AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5381 Del Skrevet 11. desember 2024 Fra artikkel i Adressa: "Politiet stanset bilen ved å kjøre den ned ved Selbu" Så politiet har monstertrucker nå? Siden de kan kjøre ned biler? "Nær Storfossen i Selbu kjørte politiet inn i bilen, slik at den fikk stans." Hjertestans da eller? Helt utrolig hvor dårlig språk journalister har! Anonymkode: 5603e...b38 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #5382 Del Skrevet 18. desember 2024 Er det jeg som er dum, eller er dette feil? https://www.nrk.no/trondelag/sekundet-skal-bli-mer-presist-ved-hjelp-av-atomkjerneur-1.17154158 Sitat Ett sekund er tiden det tar for lyset som sendes ut når et cesium-133-atom skifter energinivå å vibrere nøyaktig 9.192.631.770 ganger. Dette er vel også feil: Sitat Enter atomklokka Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 18. desember 2024 #5383 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det jeg som er dum, eller er dette feil? https://www.nrk.no/trondelag/sekundet-skal-bli-mer-presist-ved-hjelp-av-atomkjerneur-1.17154158 Dette er vel også feil: Anonymkode: 41cbc...8fa Det første har jeg ikke forutsetning for å finne feilen i. Den andre delen er fordi artikkelen har et lekent og muntlig språk. De kunne skrevet "Her kommer atomuret inn", men har kopiert tittelen til Metallica-sangen "Enter Sandman" for å skape dynamikk i språket/artikkelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5384 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 13.22): Jeg kan ta feil. Dette er vel hovedsakelig en regel i det engelske språket? I det norske språket er dette valgfritt, men det tenkes at den viktigste personen/tingen nevnes først, uten at det er en regel. Jeg kan ta feil, som nevnt. Tilstede kan være et vanskelig ord. Mener du til stede, til stedet, tilstede eller tilstedt? Det heter ikke "tilstede" om ordet skrives "tilstedet". Da heter det "tilstedt" og ikke "tilstedet". Tilstede er et verb. "Å tilstede noe", "tilstedt/tilstedte" er bøyninga av ordet. "Å være til stede" er noe helt annet. Anonymkode: dbfa4...e35 Jeg har lært at dette gjleder på norsk også, aldri nevne seg selv først. Anonymkode: afe99...408 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5385 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2019 den 16.47): Det heter ikke venninde. Venninne. Men hun som stadig har en venninde som har en bekjent som gjør noe eller roter seg bort i folk som driver med noe problematisk, og som skal ditten for en datten, hun leser vel ikke her inde? Anonymkode: 374ba...3e5 Er hun KG veninden her inne fortsat? Hun som ikke kan skriver, nordsk? Anonymkode: 374ba...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 28. desember 2024 #5386 Del Skrevet 28. desember 2024 Det heter ikke "ti stil", det heter "Ti still!", og det heter ikke forvise, det heter vise... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 31. desember 2024 #5387 Del Skrevet 31. desember 2024 Arte seg og utarte er begge deler riktig, men utarte seg hører ingen steder hjemme. Her fra Dagbladets artikkel om Carlsen/Niemann: Dette er andre gang de to har møttes siden en konflikt om juks utartet seg i 2022. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octopus Skrevet 31. desember 2024 #5388 Del Skrevet 31. desember 2024 Det skrives lunsj, ikke lunch! Folk må slutte å kalle plast for plastikk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #5389 Del Skrevet 31. desember 2024 Utrolig mange som skal spise "hasselbakte " poteter til nyttårsmiddagen! Det heter hasselback! Anonymkode: dc9fb...d1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #5390 Del Skrevet 1. januar "Misforstå meg rett" heter det ikke! "Misforstå meg ikke" heter det! Anonymkode: 5bdcd...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #5391 Del Skrevet 2. januar Det heter ikke " Jeg er tungpusteN".Det rette er "Jeg er tungpusteT". Anonymkode: 14bef...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #5392 Del Skrevet 2. januar Fra NRK Anonymkode: b2ff5...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5393 Del Skrevet 3. januar Dagens irritasjonsliste: Kopper, fat osv heter ikke service, det heter servise. Hvis noe ikke kan gjennomføres heter det ikke "det går ikke Ann", det heter "det går ikke an". Hvis man ikke er vant til noe, heter det ikke "å vende seg til", det heter "å venne seg til". Det heter ikke "Hva liker du bedre av A og B?", det heter "hva liker du best av A og B?" Anonymkode: 5973c...ed8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5394 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvis noe ikke kan gjennomføres heter det ikke "det går ikke Ann", det heter "det går ikke an". Anonymkode: 5973c...ed8 Dette er vel samme type folka som bor i ett hus, som ikke skjønner att det går an(n), eller at mann ikke skriver det på den måten. Relativt utbredt problem. Anonymkode: 8abcc...639 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5395 Del Skrevet 3. januar Folk skriver det ofte riktig, men uttaler det feil. Psykriatri 😡😡 Er altså så mange som slenger inn en ekstra r der. Anonymkode: 3acf1...854 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5396 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er vel samme type folka som bor i ett hus, som ikke skjønner att det går an(n), eller at mann ikke skriver det på den måten. Relativt utbredt problem. Anonymkode: 8abcc...639 Jeg tror heller det er mange telefoner som autokorrigerer "an" til "Ann". Anonymkode: b2ff5...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5397 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tror heller det er mange telefoner som autokorrigerer "an" til "Ann". Anonymkode: b2ff5...81e Det burde virkelig ringe en bjelle i topplokket til skribenten når det plutselig dukker opp en stor bokstav midt i en setning på et ord som ikke er egennavn. Anonymkode: 77d0f...cbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 3. januar #5398 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det burde virkelig ringe en bjelle i topplokket til skribenten når det plutselig dukker opp en stor bokstav midt i en setning på et ord som ikke er egennavn. Anonymkode: 77d0f...cbb Det handler vel mer om at folk ikke ser over det de skriver, særlig på offentlige fora. Det burde være et minstekrav. Jeg leser over det jeg skriver flere ganger, og skriver jeg langt, så leser jeg over enda mer. (Og på engelsk et par ganger til) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå