Onar Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Har akkurat blitt ufør, og neste trinn er nå at jeg og samboer må finne ut hva vi gjør med huset. Samboer flyttet ut fra huset for 6 måneder siden. Jeg har forstått at det er over, dette pga av oppførselen hennes og min. Vi er glad i hverandre, men det funker ikke. Saken er også at jeg har delvis lyst til å ta over huset, nå som våren kommer. På en annen side er det egentlig for mye for meg med stor hage, vedlikehold med mer. I disse 3 årene er det jeg som har tatt meg av denne biten, til tross for dårlig helse. Skal jeg la henne ta over huset, som jeg har lagt mest arbeid i. oppussingsmessig og hagemessig? Vet svaret,egentlig, men det er en så fin eiendom, ned til vannet etc. Jeg vet at jeg sannsynligvis aldri vil få muligheten til å kjøpe noe slikt siden. Er redd for at jeg fraskriver meg selv mulighetene jeg har. Jeg tenker fortsatt på henne, positivt og negativt. Er det fordi vi ikke har brutt alle broer, eller har jeg kjærlighetssorg. Tror jeg er typen som kan gå med kjærlighetssorg lenge, og ikke gå videre. Har ikke mange forhold fra tidligere (så og si null). Pga av ting hun har sagt til meg tidligere kan jeg ikke satse videre. Jeg tenker på mye rart barn, ikke barn, hva er best for meg etc. har ikke lyst til å bli sittende alene heller. Statistisk så er 40% av befolkningen enslige, 50% sjanse for skilsmisse. Plus at folk har så store krav på hus og hjem, ny bil etc. Jeg mister lysten på å finne en ny, gresset er ikke grønnere på andre siden. jeg er selve hjernevasket på hvor bra ting skal være (er selv ganske moderat), samt at mange jenter i dag skal ha. Mange kan ikke gå i butikken og handle og bære mat hjem. Jeg har gjort og gjør det, til tross for en "invalidiserende sykdom". Økonomisk sitter jeg greit i det, med en nettoinntekt på 19 000 i mnd og en ganske fet sparekonto til å være i situasjonen jeg er i (500 000+). Her hvor jeg bor i dag kan jeg sannsynligvis cashe ut 70% av en leilighet. usikker på hvor jeg skal bo, igjen pga av helse og mer. Hva om jeg bommer helt med bosted? Jeg tenker at jeg kanskje bør finne ei i ca samme posisjon økonomisk og helsemessig. Prøve å få kontakt og se om det kan bli noe videre. Hadde jo vært greit å treffe noen slik at man vet at begge har det økonomisk trykt. Går man på nettdating så kan jo preferansene i bunn være etter det man ønsker, så se om man finner tonen når man treffer hverandre? Jeg er usikker på hva jeg gjør videre. Alternativet er å flytte hjem til foreldrene, trygdebolig eller noe. Føler at jeg ikke er helt der, men vinterstid trenger jeg hjelp fordi jeg blir veldig mye dårligere. Men så kommer våren og jeg blir friskere. Jeg liker å gå mye turer, men pga av sykdom bør jeg bo sentralt slik at jeg klarer å ordne innkjøp etc i dårlige perioder. man kan ikke få i pose og sekk, men i situasjonen min må jeg nesten ha det For å kunne ha en best mulig helse som mulig. Noen tanker fra folk som kjenner livets gode og dårlige sider.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Skaff deg noe i utlandet med varmere klima Anonym poster: e68d985e3719f6784fd286ad761bb308
Gjest Tidssone Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Skaff deg noe i utlandet med varmere klima Anonym poster: e68d985e3719f6784fd286ad761bb308 Det var det første jeg også tenkte.
Gjest Kaffekrus Skrevet 24. mars 2013 #4 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Onar, er det krangel om huset eller er det greit for henne om du overtar det? Hvis det så ville jeg helt klart beholdt det. Regner med at du da kjøper henne ut? Endret 24. mars 2013 av Sulosi Slettet kommentar om avsporinger ;)
Sulosi Skrevet 24. mars 2013 #5 Skrevet 24. mars 2013 Tråden er ryddet for avsporende persondebatt og ensidig meningspåvirkning, se reglene: Ensidig meningspåvirkning/propaganda, for eksempel gjennom konsekvent å sverte en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase. I tillegg kan enkeltinnlegg som inneholder hatefullt innhold mot en folkegruppe/religiøs gruppe/kjønn bli fjernet. Sulosi, mod.
Onar Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2013 Vi er ganske åpne om hvem som skal ta over huset. Problem som jeg føler, er ting som skal gjøres. Plenen tar 2 timer å klippe for eksempel. Slik det er må jeg passe på å gjøre det på de gode dagene. Så for meg, er ikke spørsmålet om jeg kan ta over, men vil jeg. Mange skygger unna hagearbeid etc. Jeg har utfordret meg selv, med dette i den tro at jeg skal "trene" meg bedre. Når det gjelder å ta over så blir det jo ikke økonomisk romslig. Har da ikke økonomisk rom til uforutsette utgifter til vedlikehold etc. Et hus krever stell maling, eventuelt bytte av tak og annet som kan dukke opp. Tar jeg over står det igjen minst 1 mill i gjeld. Med min inntekt blir det knapt føler jeg. Har satt opp regneark og med høyere rente f.eks 6,5 vil det gå akkurat. Jeg er fremsynt, og selv om hjertet sier ja så sier den analytiske og forretningsmessige siden nei. Har tenkt på å flytte utenlands vinterstid, men familie etc er i Norge. Flyr jo ikke ned døra hos de, men greit å vite at man har noen der.
Gjest Søgni Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Jeg ville nok vurdert en leilighet, eller et bosted med minimalt vedlikehold. Det er flott med drømmehuset og fin tomt, men som du selv skriver, så skal det jo holdes i stand også. Dette betyr jo ikke at du må flytte i trygdebolig eller hjem til foreldrene dine, da ? Spesielt siden du skriver at det vil bety at du blir mer selvhjulpen og mindre avhengig av hjelp ved å flytte, så er flytting noe jeg ville vurdert. Og så skjønner jeg også at du ikke vil flytte til utlandet for bedre klima, det koster tross alt litt å løsrive seg fra sosialt nettverk etc. også. Har du prata med ergoterapeut eller noen andre om praktiske løsninger med bolig og tilrettelegging, om du trenger det? Nå vet jeg ikke hvilke behov du har for dette, men det skal jo finnes folk som kan veilede deg med tanke på sånne praktiske ting i hjemmet. Grunnen til at jeg skriver dette, er at det kan være greit å få litt input fra noen profesjonelle,det er ikke alle muligheter og ting man må tenke på man ser eller vet selv, sånn automatisk. Selv om det er du som må bestemme hvor du vil bo, så kan det være nyttig med noen råd for hva du bør tenke gjennom med nytt bosted, eller tanker om mulighetene dine på nåværende bosted.
Nettinettet Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Jeg synes det høres ut som at du helst vil beholde huset. Er det ikke noen mulighet for å bygge en leilighet i huset? Da kunne du hatt en leieboer som kunne hatt i kontrakten at hun/han skulle ta de tingene du selv føler du ikke kan ta, og heller betale litt mindre i leie. Mange som synes det er en fin ordning. Eller du kan betale noen for å gjøre de tingene du trenger hjelp til også. Jeg vet om så mange som i dag angrer på at de flyttet fra huset de var så glad i bare for å få det litt enklere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå