Gå til innhold

Hva finner man på når man er aleine med en 4åring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen forslag ?

Han har ikke tolmodighet til å tegne eller gjøre noe annet hobbyrelatert, og lekeland funker dårlig når han er sjenert og ikke tørr å gjøre noe der uten at jeg holder han i hånden.

Så hva finner vi på da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å se film eller bake noe? Tanteungen min elsker å være med å lage vafler, muffins, kake og boller :-) Eller så kan dere lage "hytte" ved hjelp av stoler og teppe. Og omm det er snø så kan dere leke i snøen eller reise på lekeplassen.

Anonym poster: 8bc82033aac9972e1a078c2662c065df

Skrevet (endret)

Film har han desverre ikke tolmodighet til :( Sist vi bakte fikk jeg beskjed om jeg kunne gjøre ferdig så kunne jeg rope på han når de var ferdig stekt :rolleyes: tydeligvis ikke så interesant det heller.

Hytte har han under sengen sin (sånn litt høy seng med pult på ene siden som er innredet med madrass, puter og forheng) Så det er vist ikke noe gøy det heller.

Lekeplassen går nok, men ser for meg at det også fort blir kjedelig.

Han er VELDIG guttegutt.. så han liker å herje og lekesloss, noe jeg ikke har helse til :(

Så flere tips mottas med takk

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Vi har veldig god erfaring med å invitere en venn fra barnehagen. Veldig ofte forsvinner barna og herjer på rommet, så kan mammaene sitte i sofaen og skravle og drikke kaffe. Blir gjerne en del rot som man må rydde opp etterpå, men det synes jeg et par timers sosialisering, og slitne barn, er verdt.

Svømmehallen kan også være morsom. Eller lage hinderløype? Sett stoler og puter utover og si at det ikke er lov å være nær gulvet. Noen ganger ber vi rett og slett barna våre om å løpe noen runder rundt huset for å få ut litt energi (vi har et sånt hus hvor man kan løpe fra stue til kjøkken til gang til stue), og så får de en rosin hver gang de løper forbi oss el.l.

Barna våre synes også det er ganske gøy at vi ligger på gulvet, og så får de lov til å klatre på oss og kjøre biler oppå oss ol. Fin lek til søndags morgen når man helst skulle ha sovet et par timer til...

Skrevet

Vi har veldig god erfaring med å invitere en venn fra barnehagen. Veldig ofte forsvinner barna og herjer på rommet, så kan mammaene sitte i sofaen og skravle og drikke kaffe. Blir gjerne en del rot som man må rydde opp etterpå, men det synes jeg et par timers sosialisering, og slitne barn, er verdt.

Svømmehallen kan også være morsom. Eller lage hinderløype? Sett stoler og puter utover og si at det ikke er lov å være nær gulvet. Noen ganger ber vi rett og slett barna våre om å løpe noen runder rundt huset for å få ut litt energi (vi har et sånt hus hvor man kan løpe fra stue til kjøkken til gang til stue), og så får de en rosin hver gang de løper forbi oss el.l.

Barna våre synes også det er ganske gøy at vi ligger på gulvet, og så får de lov til å klatre på oss og kjøre biler oppå oss ol. Fin lek til søndags morgen når man helst skulle ha sovet et par timer til...

Han går i en veldig liten barnehage, med bare en gutt på samme alder som han leker sammen med. Jeg er ung mor, og foreldrene til denne gutten er i motsatt skala, så jeg er litt småredd for å spørre dem om gutten kunne få vært med oss hjem en dag. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå frem ? Treffer jo aldri på foreldrene i barnehagen, men kanskje jeg kunne skrevet en lapp til dem om at sønnen min har lyst på besøk av sønnen dems en ettermiddag, eller blir det teit ? :rodme:

Svømmehallen var heller ikke så dumt. Kanskje vi satser på det i morgen :D

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det viktigste du gir han er trygghet. Det er fint du vil finne på noe sammen med han, men det er ikke absolutt nødvendig å "finne på noe". Å være hjemme, kanskje gå en tur, leke "tampen brenner" med han og lær han å bli glad i bøker - les for han! La han få utfolde seg selv, uten at han blir vant til at du skal bidra for ofte, frilek er også viktig! Ha en fin dag!

Anonym poster: 72a1c0abb236cf00be14c2ba0fca9bd3

Skrevet

Husk at det viktigste du gir han er trygghet. Det er fint du vil finne på noe sammen med han, men det er ikke absolutt nødvendig å "finne på noe". Å være hjemme, kanskje gå en tur, leke "tampen brenner" med han og lær han å bli glad i bøker - les for han! La han få utfolde seg selv, uten at han blir vant til at du skal bidra for ofte, frilek er også viktig! Ha en fin dag!

Anonym poster: 72a1c0abb236cf00be14c2ba0fca9bd3

Jeg har til stadighet dårlig samvittighet fordi vi alt for sjeldent finner på noe sammen, pga helsen min :(

Så denne helgen har jeg lovet at vi SKAL finne på noe utenom den vanlige kjedelige legobyggingen inne.

Men godt å høre at det er ok at jeg ikke alltid deltar også :)

AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber skift så jeg er mye alene med vesla på 4år, hun har (som 4åribger flest) mye energi. Det vi finner på er: gå til nærmeste skole, der er det litt mer krevende leker som hun ikke leker så ofte med og dermed er det veldig spennende. Der er det mye stokker og ting å balansere på osv og det synes hun er gøy. Vi tar med ball og "spiller " fotball. -da kan hun godt løpe mye, mns jeg står i mål osv. Vi går tur til butikken for å handle. Går i skogen og samler kongler og pinner. Vi går turer langs veien og ser på skilt og biler, som hun er veldig interessert i.

Anonym poster: fcafced289b8552b91f40323649feda7

Skrevet

Naturhistorisk museum? Mine er bare 2,5 men de synes det er stas å se på utstoppa dyr likevel. :)

Skrevet

Han går i en veldig liten barnehage, med bare en gutt på samme alder som han leker sammen med. Jeg er ung mor, og foreldrene til denne gutten er i motsatt skala, så jeg er litt småredd for å spørre dem om gutten kunne få vært med oss hjem en dag. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå frem ? Treffer jo aldri på foreldrene i barnehagen, men kanskje jeg kunne skrevet en lapp til dem om at sønnen min har lyst på besøk av sønnen dems en ettermiddag, eller blir det teit ? :rodme:

Det blir absolutt ikke teit! Du kan også spørre barnehagen om du kan få nummeret deres. Noen barnehager gir ut "klasselister", mens andre er veldig restriktive på å gi ut den type informasjon. Hvis du ikke får det er det bare å skrive "Hei. Per vil gjerne ha med seg Pål hjem en dag. Kan dere ikke ringe meg på 99xxxxx så finner vi en dag som passer. Hilsen Miss Lucky" og legge på plassen deres. Det blir helt sikkert godt mottatt. Om du vil kan du invitere foreldrene inn på en kopp kaffe når de kommer og henter, men har du ikke lyst så lar du være. Og som regel blir slike invitasjoner gjengjeldt, så får du en ettermiddag fri en dag, om du trenger det :)

Forøvrig kjenner jeg flere aktive 4-åringer som går på turn. Kanskje du se om dere har noen slike tilbud i nærheten der du bor?

• Liker 1
Skrevet

Kom jo flere gode tips her :) Tusen takk :)

"Turn" går han på en gang i uken.. noe han ikke synst så veldig mye om foreløpig, men det kommer seg vel etterhvert. Er i alle fall en grei avveksling fra de andre ettermiddagene som består av middagsspising, litt leking på rommet, barnetv og leggetid.

Er helst i helgene vi dvs han pleier å kjede seg, fordi han ikke har noen på samme alder å leke med.

AnonymBruker
Skrevet

Barneteater var hit for 5-årige nevøen min. Tok han med på lokale oppsetning til barne og ungdomsteateret i byen. Han ble så begeistret at han begynte på teater ett par år etter.

Anonym poster: 5872e97e90d1c687703476f5a2c3dfef

Skrevet

Sist vi bakte fikk jeg beskjed om jeg kunne gjøre ferdig så kunne jeg rope på han når de var ferdig stekt :rolleyes: tydeligvis ikke så interesant det heller.

Når man er fire trenger man ofte å øve på å holde på konsentrasjonen. Min seksåring var også der da han var fire, mamma gjør det ferdig du... Men eterhvert satte jeg foten ned og sa at hvis han ikke hjalp meg med å trille ut bollene orket ikke jeg heller trille bollene.. Nå elsker han å bake, og er med i hele prosessen :)

Annet dere kan gjøre er jo å lese bøker, spille spill. Å be inn venner fra barnehagen er også hyggelig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg krever også at min 4 åring deltar fult ut i f.eks baking, dersom det er noe vi har begynt med sammen. Gidder ikke han å fullføre, så stopper jeg også.

Jeg har en 4 åring + et yngre søsken, så her er muligheten til å gjøre noe med bare 4 åringen en luksus :) I dag sorterte vi klærne hans mens lillesøster sov. Det syntes han var storartet. Vi laget et helt nytt system, med kasser i klesskapet. Og så tegnet vi bilde av klestypen uten på kassen.

Naturhistorisk museum besøkte vi da vi var i Oslo, noe han ELSKET. Er du så heldig å bo i nærheten av slike ting, så er jo det supert.

Ellers baker vi gjerne, som andre har nevnt. Tegner sammen, Øver på bokstaver. Går tur på butikken og handler inn bestemte ting til dagens middag (kan være litt av et prosjekt, det også. planlegge, utføre, evaluere ;) ) Går på biblioteket og låner nye bøker gjør vi hver uke. Bøker er gøy og bra :)

Synes han er veldig takknemmelig å gjøre ting med, fordi han synes nesten alt som er "voksent" er gøy. Blir bare glad for å få være med meg å gjøre noe "viktig". Han gleder seg f.eks veldig til vi skal vaske bilen (jeg har sagt "snart" lenge nå.. venter på varmegrader først).

Skrevet

Alle barn bør vokse opp med Duplo/Lego så gå til anskaffelse av det dersom du ikke allerede har.

Gjest Gjest
Skrevet

Så denne helgen har jeg lovet at vi SKAL finne på noe utenom den vanlige kjedelige legobyggingen inne.

Alle barn bør vokse opp med Duplo/Lego så gå til anskaffelse av det dersom du ikke allerede har.

Lese teksten før du svarer "Kapteinen"? ;)

Skrevet

Tja, pakk ned mat, dra på tur i fjæra/ skogen eller på fjellet. Om du hat dårlig helse finner du et sted som ikke krever mye gange, men et sted der du kan ta det mye med ro og barnet kan henge i trærne eller bygge hytte mens du kan være med på leken på en rolig måte og lage til mat og stikke til ham en ekstra kjeks eller sjokolade.

Skrevet

Lese teksten før du svarer "Kapteinen"? ;)

Argh, dessverre er jeg blendet av kjærlighet til disse plastikkmennene.

Gå på skøyter?

Skrevet

Tja, pakk ned mat, dra på tur i fjæra/ skogen eller på fjellet. Om du hat dårlig helse finner du et sted som ikke krever mye gange, men et sted der du kan ta det mye med ro og barnet kan henge i trærne eller bygge hytte mens du kan være med på leken på en rolig måte og lage til mat og stikke til ham en ekstra kjeks eller sjokolade.

JEG synst det høres veldig koselig ut.. men er redd småen vil synst det er kjedelig å reise på tur bare med kjedelige mamma :glare:

Men kan jo være jeg tar feil og at han ikke er så tøff og "hardhudet" som han fremstår som.

Gjest Gjest
Skrevet

Men kan jo være jeg tar feil og at han ikke er så tøff og "hardhudet" som han fremstår som.

Tror det er ganske sannsynlig når han er 4.

Min 4 åring kan si mye rart, men det skinner som oftest gjennom at han er veldig glad i mamman sin og veldig glad for å få oppmerksomhet fra meg og gjøre ting sammen med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...