Gå til innhold

Alvorlig sykdom -vil gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg er sengeliggende og har null mulighet til å trene. Jeg er overvektig, på grensen til fedme. Jeg må bare ned i vekt. Jeg takler ikke å være så tykk. Altså må jeg gjøre noe med kostholdet mitt.

Jeg tåler ikke melk og gluten, så jeg baker eget brød. Til vanlig spiser jeg 3 brødskiver med leverpostei eller kokt egg. Til lunsj blir det en proteinbar eller banan. Til middag spiser jeg hovedsakelig vegetar, men et par ganger i måneden spiser jeg kjøtt eller fisk. Som kveldssnack frukt.

Hvis jeg spiser mindre blir jeg ikke mett. Ja, jeg har prøvd å spise mindre i mer enn bare noen dager. Jeg forsyner meg alltid med litt mindre mat enn jeg tror at jeg vil ha, spiser det og venter 20 min før jeg eventuelt forsyner meg med mer.

Jeg spiser ikke godteri utenom proteinbarer og frukt (hvis det tells :P), brus, chips e.l.

Jeg har spurt fastlegen om råd, men han sa jeg må spise mer kjøtt og fisk, men pga sykdommen sliter jeg med kvalme så bønner, avokado, kikerter og kål er enklere å spise.

Jeg vet ikke hvilke endringer jeg kan gjøre med kostholdet og fikk avslag på henvisningen til ernæringsfysiolog fordi jeg er syk fra før av så det er ikke så farlig med meg.

Jeg tror jeg hadde hatt det veldig mye bedre psykisk om jeg klarte å gå ned 5-10 kg. Aller helst 25, men jeg vet at det ikke er realistisk.

Jeg lurer på om dere har noen konkrete tips til meg?

Anonym poster: 806f8627a4fe03d4aac639e7a73a597c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan lavkarbo være noe ?

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skrivefeil i hovedinnlegget. Sorry! Det jeg mente var:

Jeg spiser ikke godteri utenom proteinbarer og frukt (hvis det tells ), ALDRI brus, chips e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Kan lavkarbo være noe ?

Takk for tips, men jeg synes lavkarbo virker vanskelig når jeg ikke tåler melk og må holde meg unna cottage cheese. Og i tilegg tåler jeg ikke nøtter.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du spiser veldig lite. Hva med å melde deg inn i en av nettstedene som vektklubb o.l. og få litt tips om hva og hvor mye du bør spise?

Anonym poster: cae8f9509857db33a88b33e38001f900

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg er sengeliggende og har null mulighet til å trene. Jeg er overvektig, på grensen til fedme. Jeg må bare ned i vekt. Jeg takler ikke å være så tykk. Altså må jeg gjøre noe med kostholdet mitt.

Jeg tåler ikke melk og gluten, så jeg baker eget brød. Til vanlig spiser jeg 3 brødskiver med leverpostei eller kokt egg. Til lunsj blir det en proteinbar eller banan. Til middag spiser jeg hovedsakelig vegetar, men et par ganger i måneden spiser jeg kjøtt eller fisk. Som kveldssnack frukt.

Hvis jeg spiser mindre blir jeg ikke mett. Ja, jeg har prøvd å spise mindre i mer enn bare noen dager. Jeg forsyner meg alltid med litt mindre mat enn jeg tror at jeg vil ha, spiser det og venter 20 min før jeg eventuelt forsyner meg med mer.

Jeg spiser ikke godteri utenom proteinbarer og frukt (hvis det tells :P), brus, chips e.l.

Jeg har spurt fastlegen om råd, men han sa jeg må spise mer kjøtt og fisk, men pga sykdommen sliter jeg med kvalme så bønner, avokado, kikerter og kål er enklere å spise.

Jeg vet ikke hvilke endringer jeg kan gjøre med kostholdet og fikk avslag på henvisningen til ernæringsfysiolog fordi jeg er syk fra før av så det er ikke så farlig med meg.

Jeg tror jeg hadde hatt det veldig mye bedre psykisk om jeg klarte å gå ned 5-10 kg. Aller helst 25, men jeg vet at det ikke er realistisk.

Jeg lurer på om dere har noen konkrete tips til meg?

Kan du skrive ned nøyaktige dagsplaner for det du spiser nå?

Anonym poster: a2ed6f41269c2857a786401c41ccfb65

Skrevet

Hva med å lage hjemmelagde veldig grove knekkebrød? Og hvordan tåler du fisk? Det er og en god proteinkilde.

Men siden du er sengeliggende, så er det ikke lett. Jeg har selv tidligere vært kronisk syk, og overvektig. Klarte å gå ned 32 kg på 1 år, dette ved fedon lignende kosthold. Fullkorn, mye grønnsaker, rene proteiner, fett fra fisk, avocado og oliven olje, litt frukt. Førte og oversikt over kalorier, proteiner, karbohydrater og fett på mylog. Det hjalp mye.

Så det er fullt mulig, men det kreves mer for en som er syk, og dermed ikke kan bevege seg.

Skrevet

Det høres ut som du trenger hjelp av en som jobber med dette og ikke bare ta råd fra folk som ikke kjenner sykehistorien din godt nok.

Fastleger er nok dessverre ikke alltid så flinke når det gjelder å gi slike råd. Henvisning til ernæringsfysiolog får man omtrent bare om man har en spiseforstyrrelse, HIV eller kreft.

Jeg ville henvendt meg direkte til en privatpraktiserende lege, eller ernæringsfysiolog som du vet kan hjelpe deg. Hvis du er interessert i lavkarbo som konsept så kan du prøve Balderklinikken i Oslo, eller Dr. Hexebergs klinikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde hørt med lege om henvisning til ernæringsfysiolog, mtp på sykdom så kan det være andre årsaker til vektøkning også.

Anonym poster: 8403b3508c6a13907552f62405325ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...