefot med god demping. Lønner seg å få undersøkt om du over- eller underpronener, og legge litt penger i ordentlige sko. Mye billigere å investere i dette enn å gå til fysioterapaut for behandling. :)
  • Ekstra såler spesialtilpasset din fot som du bruker i alle sko. Jeg fikk mine tilpasset på Ullevåll og det kosta flesk, men det var virkelig verdt det. Merket stor bedring så fort disse ble tatt i bruk! Sikkert mulig å få dette gjort en rekke steder til en rimeligere pris.
  • Sko som er godt dempet til hverdagsbruk. Legg conversene eller bootsa på hylla en periode, og bruk et par joggesko når du er på jobb/skolen/i butikken. Viktig å forebygge irritasjon hele tiden!
  • Varmestrømper på begge legger. Disse forbedrer blodsirkulasjonen og varmer muskulaturen/senene så du blir mindre utsatt for belastning/skade.
  • Myyye tøying etter å ha vært i aktivitet - både front og bakre del av leggene.
  • Ising av de betente områdene etter trening, enten med isposer eller fråsne erteposer. Hjelper godt!
  • Teiping leggene var gull verdt! Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men ved hjelp av sportsteip løfter du muskelen opp mot beinhinna så den ikke får gnissa og bli betent.

Edit: la til et par punkter ekstra.

Endret av minimika
Gjest fjellhamster
Skrevet

Jeg masserte fremsiden av leggen ganske hyppig, etter råd fra fysio. Jeg brukte også kompresjonssokker for økt blodgjennomstrømning. Det ga mindre smerter og stivhet for min del.

Skrevet

Jeg fikk betennelse selv med dyre sko som støttet meg her og der. Problemet forsvant da jeg begynte med forfotløpig. Jeg kjenner det fortsatt om jeg hopper mye tau, men det er så og si helt bra igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...