Gjest Nanne70 Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Mannen min og jeg bor i et gammelt Nordlandshus som vi trives godt i, men den langsmale stua med mye vinduer etc. er vanskelig å innrede. Vi har funnet en løsning som fungerer tilfredsstillende, men er ikke helt fornøyde. Vedlagt følger et omriss av planløsningen, men den er frihåndstegnet slik at målene ikke er helt nøyaktig. Stua er ca. 4 m bred, den lengste delen er ca 4,5 m lang og den korteste delen ca. 2,5 m lang. A er gjennomgang til kjøkkenet, det er ikke dør mellom. B er dør ut til hagen, og C er der vedovnen er plassert. Resten er vinduer. Det er også ganske lavt under taket, bare drøyt 2 m. Det vi ønsker plass til i stua er sofakrok m/bord, flatskjerm - tv, bokhyller, vitrineskap/skjenk og spiseplass, siden vi er glad i å invitere familie og venner på et godt måltid mat. Det bør i alle fall være plass til å utvide spiseplasset til 6-8 personer. Noen som erflink med innredning og kan komme med noen tips til plassering av møbler, lamper osv? Endret 25. mars 2013 av Nanne70
siljesol Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 vanskli å komme med konkrete løsninger når jeg ikke vet hvike møbler du har og lignende. Men det jeg kan komme med som tips er følgende: viss du har en stor sofa plaserer du langsiden på sofa parallelt med kort siden av rommet, da vil ikke rommet se så smalt ut, men vil ha en illusjon om at det blir litt strekt ut.( om du har en lang tvbenk eller lang sjenk eller lignende kan du bruke den på samme måte.) lag to soner i rommet, en spisestue sone og en sofa sone, ha god golv plass i mellom. Da vil rommet føles større.
Gjest Nanne70 Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 (endret) vanskli å komme med konkrete løsninger når jeg ikke vet hvike møbler du har og lignende. Men det jeg kan komme med som tips er følgende: viss du har en stor sofa plaserer du langsiden på sofa parallelt med kort siden av rommet, da vil ikke rommet se så smalt ut, men vil ha en illusjon om at det blir litt strekt ut.( om du har en lang tvbenk eller lang sjenk eller lignende kan du bruke den på samme måte.) lag to soner i rommet, en spisestue sone og en sofa sone, ha god golv plass i mellom. Da vil rommet føles større. Hei Siljesol, har laget en ny skisse av omtrent sånn som vi har møblene, og korrigert litt på proporsjonene Det funker, men kunne sikkert ha vært løst på en bedre måte. Vi skal investere i noen nye møbler etterhvert, vurderer bl.a. om hjørnesofa kanskje er løsningen. Og det hadde vært fint å kunne ha TV'en et annet sted enn foran vinduet.... Endret 25. mars 2013 av Nanne70
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Svigerforeldrene mine hadde liknende planløsning, med unntak av utgang hage, samt at de hadde to dører på veggen dere har kjøkkendør, før de rev det gamle trønderlånet. De hadde "finstue" der dere har spisestue, med bokhyller, gode sofaer, stereoanlegg og et sofabord. I det andre rommet hadde de spisestue, samt svigerfars godstol, en skinnsofa, sofabord og TV. TVen sto ved siden av spisestuemøblementet, og ble skyvd inn i en krok når de skulle ha middagsselskap. Anonym poster: 107ed7a1f4386fa4a7c00252867080fa
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 De hadde også peis i ytterstua, samt at de hadde klart å få inn svigermors piano. Ja, det var overmøblert, men når stuen var som den var så måtte det nesten bli slik. Anonym poster: 107ed7a1f4386fa4a7c00252867080fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå