Million Skrevet 25. juni #5522 Skrevet 25. juni (endret) Marcie skrev (1 time siden): Det heter å gamble - ikke å gamle!!! 😆 Den så jeg også her nylig! Det er forbløffende mange som ikke vet forskjellen på "hvert" og "vært" og "verdt". Det går over stokk og stein og om hverandre hvordan folk bruker de ordene. Eksempler på riktig bruk av ordene der jeg håper forskjellen fremkommer på disse: Hvert eneste år gjentok det seg Det har ikke vært så varmt denne uka Mange mener fritid er verdt veldig mye Endret 25. juni av Million 4 1
Peanut Skrevet 30. juni #5523 Skrevet 30. juni «Not my cup of tea» er IKKE min tekopp. Jeg er ikke interessert i sånt fjas. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5524 Skrevet 2. juli Jeg er så lei av at folk omtaler "barnets mor/far "for bare "mor" eller "far" . Og barnets lillebror for bare" lillebror"Da er det som du snakker om DIN mor,far eller lillebror. Irriterende!! Anonymkode: 48b8b...976 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5525 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 23.3.2013 den 17.51): DET HETER FLØRTET IKKE FLIRTET! Blir like forbanna hver gang SÅ MANGE her skriver det!!! FLØRTE FLØRTET FLØRTA! Ikke flirte!! Anonym poster: 2c38e434ddeab2b266a88a2a59852ed4 Hvem er din favorittfarge? 😂😂 Anonymkode: 3f612...df6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5526 Skrevet 2. juli Det er så mange, til og med voksne som skriver "di". Det heter ikke "di", det heter "DE"... Og folk som som skriver "typ"... "Typ" er et svensk ord. Her i landet sier vi "for eksempel". Vet noen lærer noe av dette sitatet. Værsågod. Anonymkode: 62055...99e 4 2
sofie777 Skrevet 2. juli #5527 Skrevet 2. juli (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvem er din favorittfarge? 😂😂 Anonymkode: 3f612...df6 Det er 12 år og noen måneder siden dette ble skrevet. Dette kunne vært skrevet uten sitering, og det er noe som er tatt opp kanskje 100 ganger før... Endret 2. juli av sofie777 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5528 Skrevet 2. juli Sikkert vært skrevet her før,men det er så mange som skriver fult,når de mener fullt! Har sett flere influensere skrive dette også. Anonymkode: dc9fb...d1b 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5529 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er så mange, til og med voksne som skriver "di". Det heter ikke "di", det heter "DE"... Og folk som som skriver "typ"... "Typ" er et svensk ord. Her i landet sier vi "for eksempel". Vet noen lærer noe av dette sitatet. Værsågod. Anonymkode: 62055...99e Typ er norsk. Men godt mulig det er dialekt. Anonymkode: afe99...408
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5530 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er så mange, til og med voksne som skriver "di". Det heter ikke "di", det heter "DE"... Og folk som som skriver "typ"... "Typ" er et svensk ord. Her i landet sier vi "for eksempel". Vet noen lærer noe av dette sitatet. Værsågod. Anonymkode: 62055...99e Når det gjelder bruken av "di" ... jeg kom her for å skrive akkurat det samme! Det er utrolig mange som bruker "di" når de mener "de". Det er vondt å lese. Også litt enig når det gjelder "typ". Dersom det kommer fra "typisk" så brukes det feil. På den annen side; ord kommer og går og dette er vel et slik ord. Anonymkode: 0aa2f...436 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5531 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Også litt enig når det gjelder "typ". Dersom det kommer fra "typisk" så brukes det feil. På den annen side; ord kommer og går og dette er vel et slik ord. Anonymkode: 0aa2f...436 Må sitere meg selv når det gjelder bruken av 'typ'. Så nettopp denne setningen: "Jeg har unngått dette selv, men typ alle jeg kjenner...". Hvilken funksjon har 'typ' her? Ville setningen endret betydning om 'typ' fjernes? Anonymkode: 0aa2f...436 1
Amatariel Skrevet 4. juli #5532 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Må sitere meg selv når det gjelder bruken av 'typ'. Så nettopp denne setningen: "Jeg har unngått dette selv, men typ alle jeg kjenner...". Hvilken funksjon har 'typ' her? Ville setningen endret betydning om 'typ' fjernes? Anonymkode: 0aa2f...436 Jeg tolker det som at 'typ' er en forkortelse/slang for "sånn cirka"? 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5533 Skrevet 4. juli Amatariel skrev (1 time siden): Jeg tolker det som at 'typ' er en forkortelse/slang for "sånn cirka"? Ja, eller "omtrent". Dvs setningen kunne vært skrevet slik: "Jeg har unngått dette selv, men sånn cirka/omtrent alle jeg kjenner..". Litt rart "typ" er innført når vi har fullgode norske erstatninger. Anonymkode: 0aa2f...436 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5534 Skrevet 4. juli Jeg er ordblind 🙈 sikkert skrevet mye feil her. Anonymkode: 1fe97...6db
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5535 Skrevet 4. juli Jeg gremmes hver gang jeg ser en eller annen spenstig variant av ordet "eksen". Xen, x-en, x'n, x'en, osv. 🥲 Og noe som er enda verre: 3D-mølle! Anonymkode: a4b6c...841 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5536 Skrevet 11. juli Dette er mer et muntlig problem enn et skriftlig, men det er omtrent ingen som kjenner forskjellen på de og dem lenger. Nå har jeg flere ganger sett dette brukt feil i artikler fra NRK. Helt hårreisende, etter mine begreper. Anonymkode: b2ff5...81e 2 1
Million Skrevet 11. juli #5537 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er mer et muntlig problem enn et skriftlig, men det er omtrent ingen som kjenner forskjellen på de og dem lenger. Nå har jeg flere ganger sett dette brukt feil i artikler fra NRK. Helt hårreisende, etter mine begreper. Anonymkode: b2ff5...81e Sikkert de samme menneskene som ikke vet forskjellen på når hun og henne skal brukes.... "Jeg fikk en gave av hun". Det heter "jeg fikk en gave av HENNE! Det kan kanskje hjelpe å høre setningen på engelsk i hodet, da hører man kanskje lettere at det er feil. "I got a present from she".... eller "I got a present from her". Vi hører hva som er feil her, ikke sant? 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5538 Skrevet 11. juli Det heter "i hvert fall" ikke "ihvertfall" Anonymkode: ff1b7...825
Seff Skrevet 12. juli #5539 Skrevet 12. juli Million skrev (På 25.6.2025 den 11.11): 😆 Den så jeg også her nylig! Det er forbløffende mange som ikke vet forskjellen på "hvert" og "vært" og "verdt". Det går over stokk og stein og om hverandre hvordan folk bruker de ordene. Eksempler på riktig bruk av ordene der jeg håper forskjellen fremkommer på disse: Hvert eneste år gjentok det seg Det har ikke vært så varmt denne uka Mange mener fritid er verdt veldig mye Enig, men du glemte "vert" 3
Boetica Skrevet 14. juli #5540 Skrevet 14. juli Ser at mange har en tendens til å slå til med stor bokstav midt inne i setninger, helt uten grunn. Hva kommer det av? Latskap eller et feilslått ønske om å fremheve visse ord i setningen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå