Cindi Skrevet 22. mars 2013 #1 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg er førstegangsgravid, og usikker på det meste. Nå er jeg kvalm og har vondt i magen... Kvalmen vet jeg jo er vanlig. Men hvor mye er det vanlig å ha vondt i magen? Jeg trente på onsdag, og fikk vondt i magen da jeg tok knebøy. Ingen av de andre øvelsene gjorde vondt, men denne gjorde det. Jeg kastet opp under treningen etter å ha vært kvalm hele dagen, så jeg avsluttet treningen uten å ha trent like "hardt" som jeg pleier. Etter dette har jeg hatt vondt på samme stedet som jeg fikk vondt under trening. Jeg vet ikke om det er voksesmerter eller noe annet... Har liksom ikke noe å sammenlikne med. Har hatt vondt i hele dag. Kan beskrive det som stikninger og lette mensensmerter/murring. Er dette vanlig? Vil jo ikke renne ned legekontoret heller, da man føler seg litt paranoid. Legen min sa at jeg kunne trene som jeg var vant til, men jeg ble veldig skeptisk etter onsdagens trening, og at jeg nå har vondt i magen. Også innbyr det jo ikke så veldig til trening å være kvalm hele dagen heller. Noen andre som kan beskrive hvordan deres mager var de første ukene av graviditeten? Hva er vanlig? Eller kanskje viktigere: hva er uvanlig? Forøvrig så blir jeg så oppblåst av og til at det ser ut som jeg er gravid i femte mnd med trillinger. Ikke så lett å skjule den magen under vanlige klær nei... Om man hadde fått kneppet igjen buksa da. *host* Det er så rart å føle så mye i kroppen, uten at det likevel enda føles "på ekte". Absurd følelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. mars 2013 #2 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er veldig normalt med ligamentsmerter, som ligger ned mot lysken og kan oppleves som om noen stikker en kniv i deg. Iallfall slik jeg innbiller meg at knivstikking føles. Ellers er murringer også vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 22. mars 2013 #3 Del Skrevet 22. mars 2013 Menssmertelignende kramper i magen er et av de mest typiske tidlige symptomene på graviditet. Jeg hadde det av og på i nærmere tre måneder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 22. mars 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er veldig normalt med ligamentsmerter, som ligger ned mot lysken og kan oppleves som om noen stikker en kniv i deg. Iallfall slik jeg innbiller meg at knivstikking føles. Ellers er murringer også vanlig. Takk! Det er omtrent der jeg har vondt. Jeg lå leeeeeeenge i senga i dag og ville ikke reise meg fordi jeg er overnervøs over disse smertene. Jeg har sagt til meg selv når jeg blir for nervøs at så lenge jeg fremdeles er kvalm så er reka i live. Det er kanskje heller ikke helt sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarinda Skrevet 22. mars 2013 #5 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er ingenting som tyder på at moderat trening er noen risiko for gravide. Du høres rett og slett.. gravid ut for meg Symptomer er så forskjellige fra person til person, men er du engstelig bestiller du en privat UL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 22. mars 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 22. mars 2013 Menssmertelignende kramper i magen er et av de mest typiske tidlige symptomene på graviditet. Jeg hadde det av og på i nærmere tre måneder. Så bra. Da er det ikke noe å bekymre seg for da kanskje. Er det noen smerter man IKKE skal ha? Kanskje vanskelig å si noe om... Jeg slutta brått med de knebøyene for å si det sånn.. Stakk sånn i siden ved lysken da jeg gjorde det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 22. mars 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er ingenting som tyder på at moderat trening er noen risiko for gravide. Du høres rett og slett.. gravid ut for meg Symptomer er så forskjellige fra person til person, men er du engstelig bestiller du en privat UL Hehe! Takk. Man går jo og kjenner etter hver minste lille promp i magen. Så når noe da gjør vondt så blir hele meg bare: "neeeeeei! hold fast reka!!" Jeg skal til legen min i uke åtte, så det er heldigvis ikke evigheter til jeg får vite hvordan det går. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 22. mars 2013 #8 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg har vært plaget av slike "knivstikk" i starten av begge mine svangerskap. Spesielt ved trening og rask gange, så jeg har begrenset meg til aktiviteter som ikke gjør vondt. Det var verst i første svangerskap, hadde noen turer hvor jeg knapt kom meg hjem, og tilbrakte resten av dagen i senga. Det er ikke farlig, men veldig surt for den som tenker at man skal være sprek og sporty gravid, og ender opp med rusleturer og rolig aktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 22. mars 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg har vært plaget av slike "knivstikk" i starten av begge mine svangerskap. Spesielt ved trening og rask gange, så jeg har begrenset meg til aktiviteter som ikke gjør vondt. Det var verst i første svangerskap, hadde noen turer hvor jeg knapt kom meg hjem, og tilbrakte resten av dagen i senga. Det er ikke farlig, men veldig surt for den som tenker at man skal være sprek og sporty gravid, og ender opp med rusleturer og rolig aktivitet. Ja, kjenner meg igjen i det. Jeg har jo trent masse og hadde endelig fått en kjempeflott og flat mage. Nå så... *host* Allerede så ser den ganske kjip ut. Ser ut som om jeg har BRÅlagt på meg 7 kg. (veier det samme, men er skikkelig oppblåst). Jeg som baaare skulle på en liten kul frempå magen. Haha! Ser dårlig ut med det. Får ikke til å trene uten å få nervøst sammenbrudd eller spy, og er superoppblåst. Godt å høre at magevondten er vanlig, for jeg har vært redd for at treninga mi ikke var bra og at jeg hadde skadet den lille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 22. mars 2013 #10 Del Skrevet 22. mars 2013 Virker kjent! jeg var også veldig oppblåst i starten, før lufta ble erstattet med en fin liten kul som etterhvert ble veldig stor men fortsatt fin! Fikk bekkenløsning og la på meg 18kg, men 2mnd etter fødsel var jeg smalere om livet enn jeg var før graviditeten. Sier ikke at det er slik for alle, men det hjelper mye å være trent i utgangspunktet og like å være i aktivitet. Råder deg bare til å spise passelig sunt, unne deg noe godt, slappe av og være så aktiv som du trives med. Akseptere at kroppen din skal gjøre en kjempejobb, og vær stolt av endringene som kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 22. mars 2013 #11 Del Skrevet 22. mars 2013 Det sies at man kan trene som før så lenge det ikke er ubehagelig, fordi man skal ikke plage seg selv. Så ikke ta knebøy igjen! Første gang jeg var gravid hadde jeg en SA og da var smertene kramper, denne gang har jeg hatt murringer og stikk, ingen kramper. Så jeg bekymrer meg ikke pga smertene og syns ikke at du skal gjøre det så lenge du ikke har kramper i livmora. Jeg hadde mest murring og stikk nå i uke 4-7, altså flere ganger daglig, og siden bare bittelitt noen dager. Første gang jeg var gravid trur jeg faktisk at jeg hadde null smerter frem til SA i uke 7. Er veldig oppblåst jeg og. Her om dagen tenkte jeg "herregud jeg ser jo gravid ut men det er jeg jo ikke", og så kom jeg på at jeg er det, hehe. Sliter litt med luftsmerter, huff det er mye vondere enn murringene og stikkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 22. mars 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 22. mars 2013 Virker kjent! jeg var også veldig oppblåst i starten, før lufta ble erstattet med en fin liten kul som etterhvert ble veldig stor men fortsatt fin! Fikk bekkenløsning og la på meg 18kg, men 2mnd etter fødsel var jeg smalere om livet enn jeg var før graviditeten. Sier ikke at det er slik for alle, men det hjelper mye å være trent i utgangspunktet og like å være i aktivitet. Råder deg bare til å spise passelig sunt, unne deg noe godt, slappe av og være så aktiv som du trives med. Akseptere at kroppen din skal gjøre en kjempejobb, og vær stolt av endringene som kommer. Gleder meg stort til kulen ikke bare er luft mer! Hjelper sikkert på om jeg bare omså er litt i aktivitet? Føler jo at det er lite vits når jeg ikke "tar i", men det er sikkert bare fordi jeg er vandt med å være utslitt etter trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 22. mars 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 22. mars 2013 Det sies at man kan trene som før så lenge det ikke er ubehagelig, fordi man skal ikke plage seg selv. Så ikke ta knebøy igjen! Første gang jeg var gravid hadde jeg en SA og da var smertene kramper, denne gang har jeg hatt murringer og stikk, ingen kramper. Så jeg bekymrer meg ikke pga smertene og syns ikke at du skal gjøre det så lenge du ikke har kramper i livmora. Jeg hadde mest murring og stikk nå i uke 4-7, altså flere ganger daglig, og siden bare bittelitt noen dager. Første gang jeg var gravid trur jeg faktisk at jeg hadde null smerter frem til SA i uke 7. Er veldig oppblåst jeg og. Her om dagen tenkte jeg "herregud jeg ser jo gravid ut men det er jeg jo ikke", og så kom jeg på at jeg er det, hehe. Sliter litt med luftsmerter, huff det er mye vondere enn murringene og stikkene. Tror nok jeg dropper knebøyen. Selv om pt sa det var greit å fortsette med den. Det føltes ikke bra... Det er ikke kramper. Mest stikk. Så da går det nok bra. *krysser fingre* Tenker sånn selv: "Herregud... jeg ser jo gravid ut!!" Hahahaha!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 22. mars 2013 #14 Del Skrevet 22. mars 2013 All aktivitet er positivt, trenger ikke være hardtrening. Jeg hadde en PT som trodde hardere trening var løsningen på alt, inkludert bekkenløsning. Det er det ikke. Lytt til kroppen heller, den vet som regel best. Jeg hadde glede av å gå tur, og hadde sikkert syklet om jeg var gravid i riktig sesong. Og noe styrketrening fungerte bra, men aldri løping. (Også red jeg mye, ut 8.måned, men det er ikke anbefalt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 23. mars 2013 All aktivitet er positivt, trenger ikke være hardtrening. Jeg hadde en PT som trodde hardere trening var løsningen på alt, inkludert bekkenløsning. Det er det ikke. Lytt til kroppen heller, den vet som regel best. Jeg hadde glede av å gå tur, og hadde sikkert syklet om jeg var gravid i riktig sesong. Og noe styrketrening fungerte bra, men aldri løping. (Også red jeg mye, ut 8.måned, men det er ikke anbefalt.) Min PT sa at hun skulle legge opp et program til meg med mye mage/rygg for trening for å unngå bekkenløsning. Jeg er jo nervøs for å trene hardt, og samtidig så vil jeg ikke virke lat/sutrete ved å si "neeei, jeg vil ikke trene så hardt... vil ikke trene sånn... etc". Det virker jo som om PT mener at all trening er supert. Også sa hun sist jeg kom "lenge siden sist!" Halloooooo, det var bare gått en uuuuke. OG jeg har vært kjempedårlig. Ikke siii sånt daaaaa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 24. mars 2013 #16 Del Skrevet 24. mars 2013 Min PT sa at hun skulle legge opp et program til meg med mye mage/rygg for trening for å unngå bekkenløsning. Jeg er jo nervøs for å trene hardt, og samtidig så vil jeg ikke virke lat/sutrete ved å si "neeei, jeg vil ikke trene så hardt... vil ikke trene sånn... etc". Det virker jo som om PT mener at all trening er supert. Også sa hun sist jeg kom "lenge siden sist!" Halloooooo, det var bare gått en uuuuke. OG jeg har vært kjempedårlig. Ikke siii sånt daaaaa. Jeg tror ikke alltid man kan stole på at en personlig trener vet alt om trening i svangerskapet. Det er ikke noe man kan gjøre for å unngå bekkenløsning... Men når man begynner å få det kan man forebygge Jeg hadde forresten også mye stikkesmerter på starten. Når det gjelder trening må man lytte til kroppen sin. Det er stor forskjell på svangerskap. Jeg kunne ikke trene fra dag 1 pga meget lavt blodtrykk og kvalme. Også fikk jeg bekkenløsning. Jeg hadde DE planene for å trene i svangerskapet, men det er ikke alle som kan det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alana84 Skrevet 28. mars 2013 #17 Del Skrevet 28. mars 2013 Jeg var i kjempeform før graviditeten. De første ukene (hvor jeg ikke ante noenting) gjorde jeg kjempemasse; løp opp fjelltopper, svømte i timesvis og gikk mye rundt på ferien vår. Men så kom svimmelhet og kvalme, pluss en del magevondt. Jeg fikk ikke trent pga svimmelhet og var mye sykmeldt i tillegg, så med unntak av noe gåing er treningen et tilbakelagt kapittel frem til minien har ankommet (+/- 10 uker). Jeg vil råde deg å lytte til kroppen, som de andre også har sagt. DU er den eneste som vet hvordan kroppen takler trening nå. Det er individuelt for alle og hvis du får vondt bør du heller prøve ut noen andre øvelser og ta det med ro. Begynn forsiktig og øk heller litt etterhvert, så vet du mer om hva kroppen tåler. Det er så utrolig mye som skjer, som du ikke aner noe om, at du bør heller være litt mer forsiktig enn å kjøre på for tidlig. Ta en lang prat med PT'en din og hør om hun kan lage et program som ikke fokuserer på de områdene du føler deg usikker på. Bekkenløsning kan skje uansett hvor godt trent man er, det er hormonene i kroppen som avgjør om du blir påvirket av det eller ikke. Jeg ble anbefalt av en venninne å fortsette treningen, men med litt lavere makspuls enn vanlig. Men jeg har hatt det tøft nok med å være på jobb i åtte timer, for så å handle inn til og lage middag. Jeg har fokusert på å være i jobb 100% så lenge som mulig, i og med at jeg var sykmeldt i nesten tre måneder de første 4 månedene av graviditeten. Men kroppen har også fortalt meg hva jeg kan og ikke kan gjøre, som er litt frustrerende når man har vært såpass aktiv i forkant Jeg slet også med mye mensmurring/stikninger de første ukene, så det er ikke uvanlig. Kroppen forteller deg at noe er i gjære, som er bra Skriv gjerne ned spørsmål du har til legen din, så glemmer du det ikke mens du er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 28. mars 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 28. mars 2013 Opplevde noen av dere plager med ryggen allerede i første trimester? Har hatt vondt i korsryggen de siste dagene. Sitter mye på jobb da jeg jobber på kontor, så kan være feil belastning.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattifnatten Skrevet 28. mars 2013 #19 Del Skrevet 28. mars 2013 Tror det er veldig vanlig å ha vondt i ryggen i begynnelsen. Flere jeg kjenner slet med det, og jeg sliter med det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 28. mars 2013 #20 Del Skrevet 28. mars 2013 Jeg fikk vondt i korsryggen og bekkenet i går etter et slitsom dag på jobb kvelden før, men er bedre i dag, ennå bittelitt vondt. Har nettopp googlet litt og kommer til å gjøre div øvelser for å prøve å hindre bekkenløsning, syns at denne virker bra, skal prøve den ut nå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå