Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over Varden i dag som skrev dette i en nyhetsartikkel:

«I brevet skrives det videre at crewet vil være på cirka 70 personer og at produksjonsperioden vil lande et sted mellom 6-8 uker totalt med opprigg og nedrigg av produksjonsutstyr. Med andre ord ønsker de å få mellom 3.000 og 4.000 overnattingsdøgn gratis.»

Siste setning må da være feil? 
Jeg har alltid skrevet 3000 og 4000 og ikke det over. Hva er riktig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peanut skrev (8 timer siden):

«I brevet skrives det videre at crewet vil være på cirka 70 personer og at produksjonsperioden vil lande et sted mellom 6-8 uker totalt med opprigg og nedrigg av produksjonsutstyr. Med andre ord ønsker de å få mellom 3.000 og 4.000 overnattingsdøgn gratis.»

Aldri brukt punktum jeg. Virker rart.

(.. og forresten..Crew... Lande et sted:hæ:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (10 timer siden):

Du har rett. https://sprakradet.no/godt-og-korrekt-sprak/rettskriving-og-grammatikk/tall-tid-dato/

Anonymkode: b2ff5...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 13.04):

Mistenker at det er en del dialekter der ute med merkelige preposisjoner. Ser stadig "tre ganger til dagen" også.

Anonymkode: 8abcc...639

Det er nok dialekt ja. Ikke lenge siden så jeg at det var en som skulle be om journalen til legen 😉 Da blir plutselig betydningen en annen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (På 23.11.2024 den 10.46):

Jeg ville ha skrevet 3 000 og 4 000, uten punktum.

Anonymkode: cef9e...f70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perelandra skrev (På 11.12.2015 den 17.17):

Akkurat nå sitter jeg og irriterer meg over folk som ikke har forstått at de små oransje sitrusfruktene vi spiser før jul ikke er mandariner. Det er KLEMENTINER! Jeg gjentar KLEMENTINER! Mandariner har ikke vært vanlig i Norge på flere tiår. 

Det er tull, det er sesongbasert. Var nettopp en artikkel om dette i vg. Det man spiser før jul er som oftest klementiner. Mot sommeren finner man oftest mandariner.

Anonymkode: 1090d...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Sin» etter alt som man før sa -s til.

Gildes skinke, morens, bilens etc. Virker dessuten å være helt vekk med å si «min mors bursdag» for eksempel. Nå sier de fleste «moren min sin». SIN= 763F74D1-80CF-474A-B825-8411EA2F92A5.gif.81aa2b61562e59569eca8b210815b1c6.gif

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller er det mange på kg som har begynt å skrive "vell" og "att". Kjenner jeg blir litt småsprø av å se det 😅 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (1 minutt siden):

Er det bare meg eller er det mange på kg som har begynt å skrive "vell" og "att". Kjenner jeg blir litt småsprø av å se det 😅 

Og "ann" (at det går an).

Anonymkode: d30d7...064

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og "ann" (at det går an).

Anonymkode: d30d7...064

Ååh ja, glemte den. Er som om det er blitt en trend å skrive slik 😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen evige gjengangere på forumet:

Det heter ikke å skjære alle under en kam, man skjærer dem over en kam.

Og så stiller man spørsmål, og setter spørsmålstegn, man stiller ikke spørsmålstegn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke skjønner forskjellen på 2 (to) og 2. (andre). Det er vanskelig å lese tekster, spesielt før sytten mai (som mange skriver med tall). Nå er det en som ser en film for "to" gang. Jeg skjønner ingenting (joda)

Endret av sofie777
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@$%#&!!!! 

«søstre mine sine resepter»

Det der er faen ikke norsk! 

Anonymkode: 0d37a...2ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om forskjellen mellom de og dem er helt visket ut for folk. Her er et eksempel fra en annen tråd:

Sitat

Har flere av disse, i forskjellige farger og snitt. Elsker de! Kan brukes til nærmest alle anledninger.

Hvor lærer folk å snakke på denne måten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det virker som om forskjellen mellom de og dem er helt visket ut for folk. Her er et eksempel fra en annen tråd:

Hvor lærer folk å snakke på denne måten?

Stort sett overalt. Vil aldri talt tippe at de færreste dialekter bruker både de og dem. På sørlandet går det utelukkende i de, både subjekt og objekt, og på store deler av østlandet er det dem for alle penga. Distinksjonen er primært en bokmålsgreie, ikke talemål, og veldig mange skriver omtrent som de snakker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 7.17):

"Han kan være interessert i henne fordi". Det er noen som slenger på "fordi" i alskens rare kombinasjoner.

Anonymkode: ed2f3...9e4

Her tipper jeg det er "for det" (altså "likevel"), som er ment.

Peanut skrev (På 29.11.2024 den 10.19):

«Sin» etter alt som man før sa -s til.

Gildes skinke, morens, bilens etc. Virker dessuten å være helt vekk med å si «min mors bursdag» for eksempel. Nå sier de fleste «moren min sin». SIN= 763F74D1-80CF-474A-B825-8411EA2F92A5.gif.81aa2b61562e59569eca8b210815b1c6.gif

Garpegenitiv 🤮

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...