Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 Har googlet, men syntes det var uklart.Derfor spør jeg mer her.
Rosewood Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 Det går ut på at de handlingene et menneske gjør i dette livet, er med på bestemme hvordan det skal gå i det neste livet. Gjør man gode gjerninger, ikke lyver, ikke stjeler, osv, så blir man belønnet i det neste liv. Gjør du dårlige handlinger blir du straffet i det neste liv.
Gjest anonym Skrevet 23. mars 2013 #5 Skrevet 23. mars 2013 Det går ut på at de handlingene et menneske gjør i dette livet, er med på bestemme hvordan det skal gå i det neste livet. Gjør man gode gjerninger, ikke lyver, ikke stjeler, osv, så blir man belønnet i det neste liv. Gjør du dårlige handlinger blir du straffet i det neste liv. Det er vel ikke bare snakk om i det neste livet, men og i dette? Gode handlinger fører til gode handlinger, dårlige fører til dårlige osv. Når man gjør noe kjipt mot andre får man igjen, kanskje ikke av den personen, men andre, evt i en helt annen situasjon...
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2013 #6 Skrevet 23. mars 2013 You will not be punished for your anger. You will be punished by your anger. - Buddha Det er karma. Konsekvenser av handlinger. Er jeg snill mot alle jeg møter, smiler og stiller opp, vil flere se på meg som en god person. Jeg får flere venner, flere stoler på meg, andre stiller opp for meg og er hyggelig tilbake, og det fører til at jeg trives bedre og blir mer lykkelig. Er jeg lykkelig vil jeg prestere bedre på jobb/studie, som ender opp med bedre resultater. Da kommer jeg meg inn på en bedre skole. Kommer jeg inn på en vanskelig utdanning er det større sjangse for bra jobb. Og slik fortsetter det. (Satt på spissen) Det er karma for meg. Alle handlinger og tenkemåter påvirker og gir konsekvenser til videre liv. Positive handlinger gir positive konsekvenser og negative handlinger gir negative konsekvenser.
Steinar40 Skrevet 24. mars 2013 #7 Skrevet 24. mars 2013 Karma er når du ikke finner deg i dritt fra andre.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #8 Skrevet 24. mars 2013 Karma er når du ikke finner deg i dritt fra andre. Den var ny.
Steinar40 Skrevet 24. mars 2013 #9 Skrevet 24. mars 2013 Den var ny. Egentlig ikke. Karma er resultatet av det du gjør selv. Som beskrives bra her i innlegg #6. Og når du ikke finner deg i dritt fra andre så blir du ikke behandlet som dritt heller.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #10 Skrevet 24. mars 2013 Jeg liker det opprinnelige begrepet, og synes tankegangen har mye for seg. Her på KG, derimot, brukes det i hytt og pine, og gjerne som en forklaring på at utro mennesker bør få sin straff. Tror strengt tatt ikke det var det de gamle hinduistene tenkte på Anonym poster: 22ab8f750af31f6cee6ded64d7d62f2b 4
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #11 Skrevet 24. mars 2013 Jeg liker det opprinnelige begrepet, og synes tankegangen har mye for seg. Her på KG, derimot, brukes det i hytt og pine, og gjerne som en forklaring på at utro mennesker bør få sin straff. Tror strengt tatt ikke det var det de gamle hinduistene tenkte på Anonym poster: 22ab8f750af31f6cee6ded64d7d62f2b Karma gjelder vel bare ikke utro mennesker da. Gjelder ALT !
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 Karma er en fin teori, men det er dessverre ikke sånn verden fungerer. Forferdelige ting hender med flotte og snille mennesker, og mennesker som oppfører seg dårlig mot andre, kommer ofte unna med det. Anonym poster: 39a1c2705dfb971a0de99a5d97abdbb6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 Karma er ett vidt religiøst aspekt i buddhisme og hinduisme som handler om verdensbalanse og mennesket spiller en rolle i doktrinen. http://en.wikipedia.org/wiki/Karma Karma er ikke at dama som lå med typen din blir like rundlurt som deg. Det heter psykologi, teorien om menneskets personlighet og samhandling med andre mennesker. Anonym poster: fecfb0b416dab3a007281e3516a9930a
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Karma er jo at du får det du legger ut. Gjør du gode handlinger, fører det positive ting med seg. Gjør du f.eks ondsinnede handlinger, får du noe negativt tilbake.Men hva med de som er snille mennesker og aldri gjør noen noe vondt, men så skjer det fæle ting med dem. Hva da ?? Da stemmer ikke karma lenger.. Er hele greia tull ??
Alvina Skrevet 24. mars 2013 #15 Skrevet 24. mars 2013 Hva er egentlig karma ? Det står klart og tydelig forklart i Bibelen. Det man høster skal man så... Det betyr ikke at man havner i helvete eller den evige ild, men at man kan bite seg selv i halen. Enklere forklart. Betaler du ikke strømregningen vil du i verste fall både bli nektet lån og bli svartelistet samtidig som strømmen kan bli stengt.
Alvina Skrevet 24. mars 2013 #16 Skrevet 24. mars 2013 Karma er ett vidt religiøst aspekt i buddhisme og hinduisme som handler om verdensbalanse og mennesket spiller en rolle i doktrinen. http://en.wikipedia.org/wiki/Karma Karma er ikke at dama som lå med typen din blir like rundlurt som deg. Det heter psykologi, teorien om menneskets personlighet og samhandling med andre mennesker. Anonym poster: fecfb0b416dab3a007281e3516a9930a Er vi også over i debatten om at slekt skal følge slekters gang? For hvorfor dør barn og ungdommer som aldri har gjort noen større synder?
pantora Skrevet 24. mars 2013 #17 Skrevet 24. mars 2013 What goes around, comes around. Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg. Gjør du dritt, får du dritt tilbake. Er god, får du godhet tilbake. Og tanken er vel at det er i dette livet, og ikke neste.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #18 Skrevet 24. mars 2013 Hvis noen har gjort deg vondt, og det 2min eller 1 uke havner en blomsterpott på hue til vedkommende, du får vite om dette. Det er KARMA Det trenger ikke å være vold eller at noen blir skadet. Men at noe taes igjen med en annen mynt.
Gjest Anonym Skrevet 25. mars 2013 #19 Skrevet 25. mars 2013 Egentlig ikke. Karma er resultatet av det du gjør selv. Som beskrives bra her i innlegg #6. Og når du ikke finner deg i dritt fra andre så blir du ikke behandlet som dritt heller. Enn de som opplever dritt fra andre( være seg det ene eller andre..)? Er ikke bare for dem å si :dette finner jeg meg ikke i...(når det faktisk har skjedd...) Men er enig i at det har mye å si hvordan man tar ting, hvis det var det du mente.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #20 Skrevet 25. mars 2013 Er vi også over i debatten om at slekt skal følge slekters gang? For hvorfor dør barn og ungdommer som aldri har gjort noen større synder? ? Karma har ingenting med bibelen å gjøre. Hinduisme og buddhisme. Les lenken. Utrolig at man må gjenta seg sel skriftelig. Les ordentlig så slipper jeg sånn tull. Anonym poster: fecfb0b416dab3a007281e3516a9930a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå