AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Hvordan gjør man det? Jeg har ca 1,5 kilo maks på magen som jeg skal få vekk. Resten av kroppen er veldig bra. Fettet er samlet foran, jevnt fordel på hele magen. Først trodde jeg at en slankekur ville ordne problemet, men fikk ingen effekt av normal slanking og gikk ikke ned. Etterhvert kom jeg i kontakt med en PT som sa at jeg ikke skulle ned i vekt, men redusere fettprosent og øke muskelmasse. Betyr det at jeg skal: A- ligge i underskudd, ca 500 pr dag og trene styrke for hele kroppen? B- ligge i overskudd, ca 2000-2500 pr dag og trene styrke for kroppen? Skjønner ikke helt hva som gjør at jeg går ned i fettprosent. Syntes logikken er vanskelig å forstå. Er det noen som har noen tips om hvordan man går ned i fettprosent? Syntes det går utrolig tregt og jeg har brukt flere måneder uten å se ferdig resultat. Tror det har stoppet opp nå. Logisk sett så burde jeg bare brukt en måned på å gå ned i fettprosent fordi en halv kilo pr uke er jo to kilo pr måned. Tar det virkelig flere måneder å gå ned 1,5 kilo fett? (Postet dette innlegget på kropp og helse først, men det var feil) Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
Løvetanten Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Sjansen er jo stor for at du har gått ned, men at fettet på magen ikke vil bort. Hofte- og magefett er gjenstridig hos oss kvinner, og det er også mye hormonell aktivitet i det området. Jeg har også mage- og hoftefett som tydeligvis aldri har tenkt seg noen steder til tross for at resten av kroppen er stram.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Ser at jeg formulerte meg helt feil. PT ville at jeg skulle få mer muskelmasse sånn at jeg gikk ned i fettprosent. Men skal man ha muskler må man jo ligge i ganske stort overskudd? Og er redd for at jeg legger på meg mer av det. Vil bare ha flat mage:) Og takk får svar, håper det ikke er tilfelle for jeg er ikke fornøyd med kroppen nå og akter ikke å la den forbli sånn mye lenger. Jeg skal ned i fettprosent på magen, koste hva det koste vil! Haha Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
punkyB Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Enig med Buskeline. Finn ut hva basalforbrenningen din er , legg det sammen med trening og hvor mye du forbrenner totalt og legg inn et lite underskudd. Hvor mye du skal ligge i underskudd får du prøve deg fram på. Skal du trene skikkelig hardt så kan du ikke ligge for mye i underskudd , jeg ville begynt med 3-400 i underskudd først. dette siden du jo faktisk ikke skal gå ned i vekt men stramme opp kroppen. Tren skikkelig styrketrening med frivekter , da får du virkelig trent magepartiet. Ta gjerne noen tabataintervaller etter styrketrening - det hjelper også bra for forbrenningen. Litt viktig at du ser på målene dine og ikke bare vekten. Får du strammet opp kroppen og ser bedre ut så burde det ikke bety noe at du evnt. ikke går ned så mye i kilo, heller ikke at du går opp. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 For å kunne øke i muskelmasse og minske fettprosent må du trene styrke. Ligge muligens litt i underskudd på kalorier men sørg for å få i deg nok protein. Takk for svar. Jeg liker ikke proteinpulver, men tenkte jeg skulle prøve igjen. For jeg trener allerede styrke. Har gjort det i 3 måneder, men syntes ikke resultatet kommer. Har gått ned 6cm rundt magen på 3 måneder, og det høres så lite ut. Men får bare være tålmodig. Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Enig med Buskeline. Finn ut hva basalforbrenningen din er , legg det sammen med trening og hvor mye du forbrenner totalt og legg inn et lite underskudd. Hvor mye du skal ligge i underskudd får du prøve deg fram på. Skal du trene skikkelig hardt så kan du ikke ligge for mye i underskudd , jeg ville begynt med 3-400 i underskudd først. dette siden du jo faktisk ikke skal gå ned i vekt men stramme opp kroppen. Tren skikkelig styrketrening med frivekter , da får du virkelig trent magepartiet. Ta gjerne noen tabataintervaller etter styrketrening - det hjelper også bra for forbrenningen. Litt viktig at du ser på målene dine og ikke bare vekten. Får du strammet opp kroppen og ser bedre ut så burde det ikke bety noe at du evnt. ikke går ned så mye i kilo, heller ikke at du går opp. Jeg ligger på ca 1500 hver dag, og basalforbrenningen min er på 1350. Så tror det går greit. Men jeg bygger nok ikke muskler når jeg spiser sånn. Men kroppen blir strammet opp uansett? Nei, du har helt rett! Jeg bryr meg ikke om vekten går ned eller opp. Jeg veier 58 kilo og er 171, så trenger ikke å gå ned i vekt. Men mangler fem kilo(!) muskelmasse på kroppen, så er utrolig dvask og slapp. Har rett og slett for høy fettprosent i forhold til muskelmasse, og dette må jeg nå balansere ved å få mer muskelmasse, og minske fettprosenten. Takk for svar! Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
loffen Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Takk for svar. Jeg liker ikke proteinpulver, men tenkte jeg skulle prøve igjen. For jeg trener allerede styrke. Har gjort det i 3 måneder, men syntes ikke resultatet kommer. Har gått ned 6cm rundt magen på 3 måneder, og det høres så lite ut. Men får bare være tålmodig. Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c Det er jo kjempebra! Fortsett sånn, ikke gi opp. Ting tar lenger tid enn man tror Liker du ikke proteinpulver, så spis mager Cottage cheese, tunfisk, laks og kylling. Ren mat!
punkyB Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Du jar en bmi på 19.84 dvs. du ligger nederst på skalen for normalvektige og nærmer deg undervektig. Dvs. du trenger absolutt ikke å gå ned i vekt. Hvis du er 30 år me den høyden og vekten du oppgir og trener moderat 3-5 ganger i uka så forbrenner du med det 2100 kalorier hver dag. Dvs. hvis du spiser 1500 kalorier pr. dag så spiser du for lite. Basalforbrenning er jo det du forbruker ved bare å være i live - du må jo legge til all aktivitet også. Hva slags styrketrening er det du gjør og hvor hardt ? Du burde lese litt på fitnessbloggen.no - der er det forslag til styrkeprogrammer. Ikke sikkert du trenger å spise proteinpulver - det gjør de som virkelig skal bygge muskler. Men du bør prøve å unngå raske karbohydrater/sukker , det har jo en tendens til å legge seg rundt magen. Ellers burde et normalt sunt kosthold være godt nok. Tillegg : Har du gått ned 6 cm så høres det bra ut - med den høyden og vekten så kan du ikke ha så stor omkrets. Men jeg tror kanskje du trener for lite hard styrke - du skal ikke være redd for å bli for stor. Det er mange øvelser for å styrke kjernemuskulaturen du også kan gjøre. Pushups , planken osv. Du skal forsåvidt være forsiktig med å trene baseøvelser som markløft , knebøy, nedtrekk , benkpress - du bør få noen til å veilede deg litt i teknikken om du ikke har trent de før. Men de vil hvertfall være effektive. Blir du sterk nok kan du prøve chins/pullups. Endret 25. mars 2013 av punkyB 1
Gjest Kim Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Hvis du vil ned i fettprosent, så går du automatisk ned i vekt, det sier seg nesten selv. Hvor lang tid det tar å gå ned XXX fettprosent er avhengig av kosthold, innsats og gener. Det beste er å lese så mye som mulig om deffing og prøve å danne deg et bilde av teknikkene som brukes.
loffen Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Hvis du vil ned i fettprosent, så går du automatisk ned i vekt, det sier seg nesten selv. Hvor lang tid det tar å gå ned XXX fettprosent er avhengig av kosthold, innsats og gener. Det beste er å lese så mye som mulig om deffing og prøve å danne deg et bilde av teknikkene som brukes. Nei.. Ikke hvis du bygger muskler. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 Nei.. Ikke hvis du bygger muskler. Bortsett fra at det tar ganske mye lenger tid enn det mange tror å bygge muskler. Det er ikke sånn at man smeller på seg et par kg muskler i løpet av en måneds tid ved å slenge innom et par bodypump-timer i løpet av uka. For å bygge muskler må man arbeide målrettet med tung styrke og spise optimalt, hvertfall som kvinne. Anonym poster: 06668763d181d2bc654b58accf39f752 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #12 Skrevet 25. mars 2013 Du jar en bmi på 19.84 dvs. du ligger nederst på skalen for normalvektige og nærmer deg undervektig. Dvs. du trenger absolutt ikke å gå ned i vekt. Hvis du er 30 år me den høyden og vekten du oppgir og trener moderat 3-5 ganger i uka så forbrenner du med det 2100 kalorier hver dag. Dvs. hvis du spiser 1500 kalorier pr. dag så spiser du for lite. Basalforbrenning er jo det du forbruker ved bare å være i live - du må jo legge til all aktivitet også. Hva slags styrketrening er det du gjør og hvor hardt ? Du burde lese litt på fitnessbloggen.no - der er det forslag til styrkeprogrammer. Ikke sikkert du trenger å spise proteinpulver - det gjør de som virkelig skal bygge muskler. Men du bør prøve å unngå raske karbohydrater/sukker , det har jo en tendens til å legge seg rundt magen. Ellers burde et normalt sunt kosthold være godt nok. Tillegg : Har du gått ned 6 cm så høres det bra ut - med den høyden og vekten så kan du ikke ha så stor omkrets. Men jeg tror kanskje du trener for lite hard styrke - du skal ikke være redd for å bli for stor. Det er mange øvelser for å styrke kjernemuskulaturen du også kan gjøre. Pushups , planken osv. Du skal forsåvidt være forsiktig med å trene baseøvelser som markløft , knebøy, nedtrekk , benkpress - du bør få noen til å veilede deg litt i teknikken om du ikke har trent de før. Men de vil hvertfall være effektive. Blir du sterk nok kan du prøve chins/pullups. Okay, men jeg er ikke 30 da. Er 21 år. Jeg trener veldig hard styrketrening (tungt for meg). Har hatt PT og etter lang tid vet jeg nå hva som er ordentlig trening og tulletrening. Fokuserer på gode baseøvelser, altså knebøy, markløft, frivekter osv. Trener hele kroppen. Har veldig bra teknikk da jeg har en time i blandt for å dobbelsjekke teknikk. Er ikke redd for å bli stor. PT sa at hvis jeg ikke går opp 5 kilo i muskelmasse "så fort som mulig" så kan jeg få store problemer senere i livet. Så målet er å gå opp i vekt men ikke fett, bare muskler. Derfor tenkte jeg at proteinpulver kanskje var lurt. Nei, jeg er ikke overvektig, og er ikke så stor rundt livet, men alt bare henger, er dvaskt fett. Derfor må jeg "erstatte" det med muskler. Har 28 i fettprosent og alt overflødig er rundt magen. (Tatt kroppsanalyse, anbefalt er er 21-27%) Men må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvor mye jeg skal spise. Skal man ned i vekt må man spise mindre, og motsatt hvis man skal opp i vekt. Men hvis man skal legge på seg muskler og gå ned i fettprosent samtidig, da må man fortsatt spise mindre? Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #13 Skrevet 25. mars 2013 Hvis du vil ned i fettprosent, så går du automatisk ned i vekt, det sier seg nesten selv. Hvor lang tid det tar å gå ned XXX fettprosent er avhengig av kosthold, innsats og gener. Det beste er å lese så mye som mulig om deffing og prøve å danne deg et bilde av teknikkene som brukes. Okay, men jeg vil ikke ned i vekt. Jeg vil opp i vekt, med muskelmasse. Og siden det er snakk om maks 1,5 kilo ekstra på magen trodde jeg at man bare kunne trene stryke og legge på seg muskler også gikk fettprosenten ned av seg selv. Men da må jeg slanke meg først? Okay, det skal jeg gjøre. Men er ikke deffing bare et annet ord for slanking? Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #14 Skrevet 25. mars 2013 Bortsett fra at det tar ganske mye lenger tid enn det mange tror å bygge muskler. Det er ikke sånn at man smeller på seg et par kg muskler i løpet av en måneds tid ved å slenge innom et par bodypump-timer i løpet av uka. For å bygge muskler må man arbeide målrettet med tung styrke og spise optimalt, hvertfall som kvinne. Anonym poster: 06668763d181d2bc654b58accf39f752 Ja, dette er jeg klar over, og regner med å bruke inntil 2 år på å gå opp 5 kilo i muskelmasse. Men håper jo på å gå ned i fettprosent litt fortere enn det da. Er helt sikker på at jeg trener hardt nok. Har fått tilbakemelding av forskjellige PT som sier det samme. Kort forklart er jeg ikke interessert i å gå ned i vekt. Antall kilo bryr meg ikke. Vil bare ha mer muskler og lavere fettprosent. Men er usikker på om jeg først må slanke vekk fettprosenten vanlig, også bygge etterpå. Eller om jeg kan gjøre begge deler samtidig. For slik det er nå er balansen mellom fett og muskler i kroppen min veldig ujevn. Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
Gjest Kim Skrevet 25. mars 2013 #15 Skrevet 25. mars 2013 Nei.. Ikke hvis du bygger muskler. Du tar helt feil. Er du klar over hvor lang tid det tar å legge på seg f.eks 2Kg muskler? Går du ned i fettprosent, samtidig som du trener vekter (bygger muskler) så vil fettprosenten synke fortere enn muskelmassen du legger på deg, resultat: Du går NED i vekt.
loffen Skrevet 25. mars 2013 #16 Skrevet 25. mars 2013 Bortsett fra at det tar ganske mye lenger tid enn det mange tror å bygge muskler. Det er ikke sånn at man smeller på seg et par kg muskler i løpet av en måneds tid ved å slenge innom et par bodypump-timer i løpet av uka. For å bygge muskler må man arbeide målrettet med tung styrke og spise optimalt, hvertfall som kvinne. Anonym poster: 06668763d181d2bc654b58accf39f752 Har jeg sagt at det er fort gjort? Har jeg sagt at man smeller på seg et par kilo muskler ila en måneds tid?? Ved å .. hva sa du; slenge innom body pump? (Det vet jeg ikke hva er, jeg trener styrketerning med frivekter.) Nei, jeg sa ikke det. Jeg skrev : Det er jo kjempebra! Fortsett sånn, ikke gi opp. Ting tar lenger tid enn man tror Liker du ikke proteinpulver, så spis mager Cottage cheese, tunfisk, laks og kylling. Ren mat! Du tar helt feil. Er du klar over hvor lang tid det tar å legge på seg f.eks 2Kg muskler? Går du ned i fettprosent, samtidig som du trener vekter (bygger muskler) så vil fettprosenten synke fortere enn muskelmassen du legger på deg, resultat: Du går NED i vekt. Jeg har trent styrke i flerer år. Har gått ned i fettprosent, opp i muskelmasse, og jeg har ikke gått ned i vekt. Tvert i mot. TS: Du kan lese her: http://fitnessbloggen.no/bygge-muskler-forbrenne-fett/ Og her: http://fitnessbloggen.no/reduser-fettprosent/ Her..: http://fitnessbloggen.no/jenter-muskelvekst/ Og ellers masse bra på den siden. Lykke til!
Gjest Kim Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Men det du har lagt på deg er ikke muskler, mesteparten er nok vann. Det er ikke mulig å legge på seg f.eks 5 kilo muskler på samme tid som man slanker vekk 5Kg fett, jeg driter i hvem du er og hvor lenge du har trent, det lar seg ikke gjøre. Ikke kom her å spre tulle informasjon.
Gjest fry Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 Siden mennesket er notorisk dårlig til å gjennomføre noe så komplekst som fettreduksjon samtidig med muskelvekst, hvor ingen av delene vil være optimale med mindre man har stålkontroll™, opplevde jeg det som lettest å holde på med ett slikt anliggende av gangen. Først fettreduksjon (i mitt tilfelle ned 2-3kg til skinnypack var oppnådd), hvorpå muskelvekst har storartet utgangspunkt (lav fettprosent gjør at andelen muskel til fett er optimal ved tilvekst av muskel). Siden det er begrenset hvilke mengder muskel man kan tilkjempe seg i løpet av en tidsperiode er det unødvendig med større mengder overskuddskalorier enn ca 500. Det gjør det også lettere ved "cut"-perioden senere.
punkyB Skrevet 25. mars 2013 #19 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Okay, men jeg er ikke 30 da. Er 21 år. Jeg trener veldig hard styrketrening (tungt for meg). Har hatt PT og etter lang tid vet jeg nå hva som er ordentlig trening og tulletrening. Fokuserer på gode baseøvelser, altså knebøy, markløft, frivekter osv. Trener hele kroppen. Har veldig bra teknikk da jeg har en time i blandt for å dobbelsjekke teknikk. Er ikke redd for å bli stor. PT sa at hvis jeg ikke går opp 5 kilo i muskelmasse "så fort som mulig" så kan jeg få store problemer senere i livet. Så målet er å gå opp i vekt men ikke fett, bare muskler. Derfor tenkte jeg at proteinpulver kanskje var lurt. Nei, jeg er ikke overvektig, og er ikke så stor rundt livet, men alt bare henger, er dvaskt fett. Derfor må jeg "erstatte" det med muskler. Har 28 i fettprosent og alt overflødig er rundt magen. (Tatt kroppsanalyse, anbefalt er er 21-27%) Men må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvor mye jeg skal spise. Skal man ned i vekt må man spise mindre, og motsatt hvis man skal opp i vekt. Men hvis man skal legge på seg muskler og gå ned i fettprosent samtidig, da må man fortsatt spise mindre? Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c Jeg legger inn info her http://www.trening.no/4529.o2.html og får følgende resultat : Resultat: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2176 kcal. Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1404 kcal. For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1741 kcal. For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2176 kcal og 2611 kcal. Da velger jeg Moderat aktivitetsnivå (regelmessig trening, aktiv jobb) , kan være at du ligger høyere enn det også når det gjelder aktivitet ? Så jeg mener fremdeles du spiser for lite hvis du ligger på 1500 kcal. Det høres ut som om du trener riktig . Har du fremgang mtp. hvor mange kilo du løfter ? Jeg tenker at med litt mer mat så klarer du å løfte mer - da får du mer muskler/forbrenning og kanskje fettet slipper. 28% er forh, høyt - men du må huske på at de maskinene ikke er helt nøyaktige. For jeg synes det høres litt høyt ut ifht. høyde/vekt og det at du har trent såpass mye vekter. Du kunne be PT'en om å måle fettprosenten din - de kan bruke klyper for å måle. Er jo vanskelig det å gå ned i vekt(fettprosent) samtidig som man vil bygge muskler , du må jo ligge i kaloriunderskudd men jeg synes det er litt for mye underskudd. Du ligger jo lavt i bmi - så du trenger nødvendigvis ikke gå ned i vekt. MEN kan jo være at du rett og slett er på riktig vei - du hadde jo mistet 6 cm , det er jo ganske mye som sagt. Endret 25. mars 2013 av punkyB
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #20 Skrevet 25. mars 2013 Jeg legger inn info her http://www.trening.no/4529.o2.html og får følgende resultat : Resultat: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2176 kcal. Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1404 kcal. For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1741 kcal. For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2176 kcal og 2611 kcal. Da velger jeg Moderat aktivitetsnivå (regelmessig trening, aktiv jobb) , kan være at du ligger høyere enn det også når det gjelder aktivitet ? Så jeg mener fremdeles du spiser for lite hvis du ligger på 1500 kcal. Det høres ut som om du trener riktig . Har du fremgang mtp. hvor mange kilo du løfter ? Jeg tenker at med litt mer mat så klarer du å løfte mer - da får du mer muskler/forbrenning og kanskje fettet slipper. 28% er forh, høyt - men du må huske på at de maskinene ikke er helt nøyaktige. For jeg synes det høres litt høyt ut ifht. høyde/vekt og det at du har trent såpass mye vekter. Du kunne be PT'en om å måle fettprosenten din - de kan bruke klyper for å måle. Er jo vanskelig det å gå ned i vekt(fettprosent) samtidig som man vil bygge muskler , du må jo ligge i kaloriunderskudd men jeg synes det er litt for mye underskudd. Du ligger jo lavt i bmi - så du trenger nødvendigvis ikke gå ned i vekt. MEN kan jo være at du rett og slett er på riktig vei - du hadde jo mistet 6 cm , det er jo ganske mye som sagt. Wow! Jeg hater å spise lite, så hvis jeg kan spise SÅ mye hver dag blir jeg overlykkelig. Begynte på 1500 men har gått tre uker uten resultat nå. Så hvis jeg kan spise 1700 blir jeg glad haha. Men jobber på kontor så har ikke aktiv jobb. Ja, begynte med 30 kg(haha) i beinpress i januar, nå tar jeg 60 kilo for eksempel. Er bare at jeg mangler så mye muskelmasse, så kanskje derfor jeg får litt eksplosiv start. Men ser ikke forskjell i strl på muskler. Må nevne at den kroppsanalysen ble tatt før jeg begynte å trene, tok den 3. Januar og begynte med treningen 4. januar. Ja, er redd for at jeg har gått ned mest vann, men håper det går riktig vei. Tusen takk for masse gode svar! Overdriver ikke når jeg sier at jeg mangler muskelmasse. Er faktisk skremmende. Ble mobbet på ung. skolen og kalt feit. Så jeg fastet ned fra 55 kilo til 44, så mistet all muskelmasse da. Haha så helt dust ut. Også har jeg ikke trent noe siden og bare gått opp i fettprosent helt til jeg veide 59 kilo. Og nå ligger jeg på 58. Anonym poster: e4f0ea27a4803fe34cffc062495b0e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå