Gå til innhold

Frityrstekte osteboller - oppskrift???

Anbefalte innlegg

Skrevet

HJELP!!!

Var ute på byen i går kveld, og bestilte noe aldeles fantastisk godt!

Frityrstekte osteboller, 5 boller ca 5 cm i diameter, brune og sprø utenpå, varme og fulle av smeltet ost inni! Dette ble servert med litt salat, brød og Aioli saus. Gjett om det smakte med øl til... Mmmm... :slikke seg rundt munnen smiley:

Fant oppskrift på nettet på noen osteboller med laks som kunne ligne (kan sikkert utelate laksen) - men kanskje det er noen her på KG som kan hjelpe meg med oppskrift på disse bollene?

Klem fra sauen!

Skrevet

Det skal jeg love deg, det var helt utrolig godt! Vi var 8 damer som bestilte dette, og vi satt omtrent og stønnet... :ler:

Skrevet

I min vakre hjemby, vestlandets lille Paris! :wink:

Skrevet

Det hørtes veldig godt ut, men vet dessverre ikke helt hva det er. Kanskje en av disse ligner?

Ostekroketter

6 dl melk

2 ss smør

2 ss hvetemel

10 gelatinplater

100 g revet ost

1 ss finhakket persille

2 egg

3 ss hvetemel

6 ss griljermel

Bløtlegg gelatinplatene. Lag hvit saus av smør, mel og melk. La koke noen minutter. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i sausen under omrøring. La osten smelte i. Tilsett persille, smak til med salt og pepper. Hell blandingen i en firkantet form så innholdet står ca 3 cm opp på kanten. La avkjøles. Skjær i kuber på 3x6 cm. Dypp krokettene i mel, pisket egg og så i griljermel. Gjenta prosessen en gang til. Friter gylne og la renne av på kjøkkenpapir.

Ostekuler

2,5 dl revet ost

2 ts hvetemel

¼ ts salt

1/8 ts cayennepepper

2 stivpiskede eggehviter

ca 2 dl loffsmuler eller griljermel

Bland ost, mel, salt og cayennepepper. Rør så inn eggehvitene. Form til små kuler som rulles i smulene/griljermelet. Frityrstek gylne på alle sider og la renne av på kjøkkenpapir.

Skrevet

:kysse: Takk! Disse ser ut som de kan ligne!!! Særlig ostekulene!

Skal etterhvert prøve dem ut! Takk for hjelpen! :hoppe:

Skrevet

Må bare påpeke at selv om det står gelatin i oppskriften på ostekrokettene så smelter de når de stekes, sprø utenpå og flytende inni. :wink:

Skrevet

Hvis du forteller mer om de ostebollene nå, medfører det en del ekstra arbeid for meg i kveld... :ler: De høres kjempegode ut - og "smelter" var liksom ordet jeg tenkte på da jeg spiste slike i går kveld; de smeltet på tungen, men var nydelig sprø utenpå! Fantastisk!!!

Du er en engel, disse skal testes ja! :Nikke:

Skrevet
Hvis du forteller mer om de ostebollene nå' date=' medfører det en del ekstra arbeid for meg i kveld... [/quote']

:ler: Jeg begynner å friste meg selv nå! Og vi skal ha pommes noisettes som tilbehør til middagen i dag så frityrgryta står jo egentlig bare og venter..... :roll:

Skrevet

Hvor i byen var dette? Hørtes ut som sånt jeg liker...

Skrevet

Dette hørtes utrolig digg ut!

*vil også ha*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...