AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #1 Skrevet 22. mars 2013 Jeg har ei datter på 4 år og dette er regler vi (far til barnet, og jeg) har: -sitte pent dvs. rolig mens vi spiser. -ikke si at maten smaker vondt, hun kan godt la være å spise noe om hun ikke liker det, men det uhøflig å si at noe er "æsj!" - når hun er ferdig med å spise, må hun si takk for maten og spørre om hun kan få gå fra, da må hun sette tallerken sin på kjøkkenbenken, før hun kan gå å leke. - hun får ikke mere mat dersom hun har gått fra bordet (hun får jo selvsagt til neste måltid, ) - hun må "rydde opp" når hun er ferdig med noe. Alle leker skal i lekekassene før barneTV. Klær skal legges ved klesskapet, evt på vaskerommet, dette hjelper vi henne med. Har selvsagt andre regler også, men var disse reglene svigermor reagerte på (blant annet) da vi var på hytta forrige helg. Hun mener jeg er for streng og at barnet ikke skal rydde opp etter seg, da hun "bare er et barn". Jeg blir lei meg av slik kritikk, spesielt siden svigermor mener hun kan "trumfe" meg, da hun allerede har oppdratt barn som "har klart seg bra". Hva synes dere? Er jeg streng? Hvilke regler har dere for lignende situasjoner? Anonym poster: bc3710a93e5f34ca874f8df3470f0cb0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #2 Skrevet 22. mars 2013 synes reglene dere har er enkle og fine. Anonym poster: 0881ca24173c356c501729725484a454 31
Missy1 Skrevet 22. mars 2013 #3 Skrevet 22. mars 2013 Ja det er jo helt klart noe i veien for å lære barnet sitt folkeskikk. Be svigermor ta seg en bolle 18
Rosewood Skrevet 22. mars 2013 #6 Skrevet 22. mars 2013 det er jo ganske greie regler, de er absolutt ikke for strenge. det er jo sånn de lærer seg normal folkeskikk 3
SmallTalk Skrevet 22. mars 2013 #7 Skrevet 22. mars 2013 Du oppdrar barnet ditt til å lære seg normal folkeskikk, og dersom svigermoren din har et problem med dette så er det hun som er rar, ikke du. 5
fuksia Skrevet 22. mars 2013 #8 Skrevet 22. mars 2013 det er ikke ofte eg har lest en tråd om barneoppdragelse på kg hvor noen har lurt på om reglene deres er for strenge hvor reglene deres er så normale.. altså man må jo ha noen regler for ungene selv om de er små, man kan jo ikke plutselig komme med en masse regler når de er 15 og forvente at ungen skal følge det da.... 11
ViljaH Skrevet 22. mars 2013 #9 Skrevet 22. mars 2013 I barnehagen må ungene på 3 år rydde opp etter seg før de begynner med noe nytt. Skader dem ikke, tvert imot, de er da ikke imbesiler. 5
lalaB Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Dette er jo regler de fleste barnehager har også. Barna må rydde opp lekene før de skal spise, og de skal sitte pent når de spiser, og går de fra så går de fra og da tar de med tallerken sin til oppvaskmaskina.
Stinelin Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Synes reglene høres veldig fornuftige ut, håper vi får det til slik med våre barn også. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 Et hakk strengere enn hva vi praktiserer, men absolutt ikke noe å reagere på.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #14 Skrevet 22. mars 2013 Akkurat samme reglene har min datter på 2,5 år. De fleste som opplever det reagerer veldig positivt, og kommenterer at hun er høflig og veloppdragen. Svigermor føler seg kanskje forlegen fordi hun var typen som lot det skure og gå? Hvordan er mannen din? Er han høflig, eller typen som ikke ser vitsen med "sånne fraser"?
Gjest Funky Punk Skrevet 22. mars 2013 #15 Skrevet 22. mars 2013 Barn må lære seg tidlig vanlig folkeskikk. Man kan ikke bare la de surre som de selv vil og si "jammen barn er barn", og plutselig stille krav når barnet når en viss alder. Syns de reglene du nevner er helt normale regler som en 4-åring burde ha 2
Anglofil Skrevet 22. mars 2013 #16 Skrevet 22. mars 2013 For meg er dette normal folkeskikk og dermed fornuftige regler. Mvh Yvonne
Sunshower Skrevet 22. mars 2013 #17 Skrevet 22. mars 2013 Det høres ut som helt vanlige regler for min del. Jeg ble oppdratt med de reglene der, og vil "lære" sønnen min det samme.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Slik ble jeg oppdratt (litt strengere kanskje, men disse reglene var veldig lik, samt det å skulle si "takk" ofte), og jeg legger merke til hvor godt oppdratt jeg er sammenlignet med de små barna/barna/ungdommen jeg er i familie med nå.. Spesielt i svigerfamilien. Trist, for når jeg da får unge selv en gang så vet jeg at jeg kan få pirk selv. De pirker nemlig på svigerinnen min for dette nå. Kjør denne, og takk dere selv når barna er eldre Anonym poster: b31ffc48adbe427a3df6bacb2ec0b7a3 3
Sugerøret Skrevet 22. mars 2013 #19 Skrevet 22. mars 2013 Svigermor er heller ikke enig med oss.Men det er nå en gang våre barn og ikke hennes Dere har fine regler synes jeg.Ikke kutt dem ut pga svigermor! 3
Kontormus Skrevet 22. mars 2013 #20 Skrevet 22. mars 2013 Litt strengt ja siden hun bare er 4, men sikkert greit nok hvis det fungerer. Men skjønte ikke helt det med at hun ikke får mere mat hvis hun går fra bordet? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå