AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #1 Del Skrevet 23. mars 2013 Hei, Jeg er helt ny i boligmarkedet. Nå har jeg funnet en drømme bolig, og det ligger på ca 2,3 mil. Har tenkt å ta lån sammen med mora, samlet inntekter er ca. 700000. Jeg har engenkapital på ca. 60 000, men har tenkt å bruke den til omkostnader. Vi har tenkt å ta lån i bank 85% og 15% fra startlån som egenkapital. men vet ikke hvor jeg skal starte, hvem skal jeg snakke med først? Banken, kommune, mengler?? Jeg vet ikke hvor mye den bolig kommer til å koste til slutt. det spørs om flere vil ha. Når kan jeg by? må jeg ha fått lån først før jeg kan by? Er det noen som har erfaring? Takk for svar på forhold! Anonym poster: f968eac629e937942666fd94465558d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #2 Del Skrevet 23. mars 2013 Ja du må være sikker på at du får lån før du byr. Snakk med banken først du. Anonym poster: 628eb45ff4a0f5ab949cefe59774f14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 23. mars 2013 #3 Del Skrevet 23. mars 2013 1. Søk startlån hos kommunen, det er lang behandlingstid, du kan glemme boligen du har sett nå. Men tro meg, det finnes mange drømmeleiligheter! 2. Får du startlån innvilget så er banken neste skritt. Søk om boliglån 85%. 3. Når du har fått finansieringsbevis fra sistnevnte bank - da kan du begynne å by på leiligheter. Husk at bud er bindende, du kan kun by på en av gangen. Hvis ikke står du i fare for å måtte kjøpe flere. Husk også at 15% egenkapital ofte beregnes ut fra verditakst+fellesgjeld. Sjekk dette med banken så du vet hva du kan by på og ikke. Men - generelt en dårlig ide å kjøpe så dyr leilighet uten egenkapital. Med 700000 i inntekt må dere klare å spare opp de 15% egenkapital før dere kjøper. Det er ikke bare for bankens skyld det skal stilles sikkerhet, det er like mye for din egen del, da det i alle fall er et hint om at du har råd til leiligheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå