Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er helt grønnsak på dette her og jeg skjønner meg ikke på disse lånekalkulatorene. Lurer på om noen av dere her inne kan hjelpe meg? :)

Lurer altså på om en skal ha et boliglån på 3 mill og har en egenkapital på 300-400k. (har BSU forresten). Tenker hvis lånet skal nedbetales på 25-30 år, hvor mye må man betale på dette i mnd da?

Anonym poster: 9325d4517262a2e24058a2e9ea42716d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke forstår hvordan slike kalkulatorer fungerer og ikke klarer dette selv burde du ikke låne så mye penger.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke forstår hvordan slike kalkulatorer fungerer og ikke klarer dette selv burde du ikke låne så mye penger.

Takk for hyggelig svar. Tosk..

• Liker 2
Skrevet

Takk for hyggelig svar. Tosk..

På disse kalkulatorene får du ikke svar på hvor mye du kan låne.

Tjener du ca. 21 000 i mnd kan du få fra 750 000 til 1 million i lån. Hvis du ikke har bil og andre utgifter. Hvor mye du får i lån beregnes ut i fra hva du har av utgifter og inntekt. Men du må ha 15% egenkapital.

1 mill er i prinsipp 850 000 i lån plus egne på 150 000.

Jeg har laget et regneark som tar høyde for lav og høy rente, basert på eget lån. Ved å taste inn lånesum, utgifter med mer så ser du om du klarer deg. Hvis intressert kan du kanskje få det mot et lite vederlag :) veldig praktisk, og man får fort oversikt.

AnonymBruker
Skrevet

På disse kalkulatorene får du ikke svar på hvor mye du kan låne.

Tjener du ca. 21 000 i mnd kan du få fra 750 000 til 1 million i lån. Hvis du ikke har bil og andre utgifter. Hvor mye du får i lån beregnes ut i fra hva du har av utgifter og inntekt. Men du må ha 15% egenkapital.

1 mill er i prinsipp 850 000 i lån plus egne på 150 000.

Jeg har laget et regneark som tar høyde for lav og høy rente, basert på eget lån. Ved å taste inn lånesum, utgifter med mer så ser du om du klarer deg. Hvis intressert kan du kanskje få det mot et lite vederlag :) veldig praktisk, og man får fort oversikt.

Det skal ikke være lett å komme seg inn på boligmarkedet nå for tida ser jeg. Man må jo nesten være 2 for å klare det :/

Man får jo ingenting for 1 mill.

Skrevet (endret)

Er helt grønnsak på dette her og jeg skjønner meg ikke på disse lånekalkulatorene. Lurer på om noen av dere her inne kan hjelpe meg? :)

Lurer altså på om en skal ha et boliglån på 3 mill og har en egenkapital på 300-400k. (har BSU forresten). Tenker hvis lånet skal nedbetales på 25-30 år, hvor mye må man betale på dette i mnd da?

Er da vel bare å ta prisen på boligen minus egenkapital så får man beløpet man skal låne. Det hadde vært enklere for oss å forklare hvis du linket til lånekalkulatoren.

For å finne ut om du har nok egenkapital for 3 mill, ganger du 3 mill med 0,15 (gitt at det kreves 15 prosent egenkapital). 300 000 dekker altså bare 10 % og er ikke nok.

Endret av OneLove
AnonymBruker
Skrevet

Er da vel bare å ta prisen på boligen minus egenkapital så får man beløpet man skal låne. Det hadde vært enklere for oss å forklare hvis du linket til lånekalkulatoren.

For å finne ut om du har nok egenkapital for 3 mill, ganger du 3 mill med 0,15 (gitt at det kreves 15 prosent egenkapital). 300 000 dekker altså bare 10 % og er ikke nok.

Har vært inne på noe før, men husker ikke hvilken. Idag var jeg inne på Finn.no å så på boliger og der kom det opp en kalkulator ved siden av bildene jeg trykket inn på.

Skrevet

Nesten så jeg får lyst til å være enig og mener ikke med det å være stygg..

Mer privatøkonomi inn i skoleverket, sier jeg til stadighet.

For det er helt utrolig hvor stor kunnskapsløshet man av og til ser på disse trådene.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var kanskje et litt mer hyggelig svar på det jeg også mener.

Skrevet

Det skal ikke være lett å komme seg inn på boligmarkedet nå for tida ser jeg. Man må jo nesten være 2 for å klare det :/

Man får jo ingenting for 1 mill.

Det kommer helt an på hvor i landet du bor, og om du er villig til å flytte på deg/inngå kompromiss. Jeg vet ikke hvor gammel du er og hvor mye du har i inntekt, men jeg råder deg til å ta et møte med banken din for å høre hva du kan låne med den inntekten/egenkapital du har i dag, og hva som evnt skal til for at du får et lån som gjør at du kan komme inn i boligmarkedet.

Noen får forskudd på arv av foreldre så de kommer seg inn på boligmarkedet, mens andre prioriterer å leie veldig billig i noen år og spare hardt (dvs ikke noen ferier, minimalt med shopping, festing, osv).

Husk også at banken alltid må ta høyde for renteøkning, og at inntekten din må tåle renteøkning på noen %. Gjør den ikke det, får du ikke lån.

Forøvrig betyr 3 000 000 kr i lån over 18 000 kr i låneutgifter per mnd, dette forutsatt 4 % rente, og over 20 år. I tillegg har du da evnt husleie og kommunale avgifter.

Skrevet

Jeg liker denne kalkulatoren: http://www.danskebank.no/nb-no/privat/pages/beregnfinn.aspx

Her kan du klikke på fanen "hva koster lånet," og putte inn tallene. Du kan også justere renta og se hva det betyr pr. mnd.

Et lån på 3 mill, med dagens rente og 25 års nedbetaling kommer på 15.802 pr. mnd (ca 13000 etter skattefradrag for rentene)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor mye kan du låne? De fleste bankene regner med 3 x brutto årsinntekt. Dersom du tjener 400.000 pr år betyr dette 1.200.000. Med et slikt lån og 15 % egenkapitalkrav må du ha ca 212.000 i egenkapital og kan da kjøpe bolig for 1.412.000 - inkludert omkostninger.

Ta en prat med banken din - eventuelt flere banker - slik at du vet hva du skal strekke deg mot.

Det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet - det er dessverre ikke bare noe som står i avisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...