Gå til innhold

Sår inni nesa etter otrivinmisbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet med otrivin for snart en måned siden, da hadde jeg brukt det nesten hver kveld (men bare på kvelden altså) i kanskje 3 år. Ja, jeg vet det var dumt, men jeg er så tett pga støvallergi. Nå har jeg hvert fall klart å slutte. Før jeg sluttet fikk jeg prøve forskjellige kortisonsprayer av ØNH-legen for å se om jeg klarte å bytte ut otrivinen med det. Etter noen uker på kortisonspray begynte jeg å blø noen dråper neseblod fra det ene neseboret. Siden det skjedde ca hver dag ble jeg så redd at jeg sluttet med alt av sprayer. Men nå har jeg (unnskyld bildene) blod i snørra omtrent hver morgen, og jeg blir ganske tett i det neseboret i løpet av natta. Hvis jeg trykker utenpå nesa der brusken begynner hvis dere skjønner, kjenner jeg at det er ømt på den ene siden, så det er nok et sår der. Da jeg nevnte det for legen virket han ikke akkurat interessert... Jeg tenkte at jeg får vel bare vente. Men det er slitsomt å bli tett hver natt og jeg blir bekymret av at det kommer blod. Det virker som såret blir revet opp bare av at jeg puster med nesa hele natta :klo: Jeg prøvde å bruke bacimycin i nesa, men så leste jeg at hvis det havner i mellomøret kan man få hørselsskader, så da tør jeg ikke putte det langt inni nesa lenger. Så da prøver jeg å bruke vaselin, men jeg har ikke merket noen forskjell enda. Jeg prøvde sånn sesamolje, men det tror jeg at jeg er allergisk mot. Funker det med vanlig matolje også? Jeg bruker saltvannsskylling med nesehorn en del for å unngå tett nese, men jeg tror det river opp såret igjen, så jeg prøver å begrense det.

Noen som har noen gode tips eller vet hvor lang tid det bruker å ta med sånne sår? Hvor lang tid bør det gå før jeg spør legen om noe antibiotikasalve eller noe?

AnonymBruker
Skrevet

Det må nsten bare få gå til av seg selv, tror jeg... Men til den blødende nesen, jeg hadde et sår som aldri grodde pga jeg hadde influensa og den harde snytinga rev vel opp hele snabelen, jeg brukte aloe vera planten min hver dag, til slutt grodde det veldig fort. Verd å prøve, enten aloe vera gel eller plante?

Anonym poster: bcc991f97424bb8e0e0366f662098237

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en spray som heter Nazamer, det er en halvsaltspray med bløtgjører som renser, fukter og smører. Samtidig fikk jeg resept på Rhinexin-tabletter som løser opp.

Er selv veldig sår i nesen etter otrivin over lengre tid pga allergi mot hund og katt (som vi selvfølgelig har....) og snyter blodfiller hver morgen. Men ble mye bedre etter at jeg begynte med den sprayen! Kjøper den reseptfritt på apoteket.

Skrevet

AB: Ja, jeg må vel bare være tålmodig. Ikke en av mine sterke sider. :sjenert: Åh, er det trygt å gni aloe vera rett fra planta inni nesa? :biggrin: Da skal jeg prøve det! Har ikke turt å gjøre det siden det visst er ganske viktig hva som ikke havner på slimhinner og i mellomøret - ettersom man tydeligvis kan bli døv av bacimycin :sjokkert:

Maya: Bra du har blitt bedre! :) Takk for tipset, men den har jeg allerede prøvd, og den er bra, ja :) Men enda bedre syns jeg nycoklar-sprayen virker, det er også saltvann og bløtgjører. Den er genial! Spesielt på jobb der det er mye støv og tørr luft.

AnonymBruker
Skrevet

AB: Ja, jeg må vel bare være tålmodig. Ikke en av mine sterke sider. :sjenert: Åh, er det trygt å gni aloe vera rett fra planta inni nesa? :biggrin: Da skal jeg prøve det! Har ikke turt å gjøre det siden det visst er ganske viktig hva som ikke havner på slimhinner og i mellomøret - ettersom man tydeligvis kan bli døv av bacimycin :sjokkert:

Maya: Bra du har blitt bedre! :) Takk for tipset, men den har jeg allerede prøvd, og den er bra, ja :) Men enda bedre syns jeg nycoklar-sprayen virker, det er også saltvann og bløtgjører. Den er genial! Spesielt på jobb der det er mye støv og tørr luft.

Jeg spiser også planten min når jeg har bihule eller halsbetennelse, tror det skal gå bra :)

Men at kan bli døv av bacimycin, oooooookay... sterke saker alså :sjokkert:

Anonym poster: bcc991f97424bb8e0e0366f662098237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...