AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #1 Skrevet 22. mars 2013 Jeg og familien min har bestemt oss for å skaffe oss en valp. Vi er uerfarende, men jeg tror vi begynner å bli godt forbredt. Har lest mye og vurdert positive og negative sider med det å ha hund. Jeg er overbevist om at vi kommer til å gi en hund et godt hjem. Jeg ønsker å høre deres beste tips for å få lykkelige hunder! Jeg vil ikke ha lange avhandlinger om hundehold, men tips om hverdagslydighet osv. Anonym poster: ae8095c5f5f218bca6c942f4a3545816
Alice123 Skrevet 22. mars 2013 #3 Skrevet 22. mars 2013 Vær konsekvent, uansett hvor vanskelig det er. Vær tydelig, gi klareog tydelige signaler. 1
Alice123 Skrevet 22. mars 2013 #4 Skrevet 22. mars 2013 Og gå på kurs! Da jeg fikk min hund sa alle med hundeerfaring at jeg MÅTTE på valpekurs. Det er et råd jeg er VELDIG glad for at jeg fulgte
Rubies_ Skrevet 22. mars 2013 #5 Skrevet 22. mars 2013 En lykkelig hund er en balansert hund. En som ikke er nervøs og redd, eller aggressiv, men en hund som har tillit til sine eiere og som lever et godt hundeliv (ikke menneskeliv). Som samtidig får masse kos og kjærlighet hos sin eier. Måten å få en lykkelig hund på, er etter min mening: * Positiv lydighetstrening - ikke bruk fysisk straff, men positiv forsterkning for å trene hunden * Ha tålmodighet - trening tar tid * Vær motivert, søk kunnskap - ta valpen med på dressurkurs, les bøker om hverdagslydighet, søk kunnskap om rasen du kjøper hos oppdrettere, etc * La hunden være en hund - mange gir ikke klare rammer for hunden sin, da de ser på den mer som et menneske eller bare et kosedyr. Hunden fungerer utmerket som menneskets beste venn, men den er fortsatt en hund. * Tilbring tid sammen med hunden - ikke la hunden være alene hjemme mange timer om dagen mens dere er på jobb, og deretter la den være alene ytterligere på ettermiddagen fordi dere skal bort eller noe lignende. Hunder er selskapsdyr, de trenger å være sammen med flokken sin * Bruk masse tid på sosialisering, mentaltrening og mosjon - hunden trenger å møte og sosialiseres med andre hunder, dyr, barn og mennesker. Den trenger å bruke hjernen og å få løst oppgaver. Og den trenger nok mosjon. Ikke bare slipp den ut i en hundegård der den ikke får oppleve noen ting. Ta den med på tur, der den får lukte på ting, sanse ting, se verden 5
Gjest lisha Skrevet 22. mars 2013 #6 Skrevet 22. mars 2013 støtter rådene overfor sosialier hunden tidlig, så den blir vant med alle størrelser kanskje det er hundepark/ jevnlige hundetreff der dere bor? Ta alenetrening veeeeldig sakte og så vil jeg bare legge til, at det er mye arbeid med en hund, men det er veldig veldig kjekt
Alice123 Skrevet 22. mars 2013 #7 Skrevet 22. mars 2013 Ja! Sosialisering er kjempeviktig! Jeg har møtt MANGE hunder som ikke er sosialisert godt nok (om i det hele tatt) og de er usikkre og redde og kan oppføre seg aggresivt. Jeg var veldig opptatt av å sosialisere hunden min med andre hunder (i alle størrekser), unger, voksne, gamle, og det er jeg i dag veldig glad for.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #8 Skrevet 22. mars 2013 - Den første stunden dere henter valpen og tar den med dere hjem, la den snuse rundt i huset og bli kjent. La den hilse rolig på alle familiemedlemmer og ikke mas på den. La det allerede ligge en hundeseng framme i stua eller lignende (der hvor dere oppholder dere mest) slik at den etter hvert legger seg der og samtidig er sammen med dere. Veldig viktig for en valp å alltid ha noen rundt seg (familiemedlemmene). Legg gjerne også lekene hennes der, så hun kan ligge der og tygge. Viktig at en valp har leker tilgjengelig. Blant annet fordi den kommer til å tygge på alt den kommer over og fordi det sikkert klør i tennene. (Rundt 4-5 måneders alder feller den nye tenner, og da kan det klø litt) - La valpen sove sammen med dere. Enten på sin egen seng ved siden av din seng eller oppå senga di/deres. Min valp sov i senga mi fra første natt og hun er nå 5 mnd og bytter nå litt på å sove i sin egen seng ved siden av min seng eller oppå senga mi. - Ikke lek vilt med den ved å løpe rundt i huset og jage den og hyle skrike osv. Det kan fort resultere i en stressa og "adhd" lignende hund i voksen alder. Lek heller rolig med den. Dra litt i lekene, gjem de så hunden må finne den. Gi den hjernetrim, gjem godbiter overalt. En rolig og smart hund er en lykkelig hund! - Noen raser er mer aktive og trenger mer mosjon enn andre raser, men absolutt alle hunder trenger tur hver dag. Og ikke minst masse kjærlighet. Sosialisering er også viktig, spesielt når den er valp. - Aldri skrik til hunden eller slå den etc hvis den har gjort noe galt. Si heller bestemt "FY" eller "NEI" og be den gå å legge seg på plassen sin. Ignorer den en stund. - En hund som vet hvor grensa går og er klar over hva som er lov/ikke lov er en lykkelig hund. Vær konsekvens. Når du lærer den noe, gjør det på en positiv måte. Og husk at det kan ta tid før hunden lærer det den skal lære. Noen triks er lettere å lære enn andre triks. - Dentastix (eller åssen det skrives) er bra for tannkjøttet, ha denne posen framme i skapet hele tiden og gi hunden det et par ganger i uken. Det er morsomt og godt for hunden, den får brukt hjernen litt når den tygger og slapper av samtidig som tannkjøttet får glede av det. Det kan kjøpes i alle matbutikker. Jah... det var vel noen av mine tips Anonym poster: 771dbfa4f99b88e3ba95e82480e0f96b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #9 Skrevet 22. mars 2013 Tusen takk for gode råd. Vi ønsker ikke å ha hunden inn på soverommene. Men jeg lurer litt på hva vi gjør om natten? Det står i bøkene at vi skal venne hunden til å være alene på dagen, men jeg har enda ikke lest noe om hvordan dette gjøres om natta! Natten er jo ganske lang. Anonym poster: ae8095c5f5f218bca6c942f4a3545816
Mons Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Ikke tro at kurs og lydighetstrening er ensbetydende med å få en harmonisk og lykkelig hund. Jeg har sett endel problemhunder og faktisk har dette vært svært lydige hunder der eierne har fungert som foringsautomater. Ikke overdriv med godbiter. Selv bruker jeg konsekvent ikke godbiter, men da blir oppdragelsen mer krevende. Husk på kroppspråket ditt. Fremstå som myndig, trygg og vennlig.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Vær forberedt på at de første månedene med valp innebærer en masse løping ut og inn. Anonym poster: 3c3027d7570490cf0aa01fa8d7a797d5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Jeg leste en bok der godbiter ble brukt veldig mye. Må jo være en grense der også ja! Og jeg er fullstendig klar over at det medfører masse løping, ellers takk! Anonym poster: ae8095c5f5f218bca6c942f4a3545816
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 En lykkelig hund er en hund som får være med familien (flokken) sin på all moroa og som har oppgaver å gjøre At den rett og slett får lov å bruke både hode og kropp i kontrolerte former. All trening er kjempegøy - spesielt om dere finner hundens talenter. Om det er sport, agillity eller lydighet f.eks (finnes haugevis av ting en hund kan være flink til å gjøre). Alle hunder har talenter eller egenskaper, for enkelte ting, og de bir ekstra lykkelige om de får lov å utvikle disse talentene/egenskapene.
Madison_00 Skrevet 23. mars 2013 #14 Skrevet 23. mars 2013 Et av mine beste tips, som mange feiler på, er å IKKE gi den lov til noe du ikke kan leve med at det gjør for resten av livet. Uansett hvor søtt eller uskyldig det er når den er valp. Et knurr, pip eller bjeff feks. skal ikke forsterkes med latter eller annen "ros". Hunden er en svamp når den er liten og lærer fort at ting vi ler av lønner seg å gjøre. Ikke i senga en eneste natt om dere ikke vil ha den der. Ikke oppmundtre den til å komme opp i sofaen hvis dere ikke takler å ha den der for resten av livet, også når den er alene hjemme, ikke hoppe opp på dere hvis dere ikke liker det osv. osv. osv. Vær veldig forsiktig med hvilke signaler dere sender ut. Et smil eller en latter er også en form for ros. Tenk alltid "hva lærer jeg hunden min nå?" hver eneste gang dere er sammen med den. Hver eneste kommunikasjon eller interaksjon med hunden vil den lære noe av. I tillegg er jeg enig i alt annet som er nevnt av valpekurs, sosialisering, mental stimuli og fysisk aktivitet. Husk også å venne den til ting som å klippe klør, evt. børsting, klipping osv. Venn den til å bli undersøkt i ører, øyne, på poter osv. Lykke til Valp er kjempekos og mye morro, men det er ganske krevende i begynnelsen. 1
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2013 #15 Skrevet 23. mars 2013 1. God oppdragelse. 2. Nok mosjon. 3. Oppmerksomhet.
Tabris Skrevet 23. mars 2013 #16 Skrevet 23. mars 2013 Lær deg nok om hunder, hundepsykologi og hundetrening til at du kan lære hunden det du ønsker på riktig måte. La den være en del av familien og gi den nok mental og fysisk aktivisering. Da vil du få en lykkelig hund.
amonyn Skrevet 23. mars 2013 #17 Skrevet 23. mars 2013 Ikke hør på alt andre har å si om din hund. Det er din hund og du kjenner den best. Ta selvfølgelig imot alt du kan få av gode råd, men følg magefølelsen din også. Føles det ikke greit, så ikke gjør det. At naboens hund reagerte bra på å bli tvunget til å kjøre båt, betyr ikke at det vil fungere like bra for din hund. Det med alenetrening er jeg særdeles dårlig på, så jeg har ikke noen gode tips der. Er sammen med hunden tilnærmet konstant, natt og dag. Men jeg er veldig flink på innkalling, kontakt og generell utetrening. Så hvis du trenger hjelp med noe sånt, er det bare å spørre. En lykkelig hund får mye positiv oppmerksomhet. Kos, lek, aktiviteter. Å ha en oppgave i livet og å være "flink" og "dyktig" er toppen av lykke. Gjelder i alle fall veldig for schäfere.
Gjest Skrevet 24. mars 2013 #18 Skrevet 24. mars 2013 Det kan aldri bli for mye godbiter! Men det er også greit å gi hunden godbiter istedenfor mat under f.eks kursene! Jeg merket det fort, etter kurset ville ikke hunden ha kveldsmat fordi den hadde spist sin dose på kurset! For meg er det viktigste positiv læring, ikke negativ og fysisk!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #19 Skrevet 24. mars 2013 Masse, masse kos! Anonym poster: 8a6ce04431fedbcd90716d5ef2375c14
amonyn Skrevet 24. mars 2013 #20 Skrevet 24. mars 2013 Det kan aldri bli for mye godbiter! Men det er også greit å gi hunden godbiter istedenfor mat under f.eks kursene! Jeg merket det fort, etter kurset ville ikke hunden ha kveldsmat fordi den hadde spist sin dose på kurset! For meg er det viktigste positiv læring, ikke negativ og fysisk! Visst kan det bli for mye godbiter! En bortskjemt hund er ikke nødvendigvis lykkelig. Blir litt som med småbarn som får alt de peker på. Man blir aldri fornøyd. Ser det godt på min egen borskjemte "prins". Men forstår hva du mener. Det er viktig å være positiv. En lys, glad stemme kan få deg langt. Min hund setter seg helt på bakbeina om jeg blir sur/streng. Kjører jeg blid stemme, så gjør han hva det skal være. Å få en lykkelig hund blir samme prinsippet som å få lykkelige barn. Oppmerksomhet og morsomme opplevelser. Kose med hverandre, gi hverandre nærhet, tilhørlighet og fine ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå