Væren Skrevet 26. mars 2004 #1 Skrevet 26. mars 2004 HJELP!!! Var ute på byen i går kveld, og bestilte noe aldeles fantastisk godt! Frityrstekte osteboller, 5 boller ca 5 cm i diameter, brune og sprø utenpå, varme og fulle av smeltet ost inni! Dette ble servert med litt salat, brød og Aioli saus. Gjett om det smakte med øl til... Mmmm... :slikke seg rundt munnen smiley: Fant oppskrift på nettet på noen osteboller med laks som kunne ligne (kan sikkert utelate laksen) - men kanskje det er noen her på KG som kan hjelpe meg med oppskrift på disse bollene? Klem fra sauen!
Væren Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2004 Det skal jeg love deg, det var helt utrolig godt! Vi var 8 damer som bestilte dette, og vi satt omtrent og stønnet...
Væren Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2004 I min vakre hjemby, vestlandets lille Paris!
Arkana Skrevet 26. mars 2004 #6 Skrevet 26. mars 2004 Det hørtes veldig godt ut, men vet dessverre ikke helt hva det er. Kanskje en av disse ligner? Ostekroketter 6 dl melk 2 ss smør 2 ss hvetemel 10 gelatinplater 100 g revet ost 1 ss finhakket persille 2 egg 3 ss hvetemel 6 ss griljermel Bløtlegg gelatinplatene. Lag hvit saus av smør, mel og melk. La koke noen minutter. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i sausen under omrøring. La osten smelte i. Tilsett persille, smak til med salt og pepper. Hell blandingen i en firkantet form så innholdet står ca 3 cm opp på kanten. La avkjøles. Skjær i kuber på 3x6 cm. Dypp krokettene i mel, pisket egg og så i griljermel. Gjenta prosessen en gang til. Friter gylne og la renne av på kjøkkenpapir. Ostekuler 2,5 dl revet ost 2 ts hvetemel ¼ ts salt 1/8 ts cayennepepper 2 stivpiskede eggehviter ca 2 dl loffsmuler eller griljermel Bland ost, mel, salt og cayennepepper. Rør så inn eggehvitene. Form til små kuler som rulles i smulene/griljermelet. Frityrstek gylne på alle sider og la renne av på kjøkkenpapir.
Væren Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2004 :kysse: Takk! Disse ser ut som de kan ligne!!! Særlig ostekulene! Skal etterhvert prøve dem ut! Takk for hjelpen!
Arkana Skrevet 26. mars 2004 #8 Skrevet 26. mars 2004 Må bare påpeke at selv om det står gelatin i oppskriften på ostekrokettene så smelter de når de stekes, sprø utenpå og flytende inni.
Væren Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2004 Hvis du forteller mer om de ostebollene nå, medfører det en del ekstra arbeid for meg i kveld... De høres kjempegode ut - og "smelter" var liksom ordet jeg tenkte på da jeg spiste slike i går kveld; de smeltet på tungen, men var nydelig sprø utenpå! Fantastisk!!! Du er en engel, disse skal testes ja!
Arkana Skrevet 26. mars 2004 #10 Skrevet 26. mars 2004 Hvis du forteller mer om de ostebollene nå' date=' medfører det en del ekstra arbeid for meg i kveld... [/quote'] Jeg begynner å friste meg selv nå! Og vi skal ha pommes noisettes som tilbehør til middagen i dag så frityrgryta står jo egentlig bare og venter.....
Peluche Skrevet 29. mars 2004 #11 Skrevet 29. mars 2004 Hvor i byen var dette? Hørtes ut som sånt jeg liker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå