AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #1 Skrevet 23. mars 2013 Jeg ønsker å gå ned i vekt (5-10 kg), og har satt opp en matplan for en uke hvor alle måltidene består av grønnsaker. Kokt brokkoli, blomkål og gulerot til frokost, lunsj, og middag hver dag. Til middag kan jeg ha for eks. en kyllingfilet, eller en laksefilet i tillegg. Høres dette greit ut? Og jeg er vel garantert ned i vekt med dette kostholdet? Anonym poster: ba3d481c6a09cd0236f3280668e232b4
Miah Skrevet 23. mars 2013 #2 Skrevet 23. mars 2013 Synes ikke helt tittelen på tråden din henger sammen med hva du sier i selve innlegget. Det er ingenting galt i å få i seg grønnsaker til alle måltid, vil heller si det er en god ting. Men slik du har satt opp kostholdet ditt, som for øvrig ikke kan hjelpe all verden om det bare er for en uke, er utrolig ensformig. Det samme til alle måltid? Hva med å heller få i seg en omelett eller havregrøt til frokost, deretter en slags salat til lunsj, fulgt av middag, og så gjerne noe bær/omelett/kesam/osv. til kvelds? Om du er ute etter en langvarig endring er jeg redd det blir vanskelig å få til med et såpass... kjedelig kosthold! Spesielt når mat kan være så gøy! Tja, garantert og garantert ned i vekt, det er vanskelig å si. Passer du godt på at du ikke sluntrer for mye unna eller bader kyllingfileten i dressing, så vil jeg tro at du vil gå ned i vekt med dette ensformige kostholdet ditt om du klarer å holde det. Husk å ikke spis for lite, spis nok, og at det handler om kalorier inn og kalorier ut. Kombiner det med litt trening, en gåtur osv., så skal du nok se at det hjelper. Men virkelig... bare grønnsaker? Hadde kjedet ræven av meg. 2
Kira-delta Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 Det spørs hvor mye du spiser... Så lenge du ligger i underskudd av kcal-inntak går du ned i vekt, uavhengig av om du spiser 80%grønnsaker.
Topplue Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 Og hva tror du skjer når du går tilbake til å spise vanlig? Hvis du skal gå ned i vekt og holde deg der må du legge om kostholdet for alltid ellers går du jo bare opp igjen med en gang. Uansett så går du ikke ned ti kg på en uke, det et heller ikke særlig lurt for kroppen din. 3
Løvetanten Skrevet 24. mars 2013 #6 Skrevet 24. mars 2013 (endret) En spennende vegetarmeny; ja takk! Det du forelslår; nei takk. Jeg kan se for meg at du blir ganske fort slapp og sliten, for det er ikke nok å få i seg fiber, vann og vitaminer. Du dør jo såklart ikke, men du trenger fett og du trenger proteiner. Om du ikke har kunnskaper om hvordan du skal sette sammen et ok kosthold så burde du lese deg litt opp før du setter igang. Det er også avgjørende for å få et godt resultat. Endret 24. mars 2013 av Løvetanten 2
Gjest Thymus Skrevet 24. mars 2013 #7 Skrevet 24. mars 2013 Det er på ingen måte sunt å leve ene og alene på grønnsaker. Det er en grunn til at folk som bestemmer seg for å bli veganere uten å lese seg skikkelig opp på ernæring, blir dårlige/slappe/får mangelsymptomer. Når det bare er snakk om én uke, så dør du jo selvsagt ikke av det. Da blir det mer snakk om hvor sterk viljestyrke du har. Tror de fleste ville blitt ganske lei gulrot, blomkål og brokkoli ganske fort om det var alt de spiste. Nei, skal man slanke seg (og holde seg der), så hjelper faktisk ikke sånne dietter, dessverre (: 2
Gjest O___o Skrevet 24. mars 2013 #9 Skrevet 24. mars 2013 Jeg ønsker å gå ned i vekt (5-10 kg), og har satt opp en matplan for en uke hvor alle måltidene består av grønnsaker. Kokt brokkoli, blomkål og gulerot til frokost, lunsj, og middag hver dag. Til middag kan jeg ha for eks. en kyllingfilet, eller en laksefilet i tillegg. Høres dette greit ut? Og jeg er vel garantert ned i vekt med dette kostholdet? Anonym poster: ba3d481c6a09cd0236f3280668e232b4 Du vil sikkert gå ned. Men du vil trolig oppleve et større søtsug, sultfølelse osv. enn hva du ellers gjør. Hva med å heller forsøke å spise normalt - men fordele det over flere timer? I stede for å f.eks spise en kjempeporsjon med kyllingsalat til middag - hva med å fordele det utover flere hyppige små måltider? I stedenfor å spise hver 4/5/6 time - så prøv å heller spise hver 2/3 time
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Bra med grønnsaker, men legg inn andre næringsstoffer også, så unngår du 1- å bli feilernært 2- å utvikle ortoreksi Legg til fullkornsprodukter, nøtter, egg, kesam, cottage cheese osv. Hvorvidt du vil gå ned med dette kostholdet avhenger av hva du har spist tidligere. Anonym poster: 82f019a32c69d0d52b6ac4db32baec0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå