Gå til innhold

Hvor lenge før bryllupet endret dere navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge før bryllupet gjorde dere navnendringen? Vil jo kanskje helst ha vigselsattesten med det nye navnet :)

Gjest Tekola
Skrevet

Vi sendte inn navneendringsskjemaet sammen med papirene, sånn at det ble offisielt fra da vi giftet oss (om jeg ikke husker helt feil) :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skiftet navn for flere år siden, etter vi fikk felles barn som fikk hans etternavn; siden samboeren var så klar på at han ikke ville gifte seg.

Anonym poster: cc155c793abe147daf34efac270d19e7

Gjest Daenerys
Skrevet

Hm, også noe å tenke på ja. Tenker å gjøre det litt før eller litt etter, i alle fall om vi skal på bryllupsreise rett etterpå er det jo greit at pass osv stemmer :)

Skrevet

Gjorde som Tekola og sendte navneendringssjemaet sammen med resten av papirene, så fikk jeg hans etternavn fra bryllupsdagen. Jeg fikk det nye etternavnet på vigselattesten.

Når det gjelder bryllupsreise, bestilte vi reisen i mitt gamle navn (det som sto i passet) - var og fikk nytt pass (selv om det var 4 år igjen på det gamle) noen måneder etter vi giftet oss.

• Liker 1
Gjest lisha
Skrevet

sendte inn navneendring-skjemaet sammen med de andre skjemaene jeg også :)

Skrevet

vi har også sendt inn papirene samtidig, så da får vi se hva som skjer :)

Skrevet

Vi gifter oss i utlandet, så for sikkerhets skyld endrer vi navn etter at vi kommer hjem til Norge igjen :)

Gjest roseduft
Skrevet

Går det ann å endre etternavn før man er gift..? :klo:

Skrevet

Det grubla jeg også på. :vetikke:

Skrevet

hvis man ikke har beskyttede navn, eller hvis man har vært samboer i mer enn to år, da kan man det.

• Liker 1
Skrevet

hvis man ikke har beskyttede navn, eller hvis man har vært samboer i mer enn to år, da kan man det.

Ok, men er det ikke tradisjon å bytte først etter man er gift? Det tenker jeg egentlig mer på.

Skrevet

nå er det mest moderne å bytte rett før, sånn at det nye navnet står på vigselsattesten. men ingenting er feil, begge deler er lov :)

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Hvis man har vært samboere over to år, men har beskytta etternavn da?

AnonymBruker
Skrevet

Litt innviklet hos oss, vii skal begge ha nytt etternavn. Vi skal ta min mor sitt etternavn, et navn som er beskyttet.

Jeg har akkurat byttet, og så bytter min mann etter bryllupet. Han hadde ikke fått ta navnet før jeg fikk det godkjent, og Forlovererlæring og erklæring fra brudefolket er allerede sendt inn i hans nåværende navn, derfor venter vi til etter bryllupet :)

Anonym poster: ca2a8062a8daba725212a4725910e5a3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det grubla jeg også på. :vetikke:

Ok, men er det ikke tradisjon å bytte først etter man er gift? Det tenker jeg egentlig mer på.

Hvis man har vært samboere over to år, men har beskytta etternavn da?

Det går fint an å endre etternavn før man er gift, det er bare å søke ;) Men, som hovedregel kan man kun bytte navn én gang hvert tiende år. Det finnes dog unntak. Du kan f.eks bytte navn til det samme som kjæresten dersom dere har felles barn, og/eller derssom du har bodd sammen med vedkommende i minst 2 år.

Joda, tradisjonen er å bytte etter man er gift. Men i vårt tilfelle, så fikk vi barn sammen som fikk hans etternavn. Han var krystallklar på at han aldri ville gifte seg, og jeg valgte derfor å skifte til hans etternavn fordi jeg ønsket tilhørigheten ved å hete det samme som barnet vårt og ham. Så var han plutselig ikke så krystallklar lenger et par år etterpå, og ville gifte seg allikevel ;) Men det forventet jeg overhodet ikke, siden han var så veldig bestemt på dette, og syns det var helt ok at jeg skiftet til hans navn siden vi aldri skulle gifte oss ;)

Har man vært samboere i over 2 år, og partneren har beskytta etternavn, trenger partneren kun å skrive under på at han godkjenner at du tar hans navn. (Min kjære har nemlig et beskyttet etternavn, så jeg har vært i situasjonen.)

AnonymBruker
Skrevet

Glemte denne:

Er du over 18 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år...

• ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

Fra skatteetaten.no

Skrevet

Vi gjorde som mange andre her og sendte inn alle papirene samtidig og da gikk det av seg selv at det nye navnet stod på vigselsattesten. Angående bryllupsreise ble denne bestilt i mitt gamle navn, og så lenge passet har det samme navnet er det null problemo :)

Skrevet

Vi gjorde som flere her, og sendte inn navneendringsskjema sammen med forlovererklæring og skjema for prøving. Da vi fikk prøvingsattesten i posten stod det våre daværende navn øverst, og under stod det hva navnene ville være etter ekteskapsinngåelsen. På den måten var navneendringen gyldig i det øyeblikket vi ble gift.

Skrevet

Nyttig tråd. Her ligger papirene klare i konvolutten nå og sendes i morgen. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...