Gjest Sanne__ Skrevet 23. mars 2013 #1 Skrevet 23. mars 2013 Noen som har oppskrift , kan anbefale en god suppe?
Taste of Slow Skrevet 23. mars 2013 #2 Skrevet 23. mars 2013 En krydret linsesuppe er min favoritt, HER finner du oppskriften. Det er også godt med grønnsakssuppe, bruk grønnsaksbuljong som base sammen med hvitløk, chili og litt finhakket sellerirot eller fennikel. Skjær de grønnsakene du ønsker å bruke i terninger og kok på lav varme til de er møre. Du kan også tilsette litt linser eller bønner i denne (men husk at bønner må bløtlegges og kokes for seg selv, eller bruke ferdigkokte fra boks). Smak til med salt, pepper og litt sitron.
skruf Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 Jeg fant denne i ei kokebok (han kokken fra 4stjerners middag har gitt ut). Ca oppskrift, husker den ikke helt i hodet.. Lettvindt blomkålsuppe; 1 blomkål 1/2 løk 6dl vann og en grønnsakbuljongterning 4dl melk eller fløte (jeg bruker halvt om halvt) Salt og pepper. Fres blomkålbiter og løk i smør, tøm over vann og buljongterning. Ta i melk og la blomkålen koke seg helt mør. Bruk stavmikser og jevn suppa. Smak til med salt og pepper. Veldig godt med sprøstekt bacon til:)
Gjest Sanne__ Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 Tuusen Takk! I dag bytter jeg ut lørdagsgodtet til fordel for litt god næringsrik suppe. : )
skruf Skrevet 23. mars 2013 #5 Skrevet 23. mars 2013 Også godt med grønnsaksuppe synes jeg! Kok opp vann og grønnsakbuljong, og putt i masse grønnsaker:) Jeg bruker gulrot, potet, kålrabi, purreløk. Lager ei stor gryte, så kan jeg ha rester dagen etter.
murray Skrevet 23. mars 2013 #6 Skrevet 23. mars 2013 Min favoritt om dagen er potet- og purresuppe - Freser hakket hvitløk og poteter i terninger sammen med en purre i ringer (bare det hvite på purren slik at fargen på suppa blir fin). - Tilsett vann slik at det dekker grønnsakene, også bruker jeg litt kyllingbuljong i vannet. Dette koker til potetene er møre, tar ca 15 min. - Kjør hele sulamitten i en blender, eller kjøkkenmaskin til det får en fin suppe-konsistens. - Hell suppa tilbake i gryta. Nå er den sikkert ganske tykk, så jeg pleier spe den med fløte, rømme eller creme fraice. Kommer an på hva jeg har tilgjengelig Må også smakes til med salt og pepper og gjerne litt sitron også. - Sprøstekt skinke eller bacon er kjempegodt til. - En skvett god olivenolje i suppa og server. Kjempegodt Sist skjærte jeg opp en vårløk i biter og hadde oppi før servering også. Suksess!
Gjest gjest17 Skrevet 23. mars 2013 #7 Skrevet 23. mars 2013 Også godt med grønnsaksuppe synes jeg! Kok opp vann og grønnsakbuljong, og putt i masse grønnsaker:) Jeg bruker gulrot, potet, kålrabi, purreløk. Lager ei stor gryte, så kan jeg ha rester dagen etter. Kjempegodt, jeg bruker samme grønnsaker, men tilsetter også persillerot og sellerirot. Godt med litt smaksrik pølse oppi også, type vossakorv eller lignende :-)
Gjest gjest17 Skrevet 23. mars 2013 #8 Skrevet 23. mars 2013 Gulrot og ingefærsuppe er også godt, her er en oppskrift http://dinmat.no/Gulrotsuppe-med-ingefaer :-)
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Min favoritt om dagen er potet- og purresuppe - Freser hakket hvitløk og poteter i terninger sammen med en purre i ringer (bare det hvite på purren slik at fargen på suppa blir fin). - Tilsett vann slik at det dekker grønnsakene, også bruker jeg litt kyllingbuljong i vannet. Dette koker til potetene er møre, tar ca 15 min. - Kjør hele sulamitten i en blender, eller kjøkkenmaskin til det får en fin suppe-konsistens. - Hell suppa tilbake i gryta. Nå er den sikkert ganske tykk, så jeg pleier spe den med fløte, rømme eller creme fraice. Kommer an på hva jeg har tilgjengelig Må også smakes til med salt og pepper og gjerne litt sitron også. - Sprøstekt skinke eller bacon er kjempegodt til. - En skvett god olivenolje i suppa og server. Kjempegodt Sist skjærte jeg opp en vårløk i biter og hadde oppi før servering også. Suksess! Hei jeg tror jeg bommet litt da jeg laget denne . Hadde ET HELT beger Creme Fraiche oppi. Bør jeg spe den eller kan den spises slik? Anonym poster: 616bd8770fc3ebdbb797b33557439ca7
murray Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Hei jeg tror jeg bommet litt da jeg laget denne . Hadde ET HELT beger Creme Fraiche oppi. Bør jeg spe den eller kan den spises slik? Anonym poster: 616bd8770fc3ebdbb797b33557439ca7 Don't panic Den kan helt sikkert spises slik. Jeg pleier smake til underveis, dvs først et par gode spiseskjeer creme fraiche, også smaker jeg om det er ok. Hvis suppa blir for tykk sper jeg med fløte, evnt mer kyllingraft. Har sluttet å følge eksakte mål da det flere ganger har resultert i altfor tynn suppe.
Gjest Sanne__ Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Don't panic Den kan helt sikkert spises slik. Jeg pleier smake til underveis, dvs først et par gode spiseskjeer creme fraiche, også smaker jeg om det er ok. Hvis suppa blir for tykk sper jeg med fløte, evnt mer kyllingraft. Har sluttet å følge eksakte mål da det flere ganger har resultert i altfor tynn suppe. Da sper jeg den opp med kyllingkraft.. Takk for hjelpen <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå