Avalon Skrevet 23. mars 2013 #1 Skrevet 23. mars 2013 Hva liker du å ha på havregrøten din? Jeg har hørt at noen gjør den søtere med stevia, kunne tenke meg det men har ingen erfaring med stevia. Kanskje noen her kan si meg hvor jeg kan kjøpe det og hva det er jeg skal se etter i hyllene? =)
Othelia Skrevet 23. mars 2013 #2 Skrevet 23. mars 2013 Banan, og kanel og sukker! Rosiner blir også brukt, men jeg liker ikke rosin:) Syltetøy funker også fint! Stevia har jeg ikke hørt om før, så det kan jeg ikke hjelpe deg med..
Gjest Søgni Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 Jeg varierer etter hva jeg har lyst på. Blåbær, ulike nøtter, kanel,linfrø, pærebiter, en smørklatt, litt cottage cheese, rosiner etc. (ikke alt samtidig altså ). En morgen jeg var så i koma at jeg ikke visste opp-ned på meg selv, så tok jeg ved en feiltagelse karri i stedenfor kanel på grøten. Det anbefaler jeg ikke. 1
Thorn Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 Jeg varierer med -rosiner, hakkede mandler og hasselnøtter -banan og jordbærsyltetøy -tørket aprikos -eplebiter og kanel -blåbær og bringebær -og enkelt og greit sukker og kanel I tillegg varierer jeg hva jeg har oppi, er glad i å bruke GoDag musli i tillegg til havregrynene. Innimellom bruker jeg også kruskakli, linfrø eller sammalt mel.
Avalon Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2013 Jeg vil prøve å få grøten så sunn som mulig, derfor har jeg ikke lyst til å bruke sukker, men heller noe som er litt sunnere. Lurte på, tror dere honning kanskje kan være noe? Jeg er ny på havregøt så er ute etter gode tips! Hvis jeg ikke finner ut det jeg lurte på om stevia så kan jeg jo kanskje ty til en skje sukker i gryten heller enn å sukre rett på grøten. Da vet jeg iallefall hvor mye sukker som er i den.
Thorn Skrevet 23. mars 2013 #6 Skrevet 23. mars 2013 Jeg har aldri sukker i selve grøten, og har kun sukker på når jeg også har kanel og spiser grøten mest som kosemat. Ellers syns jeg de andre formene for topping gjør grøten mer enn søt nok!
Avalon Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2013 Vel, jeg synes ikke grøten er spesielt søt, mer sleip og glatt.
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2013 #9 Skrevet 23. mars 2013 Pleier ikke spise grøt så ofte, men havregryn og melk. Da tilsetter jeg gjerne eplebiter og bananbiter eller bær. Noen ganger bruker jeg litt syltetøy, men det blir ofte litt for søtt.
tøydokka Skrevet 23. mars 2013 #10 Skrevet 23. mars 2013 ingen har nevnt brunost, men det er veldig godt! 1
Thorn Skrevet 23. mars 2013 #11 Skrevet 23. mars 2013 (endret) Vel, jeg synes ikke grøten er spesielt søt, mer sleip og glatt. Men hva har du på grøten da? Vil du ha søtstoffer i tillegg til f.eks. rosiner, eller skal du spise den bar og derfor trenger du søtstoff? Jeg spiser ikke havregrøt uten noe på, men med de toppingene jeg bruker blir det søtt nok tilsammen. Edit: jeg har forresten ikke forsøkt stevia i grøt, men generelt syns jeg stevia smaker ganske lite søtt, og gir en kald smak. Er ikke fan, og tror ikke jeg hadde likt det bedre på/i grøt. Edit igjen: Det er selvfølgelig sukrin som gir en kald og lite søt smak! Stevia syns jeg smaker litt bittert, er derfor ingen fan av det heller. Endret 24. mars 2013 av Thorn
Avalon Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 23. mars 2013 Men hva har du på grøten da? Vil du ha søtstoffer i tillegg til f.eks. rosiner, eller skal du spise den bar og derfor trenger du søtstoff? Jeg spiser ikke havregrøt uten noe på, men med de toppingene jeg bruker blir det søtt nok tilsammen. Edit: jeg har forresten ikke forsøkt stevia i grøt, men generelt syns jeg stevia smaker ganske lite søtt, og gir en kald smak. Er ikke fan, og tror ikke jeg hadde likt det bedre på/i grøt. Er vel ute etter begge deler tenker jeg. Som sagt ny på havregrøt så trenger derfor inspirasjon og tips. Eneste gangen tidligere jeg har spist det var hos besteforeldrene mine da jeg var liten. Fikk den da servert ned dynket med kanel og sukker. Vil og, som sagt ha den mest mulig sunn. Har til nå kun spist den med banan, det var greit nok men, savner mer smak rett og slett.
lille..trille Skrevet 23. mars 2013 #13 Skrevet 23. mars 2013 Jeg bruker steviadråper! Da bruker jeg stevia med vaniljesmak oppi, gjerne med litt vaniljeproteinpulver og blåbærsyltetøy Steviaen brukes da istedenfor sukker og jeg syns det fungerer veldig fint.
Gjest Blomst83 Skrevet 23. mars 2013 #14 Skrevet 23. mars 2013 Hvis du handler på iherb anbefales denne oppi grøten. http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Coconut-Flavor-Alcohol-Free-2-fl-oz-59-ml/35806
Gjest Hikken Skrevet 23. mars 2013 #15 Skrevet 23. mars 2013 Bruker tagatesse på grøten min jeg. Tagatesse er mer likt sukker i smak enn stevia og sukrin
Gjest winston Skrevet 24. mars 2013 #17 Skrevet 24. mars 2013 Rappet eple og kanel er godt på havregrøt. Ikke sesong for epleslang nå akkurat.. Jeg tar kli i grøten, og kanel og sukker oppå. Unner meg en liten teskje sukker her. Tror ikke det er så fryktelig usunt. Ellers er det sjelden jeg gidder å koke grøt lenger. Like godt med havregryn med melk på. Og mye kjappere. 2
Thorn Skrevet 24. mars 2013 #18 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Du kan forsøke å koke den opp med frukt oppi, spesielt rosiner syns jeg er greit å koke med fra starten. Da får all grøten lett rosinsmak. Og du husker vel salt? Siden du sier at det smaker lite? Når jeg glemmer å ha salt i syns jeg ikke grøten er så god... Hvis ikke noe av dette funker ville jeg personlig ha forsøkt uten sukker ei stund for å se om jeg ble vant til det og likte det bedre etter hvert. Om ikke det funket ville jeg rett og slett har brukt ei halv ts sukker eller så i en porsjon. Endret 24. mars 2013 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #19 Skrevet 24. mars 2013 Jeg vil prøve å få grøten så sunn som mulig, derfor har jeg ikke lyst til å bruke sukker, men heller noe som er litt sunnere. Lurte på, tror dere honning kanskje kan være noe? Jeg er ny på havregøt så er ute etter gode tips! Hvis jeg ikke finner ut det jeg lurte på om stevia så kan jeg jo kanskje ty til en skje sukker i gryten heller enn å sukre rett på grøten. Da vet jeg iallefall hvor mye sukker som er i den. Skal ikke uttale meg om sunnhet, men honning i grøten i stedet for sukker funker helt fint. Jeg pleier røre inn en klatt når grøten er ferdig. Smaker mer enn sukker også. Anonym poster: e42010901df25da4a3cb4831dd51070d
Avalon Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #20 Skrevet 24. mars 2013 Du kan forsøke å koke den opp med frukt oppi, spesielt rosiner syns jeg er greit å koke med fra starten. Da får all grøten lett rosinsmak. Og du husker vel salt? Siden du sier at det smaker lite? Når jeg glemmer å ha salt i syns jeg ikke grøten er så god... Hvis ikke noe av dette funker ville jeg personlig ha forsøkt uten sukker ei stund for å se om jeg ble vant til det og likte det bedre etter hvert. Om ikke det funket ville jeg rett og slett har brukt ei halv ts sukker eller så i en porsjon. Salt har jeg oppi ja, men kanskje jeg skulle prøvd litt mer salt. Har hatt ca. ett kryddermål oppi vil jeg tro (mindre enn 1ts). Koke med rosiner må jeg prøve, bare kjøpe rosiner først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå