Gå til innhold

Alkohol til barna i land med ulik aldergrense

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en norsk familie er på ferie i usa, hva vil da skje om de lar barna sine på 18-19 år drikke alkohol og kjøper til dem? Vil de bli straffet? Vil de kunne slippe med en advarsel da de er norsk? Tviler, men spør for det da jeg tross alt ikke vet.

Og hva vil skje om man gir alkohol til barna sine på 16 i land der aldergrensa er 16? Vil man kunne bli straffet etter norsk lov da?

Hvordan ville du forholdt deg? Hadde du fulgt norsk lov eller det landet du opphold deg i sin lov? Både for sex og alkohol.

Hadde du latt ungen din på 16 få drikke alkohol i Danmark?

Og forresten, hva vil skje om en norsk familie, som har et barn på 16 som har med kjæresten sin på 18 drar til California der seksuell lavalder er 18 og de har sex, vil da 18-åringen bli straffet om det skulle bli oppdaget? Synes nordmenn det er greit? Vil man få hjelp av norske myndigheter? Vil man da kunne bli registrert som sexforbryter?

Anonym poster: 20c685408fb45ffc253f00204eee86c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal følge lovene til landet man besøker, ergo skal man følge aldersgrenser på alkohol også!

Når det kommer til seksuell lavalder så er jeg litt mer usikker... Det er jo ikke lov, men tror ikke det hadde blitt den største saken. Men det er bare hva jeg tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal følge reglene der man er.

Anonym poster: 31b6bbc71e26d506278b68842bd6d1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på ferie i Danmark med foreldrene mine og bestevenninnen min da jeg var 16. Husker vi kjøpte øl på bensinstasjonen, og drakk i feriehytta på natta. Sa ingenting om det til foreldrene mine, vi hadde to hytter ved siden av hverandre.

Tok ikke noe skade av det heller for å si det sånn :)

Mente med dette at foreldrene ikke alltid vet hva ungdommene driver med..

Anonym poster: 09e3df3bded9f26036a23e43dc8e8d4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Man skal følge lovene til landet man besøker, ergo skal man følge aldersgrenser på alkohol også!

Når det kommer til seksuell lavalder så er jeg litt mer usikker... Det er jo ikke lov, men tror ikke det hadde blitt den største saken. Men det er bare hva jeg tror!

Er det noe amerikanere tar hardt på, så er det slike ting. Men det måtte jo vært en anmeldelse involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lincoln

Hvis en norsk familie er på ferie i usa, hva vil da skje om de lar barna sine på 18-19 år drikke alkohol og kjøper til dem? Vil de bli straffet? Vil de kunne slippe med en advarsel da de er norsk? Tviler, men spør for det da jeg tross alt ikke vet.

Sannsynligvis en advarsel. Vanskelig å si.

Og hva vil skje om man gir alkohol til barna sine på 16 i land der aldergrensa er 16? Vil man kunne bli straffet etter norsk lov da?

Det er ikke engang forbudt å gi barna sine alkohol i Norge, så vet ikke helt hva du snakker om her. Uansett så gjelder ikke norsk lov i utlandet - selvfølgelig.

Hvordan ville du forholdt deg? Hadde du fulgt norsk lov eller det landet du opphold deg i sin lov? Både for sex og alkohol.

Selvfølgelig forholdt meg til landets regler.

Det gjør de jo i Norge også?

Og forresten, hva vil skje om en norsk familie, som har et barn på 16 som har med kjæresten sin på 18 drar til California der seksuell lavalder er 18 og de har sex, vil da 18-åringen bli straffet om det skulle bli oppdaget? Synes nordmenn det er greit? Vil man få hjelp av norske myndigheter? Vil man da kunne bli registrert som sexforbryter?

Dersom saken anmeldes vil nok han/hun bli straffet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke forbudt å kjøpe og servere sine barn under 18 år alkohol?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Er det ikke forbudt å kjøpe og servere sine barn under 18 år alkohol?

Niks. Eller nærmere bestemt - det er forbudt å motta penger for å gi barn under 18 alkohol.

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke godtatt at min 16 åring drakk selv om vi var i eks. Danmark. Ja, jeg er klarover at de fleste drikker før 18, men for meg er det helt klart nei så det kommer jeg ikke til å legge opp til.

Om jeg hadde hatt med meg en 18 åring til usa, så vet jeg ikke helt. Kunne godtatt en øl el,l om vi var "hjemme". Men ikke noe mer. Hadde ikke latt dem drikke på restaurant el,l, så lenge det ikke var lov i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv drukket alkohol i statene som 19-åring. Var på tur dit med jevnaldrende venner. Det var null problem for oss å få kjøpt alkohol. Etter å ha vært en del i statene er mitt inntrykk at amerikansk ungdom generelt virker yngre enn det norske gjør, vet ikke om det har noe med det å gjøre.

Uansett, vi ble stoppet og spurt om legitimasjon da vi var ute og drakk, av sivilpoliti. Dette var midt i verste turistkjernen av New York, er du på byen i en småby i Utah tenker jeg sjansen for det er mye mindre. Vi svarte at vi ikke hadde legitimasjon med oss, ble nesten tatt med på politistasjonen, men slapp med en advarsel etter å ha servert en historie om at vi kun var uvitende turister, med pass som eneste legitimasjon (og passet ville vi ikke ha på oss, da vi var redde for tyveri). Må nevnes at alle i denne vennegjengen er over gjennomsnittlig høye, og på den tiden ble vi alle stort sett tatt for å være eldre enn det vi var.

Vi var stort sett ute hver kveld i ti dager, dette var det eneste lille problemet som oppstod. Spurte en bartender om vi hadde leg., ble vi bare bedt om å gå. Men det var mange steder de ikke spurte, og vi fikk alltid handlet hos den lokale spritsjappa. Hva som hadde skjedd videre om vi hadde blitt tatt med på stasjonen vet jeg ikke...De neste par gangene jeg var i statene, som 21, 22 og 25 år gammel, ble jeg aldri bedt om å vise legitimasjon. Jeg så helt lik ut da som da jeg var 19. (Dette var i forskjellige steder i sørstatene og i Chicago)

Anonym poster: acc2e47b8ecad66dcd2fcecfdadf3b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal følge lovverket i det landet man er, som norsk statsborger er man også underlagt norsk lov. Det er i alle fall teorien, hvorvidt dette får store praktiske konsekvenser varierer fra land til land.

Jeg fikk små mengder alkohol fra jeg var 16, både i Norge og utlandet. Jeg synes ingenting før 18 og "alt" etter 18 blir for dumt, når man i stedet for kan lære barna å ha et sunt forhold til alkohol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke aldersgrensa for å røyke i USA, men hver klar over at i enkelte stater. Utah blant annet blir det faktisk slått hardt ned på ungdom som røyker hvis de ikke er gamle nok. Det er snakk om minst arrestasjon og bot faktisk. Men det er veldig forskjellig fra stat til stat. Lurer på om ikke Florida og har ganske så strenge regler i forhold til å overholde aldersgrensa for røyking.

Vær og klar over at enkelte steder for eks Las Vegas har ungdom ikke lov til å være ute alene sent om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du ikke vet såpass,så bør du ikke dra på ferie. Vi følger skikker og lover der vi er.

Hvorfor tror du at det er en del brudd på lovverket i norge med en viss gruppe utlendinger?

1. de er dårlig opplyst

2.analfabeter

3 kultur

4 kommer fra land de har helt andre lovverk enn oss

Anonym poster: a3c21b348bd5e62e8d76269b866daa01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Eller nærmere bestemt - det er forbudt å motta penger for å gi barn under 18 alkohol.

Det der er helt fei. Såkalt langing kan gi bøter og fengsel nntil 6 måneder. Det er ikke et vilkår at an har tatt penger for alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Det der er helt fei. Såkalt langing kan gi bøter og fengsel nntil 6 måneder. Det er ikke et vilkår at an har tatt penger for alkoholen.

Aha. Og da kan du sikkert komme med et eksempel på noen som har fått bot eller fengsel for dette.

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste land kan barn drikke i følge med foresatte, da foreldrene har/tar ansvaret for barnet. Samme som at man kan ta med en 14/16 årig sønn på bar/pub, men vedkommende ikke hadde fått lov til å oppholde seg der uten en myndig med seg. I USA er det litt annerledes i enkelt stater, og noen stater vil politiet annmelde foreldren og man risikerer bøter men sjelden straff/glattcelle. Men man risikerer også at den mindreårige får en bot eller advarsel.

Fordelen i USA er at folk REAGERER i motsetning til norge hvor folk ikke tørr å kommunisere med de rundt seg. Så både restauranten/barens ansatte vil gi beskjed rimlig kjapt, såvel som andre kunder som er til stedet etter mine erfaringer.

Så det vil da si at man kan gjøre det man vil i utgangspunktet og i de fleste tilfeller vil man bare få beskjed fra folk eller en advarsel fra politiet om at man gjør noe galt. Ingen som havner i fengsel uten videre for fille ting heldigvis, og turister slipper unna med MYE i forhold til lokale.

Har selv klart å reise utenlands uten pass, med pass som ikke er gyldig på andre kontinenter, leid og kjørt kjøretøy med utilstrekkelig dokumentasjon og forsåvidt uten sertifikat til alt jeg har kjørt samt under mindre enn optimale forhold og ikke minst gjort mye rart som en lokal trolig hadde blitt straffet for. Men har aldri opplevd noen problemer som følge av dette. De fleste er forstålige ovenfor det meste, da det ikke forventes at alle er like opplyste på saker og ting. Og så lenge du da er oppegående nok til å ikke finne på noe i høyste grad tvilsomt eller som du selv burde vite du tar en stor sjangse med så går alt bra. Selv i noen av verdens farligste land er egentlig livet ganske plankekjøring så lenge man kan kommunisere litt og holder seg borte fra de største brølerne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Og da kan du sikkert komme med et eksempel på noen som har fått bot eller fengsel for dette.

I Norge er det straffbart å forsyne mindreårige med alkohol, men gjelder ikke dine egne barn. Men har du ansvar for en fest hvor barna dine feirer noe med venner og disse har tilgang til eller fått alkohol så vil dette kunne være straffbart for den myndige som har ansvaret. Men da må jo en av foreldrene til vedkommende anmelde da Norsk politi er flinke til å true med anmeldelser men i veldig sjeldne tilfeller faktisk anmelder hvis ikke de involverte anmelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få lovene deres rett nå da. Uavhengig om det er egne barn eller andres, og penger eller ikke. Dette er hva som står i loven:

§ 1-5. Aldersgrenser

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Enkelt og greit: Nei, det er ikke lov å gi noen mindreårige alkohol i Norge. Punktum.

Anonym poster: be62d7064fa6c3d62fffa0d7698b1ddd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

§ 8-8. Ulovlig kjøp

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

Anonym poster: be62d7064fa6c3d62fffa0d7698b1ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...