AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #1 Skrevet 23. mars 2013 Hva er akseptabel unnskyldning for å ikke dra i et bryllup? Anonym poster: 3f0ef0d859017b93e1f941e040dd8208
sara-ellis Skrevet 23. mars 2013 #2 Skrevet 23. mars 2013 Det spørs vel hvem som gifter seg og hva det vil koste deg å dra dit. Om det er søstra di som gifter seg i kirken dere sogner til krever det en bedre unnskyldning enn tremenningen din som gifter seg 50 mil unna, som krever reise og overnatting. 5
CathFoto Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 Om det er nær familie må du ha en god unnskyldning. Er det noen som ikke står deg nær så kan du bare takke nei, eller si at det ikke passer.
Moderfavn Skrevet 24. mars 2013 #4 Skrevet 24. mars 2013 En av mine beste venninner har meldt avbud fordi hennes mann (utenlandsk) ikke har møtt sin mor på mange år, så nå skal de reise for å besøke henne. Hun har kviet seg litt for å si det, så hun har ventet til nå. (Su 1.4) For meg er det en helt akseptabel grunn. Jeg skulle bare likt å se at hun sa fra før. Det er noe sårt med det at hun ikke trodde jeg kom til å synes at det er helt ok. Det er noe å tenke på når man melder avbud. Gjør det på ærlig vis, og ikke vent til siste liten. De aller fleste ærlige grunner er gode nok. Det eneste jeg ville søtet opp litt, tror jeg må være hvis grunnen til avslaget er at du ikke gidder, eller at du ikke liker brud/brudgom mer og derfor ikke ønsker bruke en eneste krone på dem. Ærlighet pleier å falle i god jord. 1
Petalouda Skrevet 24. mars 2013 #5 Skrevet 24. mars 2013 jeg var høygravid og hadde svangerskapskomplikasjoner, og fikk invitasjon som kaffegjest til min fetter seksti mil unna halvannen uke før termin. det falt ikke i god jord å si nei takk. folk er rare. jeg tenker at alle unnskyldninger bortsett fra "gidder ikke" er godkjente. 1
Gjest Daenerys Skrevet 24. mars 2013 #6 Skrevet 24. mars 2013 Jeg syns at allerede betalt ferie, sykdom, og om man ikke kan tenke seg ang reise er gode nok unnskyldninger. Bryllupet mitt er ikke alle andres favorittdag i hele verden, og det er helt greit
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #7 Skrevet 24. mars 2013 Hva er akseptabel unnskyldning for å ikke dra i et bryllup? Anonym poster: 3f0ef0d859017b93e1f941e040dd8208 For meg er det sykdom. Og avstander, for det blir dyrt. mange sender ut invitasjoner en mnd før dagen til folk som bor veldig langt unna.De tar det for gitt at folk har slike penger liggende ekstra, Uaktuelt å bruke eks feriepenger til dyre flyturer. Samtidig som man må ta fri på jobb. Anonym poster: c71139d3e26bc951cacf42330ac22dfa 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #8 Skrevet 24. mars 2013 jeg var høygravid og hadde svangerskapskomplikasjoner, og fikk invitasjon som kaffegjest til min fetter seksti mil unna halvannen uke før termin. det falt ikke i god jord å si nei takk. folk er rare. jeg tenker at alle unnskyldninger bortsett fra "gidder ikke" er godkjente. Hva ga du i gave? boken "skikk og bruk". Hadde tatt det som en fornærmelse å bli bedt til kaffe etter å må reise så langt Anonym poster: c71139d3e26bc951cacf42330ac22dfa 3
Anglofil Skrevet 24. mars 2013 #9 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Ingen av mine gjester trengte å oppgi grunn, men jeg vil si sykdom, betalt reise og ferier er gode grunner til å si nei. Bare ikke gjør som en av mine gjester som takket ja og lot være å komme, så det endte med at vi betalte for en gjest som ikke kom. Og kommer man ikke på bryllupsdagen: si i fra, gjerne før man har middagen. Jeg fikk ikke vite noe før vi nesten skulle spise (dette var et nært familiemedlem) Og ikke legg ut bilder i etterkant på facebook som viser at du egentlig var på Kiel-ferga i stedet for. Ikke gøy. Mvh Yvonne Endret 24. mars 2013 av Yvonne 4
Gjest Adriane Skrevet 24. mars 2013 #10 Skrevet 24. mars 2013 Enhver grunn er gyldig grunn i min bok. Og ingen som melder avbud til vårt bryllup trenger å oppgi noen grunn heller, det får da være måte på 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #11 Skrevet 24. mars 2013 Og ikke legg ut bilder i etterkant på facebook som viser at du egentlig var på Kiel-ferga i stedet for. Ikke gøy. Mvh Yvonne Forhåndsbestilte ferier må vel være grunn god nok til å takke nei? Jeg bestiller mine ferier lang tid i forveien, og ville ikke avbestilt pga et bryllup. Men jeg ville ikke løyet om grunnen, selvsagt. Ikke at jeg synes man trenger oppgi en grunn, er det ikke nok å takke høflig nei til invitasjonen? Anonym poster: 3b49c24e8d0504b8d7c957d624bf95dd
Anglofil Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Forhåndsbestilte ferier må vel være grunn god nok til å takke nei? Jeg bestiller mine ferier lang tid i forveien, og ville ikke avbestilt pga et bryllup. Men jeg ville ikke løyet om grunnen, selvsagt. Ikke at jeg synes man trenger oppgi en grunn, er det ikke nok å takke høflig nei til invitasjonen? Anonym poster: 3b49c24e8d0504b8d7c957d624bf95dd Selvfølgelig, men da takker du ikke ja til å gå i bryllup i utgangspunktet. Denne gjesten takket ja sammen med sin ektefelle et par måneder før bryllupet. Ektefellen, som også var invitert, kom i bryllupet, og var tydelig flau. Det viste seg at denne reisen ble bestilt et par dager før bryllupet. Vi snakker ikke om en planlagt reise i utgangspunktet. Vi endte opp med å betale 1500 kr for en person som ikke kom, for vi fikk ikke vite noe om dette før vi hadde bryllupsmiddagen. Ja, det var faktisk ganske surt. Men en ting er pengene, det spiller egentlig ikke så stor rolle, det som var enda verre var at dette var et nært familiemedlem som jeg hadde sett frem til skulle komme, ihvertfall når vedkommende selv takker ja. Klart jeg ble skuffet, at man tydeligvis blåser i andres følelser og tar så lett på ting. Jeg forventet i utgangspunktet ikke at noen skulle ta seg fri for vårt bryllup, men jeg forventer faktisk at man kommer når man sier at man skal komme. Og kommer man ikke så sier man fra gjerne dagen før eller tidlig samme morgen slik at man rekker å forberede seg. Hadde vedkommende sagt nei i utgangspunktet hadde jeg aldri reagert. Mvh Yvonne Endret 24. mars 2013 av Yvonne 6
sara-ellis Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 jeg var høygravid og hadde svangerskapskomplikasjoner, og fikk invitasjon som kaffegjest til min fetter seksti mil unna halvannen uke før termin. det falt ikke i god jord å si nei takk. folk er rare. jeg tenker at alle unnskyldninger bortsett fra "gidder ikke" er godkjente. Herregud. Reise 60 mil som høygravid for en kopp kaffe? Folk... (egentlig enda verre siden du hadde komplikasjoner!)
Skjønningen Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Jeg tenker at hvis man selv hadde godtatt den samme unnskyldningen i eget bryllup så er det en grei unnskyldning. Hvis man hadde blitt såret selv, så kommer man mest trolig også til å såre.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #15 Skrevet 24. mars 2013 Bare ikke gjør som en av mine gjester som takket ja og lot være å komme Det samme opplevde vi, en familie på seks som takket ja, der tre av ungene var så store at de ble regnet som voksne. Det var ganske surt å måtte betale for dem fordi de ikke sa i fra før samme morgen. De hadde lang reisevei, og hadde de takket nei på grunn av det, hadde jeg skjønt det veldig godt. Men så fant de heller ut dagen før at de ikke orket å kjøre likevel og flybiletter ble for dyrt. Mannen i forholdet var min manns nærmeste venn på den tiden, så hadde det ligget noe mer bak, hadde vi fått vite det. Anonym poster: 36ec6ba2668fa52d0f2c27754d8a4dca
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #16 Skrevet 24. mars 2013 En av mine beste venninner har meldt avbud fordi hennes mann (utenlandsk) ikke har møtt sin mor på mange år, så nå skal de reise for å besøke henne. Hun har kviet seg litt for å si det, så hun har ventet til nå. (Su 1.4) For meg er det en helt akseptabel grunn. Jeg skulle bare likt å se at hun sa fra før. Det er noe sårt med det at hun ikke trodde jeg kom til å synes at det er helt ok. Det er noe å tenke på når man melder avbud. Gjør det på ærlig vis, og ikke vent til siste liten. De aller fleste ærlige grunner er gode nok. Det eneste jeg ville søtet opp litt, tror jeg må være hvis grunnen til avslaget er at du ikke gidder, eller at du ikke liker brud/brudgom mer og derfor ikke ønsker bruke en eneste krone på dem. Ærlighet pleier å falle i god jord. Var det egentlig ikke pussig at de skal til hans familie akkurat når du skal gifte deg?? Anonym poster: 8817e11c49abcfa447fdb196cf7ace7f 1
Moderfavn Skrevet 24. mars 2013 #18 Skrevet 24. mars 2013 Var det egentlig ikke pussig at de skal til hans familie akkurat når du skal gifte deg?? Anonym poster: 8817e11c49abcfa447fdb196cf7ace7f Nei, det synes jeg ikke. Det er da de har ferie, og jeg vet hvor mye de har jobbet for å få ordnet så moren kunne komme hit, eller de dit. Mye styr med visum osv. Det er ingen grunn til å sette henne i tvil. 1
Gjest Murica Skrevet 24. mars 2013 #19 Skrevet 24. mars 2013 Var det egentlig ikke pussig at de skal til hans familie akkurat når du skal gifte deg?? Anonym poster: 8817e11c49abcfa447fdb196cf7ace7f Hvorfor er det pussig? Kan hende det passet seg slik med hans familie og de selv med tanke på fridager og slikt. 2
Rosalie Skrevet 24. mars 2013 #20 Skrevet 24. mars 2013 Om jeg skulle gifte meg, så hadde jeg satt umåtelig pris på at de vi inviterte kunne komme og dele dagen med oss. Men jeg hadde hatt full forståelse for at ikke alle kan, og grunnen til at de ikke kan har jeg da ikke noe med. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå