Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ganske kleint å tenke over dette, men .. :vetikke:

Jeg er glad i å kjøpe gaver til mine beste venninner etter å ha vært ute og reist.

Men nå lurer jeg på om jeg skal gidde å bruke tid og penger på å kjøpe en gave til en av mine beste venninner - som tydeligvis ikke tar seg bryet.

Har ved hver anledning tatt med gaver til henne etter å ha reist, alt fra vesker, smykker og til en pose full med forskjellig godteri. Det jeg får av henne er en kinder maxi, for eksempel.

Virker veldig teit å sammenligne dette her, men jeg håper dere skjønner tegninga. Hun har god økonomi og nesten ingen utgifter, så tror ikke gjerrighet er problemet her.

Skal ut å reise om en måned og kommer til å få dårlig samvittighet om jeg ikke tar med noe til henne, men tar med noe til alle de andre..

Hva tenker dere om dette? Er jeg den eneste?

Anonym poster: b0949db7f051f52643a8beb593c24740

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar aldir med gaver til folk når jeg er ute og reiser. Jeg har nok å drasse på og nok å gjøre på turen (vil ikke bruke tid på slikt rett og slett), og forstår ikke helt hvorfor jeg skulle kjøpe gaver til folk. Greit at barn forventer det fra sine foreldre, men der går også grensen.

Har hatt noen venninner som gjør dette, jeg synes det er merkelig, kjøper ikke tilbake og så gir de seg med å kjøpe etter et par ganger.

Bare slutt å kjøpe til henne, hun kommer trolig ikke til å tenke over det i det hele tatt.

Anonym poster: cbc49aaf272e84c654796cf044d8b492

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper ikke gaver til venninnene mine etter hver tur jeg er på. Hvis det er et spesielt sted så pleier jeg å kjøpe med. Men ikke på alle turene jeg er på.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger ikke kjøpe til henne. Dersom hun skulle kommentere det, kan du bare si at du har tolket det som at gaver ikke er noe viktig for henne, ettersom hun ikke pleier å gi gaver selv.

Ikke noe du trenger å ha noen som helst dårlig samvittighet for.

Skrevet

Du kan jo ikke forvente å få gaver fra venninnene dine når de har vært på reise. Om du velger å kjøpe gave til dine venninner når du er på reise, må du jo gjerne gjøre det, men ikke ha forventninger til å få gaver, eller bli misfornøyd fordi de ikke kjøper noe du kunne tenkt deg. Å kjøpe gaver til andre på reise, må være frivillig, og ikke noe som forventes, da mister det hele totalt sin sjarm, spør du meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tar aldri med gaver når jeg har vært ute og reist, og det gjør heller ingen venninner. Ikke en gang foreldrene mine etter at jeg ble voksen. Er det vanlig?

Hadde en venninne begynt med dette hadde jeg latt være å gi tilbake, for å slippe å lage en tradisjon ut av det, og sannsynligvis sagt fra på en høflig måte at jeg synes det er litt unødvendig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gaveutveksling som dette er en veldig gammel måte å bekrefte vennskap på, som for meg og andre virker veldig materialistisk og egentlig burde være unødvendig. Det er ikke noe galt i å gi gaver, for all del det er hyggelig å både gi og få gaver, men at det skal være noe automatikk i det bare fordi man har vært ute å reist eller fordi det er en spesiell dag tar for meg og andre bort mye av meningen. Det blir en tradisjon hvor man kun veksler verdier for å konfirmere et vennskap. Og et vennskap burde vel egentlig ikke være basert på, og være nødvendig å konfirmere, ved bytting av verdier? For meg er venner noen man får bekreftelse fra ved at de tar kontakt, ønsker å være sammen med meg og at man gjør fine ting for fordi man liker dem. Uten å forvente noe tilbake.

Jeg har ikke en slik gavekultur. Kanskje ikke venninna di har det heller? Det er vel bare å stoppe. Du finner tidsnok ut om hun bare er gniten eller om hun ikke synes noe om en slik gaveutvekslingstradisjon.

Anonym poster: 4a935f93e684006a3bb6335869c4bb23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror venninnen din kjøper med f.eks en Kinder Maxi fordi hun syns hun må gi deg noe, ettersom du alltid gir henne noe; samtidig som hun ikke syns det er naturlig å drive og kjøpe reisegaver til venner? :vetikke:

Reisegaver var vel vanligere å kjøpe "før i tiden", da det ikke var fullt så vanlig at "alle" er ute og reiser opptil flere ganger i året. Nå er det kanskje naturlig å kjøpe med reisegaver til barn i familien (egne barn og nieser/nevøer), men utover dette tror jeg ikke det er vanlig lenger å kjøpe reisegaver til "gud og hvermann".

Anonym poster: 17bbed1e9a7add85a619be7698888567

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Så venninna di skal være helt lik deg og sette pris på og gjøre akkurat de samme tingene som deg? Godta at dette ikke er viktig for henne. For min del så gir jeg for være grei, ikke for å få noe tilbake.. Og det er svært sjelden jeg får kjøpt med gaver med hjem. Men som sagt, om jeg kjøper noe så gjør jeg det for å være hyggelig og ikke for å få noe tilbake, jeg gir av kjærlighet og ikke av egoisme

Skrevet

jeg bruker ikke reisene mine til å kjøpe gaver til kjente og kjære hjemme. Ikke fem flate øre. Ikke har jeg hatt venninner eller bekjente som har gjort dette for meg heller.

Ikke hadde jeg gjort dette tilbake til noen som alltid kjøpte til meg heller.

Skrevet

Ut fra overskriften må jeg innrømme at jeg forventet at det handlet om en venninne som f.eks. aldri hadde med gaver når hun ble invitert i bursdag...

Jeg fikk gave fra mamma og pappa de få gangene de var ute og reiste uten meg da jeg var bitteliten. Etter det har jeg aldri hørt om noen som kjøper reisegaver, i alle fall ikke til venninner. Jeg kjøpte vel en lommebok til samboeren da jeg var i Frankrike i fjor, siden han trengte en og jeg tilfeldigvis ramlet over en butikk med nydelige skinnvarer.

Kjøper du noe til alle venninner HVER gang du er på tur? Er du kanskje ikke så ofte ute og reiser, siden du tar deg råd til det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra overskriften må jeg innrømme at jeg forventet at det handlet om en venninne som f.eks. aldri hadde med gaver når hun ble invitert i bursdag...

Jeg fikk gave fra mamma og pappa de få gangene de var ute og reiste uten meg da jeg var bitteliten. Etter det har jeg aldri hørt om noen som kjøper reisegaver, i alle fall ikke til venninner. Jeg kjøpte vel en lommebok til samboeren da jeg var i Frankrike i fjor, siden han trengte en og jeg tilfeldigvis ramlet over en butikk med nydelige skinnvarer.

Kjøper du noe til alle venninner HVER gang du er på tur? Er du kanskje ikke så ofte ute og reiser, siden du tar deg råd til det?

Er snakk om 2 ganger i året når jeg er i eksotiske strøk. TS.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg likar å kjøpe med meg noko lite tll barna mine og ei venninne, mi næraste, som vi også bur veldig nær. Hos oss er det gjensidig, sist ho var ute og reiste hadde ho med ei lita krukke med vanilje, og sist eg var ute og reiste hadde eg med ein pakke te som eg veit ho er veldig glad i. Små ting for å vise omsorg og kjærleik. Får eg ikkje tid så blir det ingenting, og det er ingen sure miner for det. Det er ikkje noko vi forventar, men som vi blir glade for når det skjer. Eg tenker at viss det gir deg glede å gi henne noko må du berre halde fram med det, men viss du vert sur for å ikkje få noko tilbake må du enten velge å ikkje gi noko, eller ganske enkelt godta at ho er annleis enn deg, og ho tek ikkje noko med seg. Vi er ulike, vi menneske, og det må ein berre leve med.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg og vennegjengen var små kjøpte vi bestandig feriegaver til hverandre, selv om vi bare var på campingferie i Norge, haha. Nå har vi sluttet for lenge siden da det blir mye å tenke på og jeg må ærlig innrømme at juggel fra utlandet sjelden blir brukt. Det eneste vi synes er litt morsomt å ta med til hverandre er små snapsglass fra eksotiske og nye spennende steder :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke å kjøpe gaver til venninner når jeg er ute å reiser. Kanskje hvis jeg er et spesielt sted og plutselig oppdager noe som passer skikkelig bra til en person. Men ikke ellers. Syns det er mye forlanget av deg å skulle motta gaver av dine venninner hver gang de er ute å reiser. Og enig med en over her om at venninnen din sikkert kjøper en kindermaxi fordi hun føler hun må gi deg noe siden du alltid kjøper til henne.

Anonym poster: f21db4d831e3412178a5e4729bb41474

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne sikkert ha kjøpt med noe hvis jeg hadde ramlet over noe som jeg umiddelbart hadde tenkt passet til en venninne.

Men jeg hater egentlig å kjøpe gaver i utgangspunktet (fordi jeg mener at en gave skal ha en mening bak), og å bruke masse ferietid på å kjøpe noe til venninner har jeg ikke lyst til.

Har heller aldri fått gaver fra venninner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke å kjøpe gaver til venninner når jeg er ute å reiser. Kanskje hvis jeg er et spesielt sted og plutselig oppdager noe som passer skikkelig bra til en person. Men ikke ellers. Syns det er mye forlanget av deg å skulle motta gaver av dine venninner hver gang de er ute å reiser. Og enig med en over her om at venninnen din sikkert kjøper en kindermaxi fordi hun føler hun må gi deg noe siden du alltid kjøper til henne.

Anonym poster: f21db4d831e3412178a5e4729bb41474

Tror mange har missforstått meg. Jeg blir selvfølgelig ikke sur på ei venninne, kjøper jo frivillig.

Eneste jeg lurte på hva som er årsaken i og med at det er naturlig for meg å gi noe når jeg får noe. Gjelder alt mulig , tjenester, penger osv.

Har nå oppfattet at det ikke er så vanlig som jeg tror å gi og ta. Skal slutte med denne "tradisjonen" med mindre jeg kommer over noe som jeg syns er perfekt til personen - som noen av dere nevnte :)

Jeg vil gjerne slette denne tråden, men skjønner ikke hvordan? Kan noen hjelpe ? :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen gave-person og synes å henge seg opp i noe slikt bare er tull.

At du velger å kjøpe er da din sak, du kan ikke forvente at andre skal gi deg bare fordi du er en gave-person.

Anonym poster: 6adbc220a53f5f71304dfefc2173e7c2

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke slutte med din tradisjon om du ikke vil. Om du liker å gi gaver til mennesker du liker bør du jo absolutt fortsette med det om det er noe som øker din livskvalitet/gir deg glede. Men du bør slutte å synes det er rart at noen ikke synes det er naturlig å gjøre det samme. Eller i alle fall slutte å forvente å få noe tilbake.

Anonym poster: 4a935f93e684006a3bb6335869c4bb23

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Tror mange har missforstått meg. Jeg blir selvfølgelig ikke sur på ei venninne, kjøper jo frivillig.

Eneste jeg lurte på hva som er årsaken i og med at det er naturlig for meg å gi noe når jeg får noe. Gjelder alt mulig , tjenester, penger osv.

Har nå oppfattet at det ikke er så vanlig som jeg tror å gi og ta. Skal slutte med denne "tradisjonen" med mindre jeg kommer over noe som jeg syns er perfekt til personen - som noen av dere nevnte :)

Jeg vil gjerne slette denne tråden, men skjønner ikke hvordan? Kan noen hjelpe ? :D

Du kan ikke slette tråden.

Hvorfor sender dere ikke bare postkort istedet?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...