Veca Skrevet 22. mars 2013 #1 Skrevet 22. mars 2013 Min mor nærmer seg 90-tallet med stormskritt og selv om hun alltid har klart seg bra hjemme alene, begynner det nå å bli tydelig at det ikke er så lett lenger. Hun har hjemmehjelp annenhver uke som vasker huset, men ellers har det blitt mer og mer ansvar på mine søsken og meg. Vi bruker mail og telefon til å planlegge og tilrettelegge for henne, men tidvis kan dette bli kronglete og uoversiktlig. Og det oppstår ofte misforståelser mellom oss. Er det noen andre som er i samme situasjon? Hva gjør dere for at det skal være enkelt og mindre tidkrevende å følge opp?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #2 Skrevet 22. mars 2013 Uff, det der er ingen lett situasjon. Vi hadde det litt sånn med min bestemor, som bodde over en halvtimes kjøring fra både min mor og meg (min onkel bodde på andre siden av landet, så lite hjelp derfra). Det gikk på et vis så lenge bestefar var i live og kunne kjøre bil, men da han døde ble det nesten umulig for bestemor å klare seg selv. Butikken lå langt unna, hun kunne ikke bære mye, og det var snømåking og gressklipping og andre ting hun rett og slett ikke hadde mulighet for å klare. Løsningen for oss ble rett og slett at vi "tvang henne" til å flytte nærmere moren min, i en lettstelt leilighet. Vi tvang henne ikke, da, men var klare på at hun enten måtte ta mot hjelp fra kommunen i langt høyere grad enn før, eller så måtte hun se på forskjellige løsninger for å flytte. For å dra til henne flere ganger i uka var ikke en mulighet, ikke for moren min og i alle fall ikke for meg, som har småbarn og veldig travle ettermiddager. Men det er jo ikke en "rettferdig" løsning. Nå blir det jo til at moren min må ta 90% av arbeidet med bestemor. Jeg slipper billigere unna, og onkelen min har meldt seg helt ut. Samtidig er hun såpass oppegående at å flytte på hjem e.l. ikke er et reelt valg, og for moren min er det tross alt enklere når hun kan stikke innom korte turer mange ganger i uka, uten å bruke mye tid på reise ol. Sikkert ikke direkte sammenlignbart med din situasjon, men ville i hvert fall si at du ikke er alene! Den fasen mellom det at de klarer seg selv, og det at de er 100% pleietrengende, kan være ganske utfordrende og vanskelig å løse praktisk. Og du vil jo ikke overkjøre gamle mennesker heller, men da bestemor fablet om at hun godt kunne bli boende i et stort, upraktisk hus med trapp, hage og snømåking, så lå det jo implisitt i det at hun ville lagt mer jobb på oss enn vi kunne makte, rett og slett fordi hun ikke får det til selv. Heldigvis trives hun godt i den nye leiligheten og er ikke bitter over at hun måtte flytte. Anonym poster: 1cb55a77f56d51e6da9c333bb689ff20
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #3 Skrevet 22. mars 2013 Vet om noen som er i tilsvarende situasjon som deg, TS. Der er det to søsken. De fordeler arbeidet slik at den ene av dem er der fysisk for moren, kommer innom på besøk, hjelper til med praktiske gjøremål i huset og dagliglivet. Den andre tar alle "administrative" oppgaver. Alle telefoner, formell kontakt med sykehus/sykehjem, søknader om hjelpemidler, kontakt med bank og offentlige etater og slikt. Blir kanskje mer på den ene som tar den fysiske biten, men hun bor i samme by. Den andre av søsknene bor langt unna, og det å utføre administrative oppgaver er den måten hun best kan bidra. (Her er mor dement, så hun er ikke i stand til å holde orden på papirer og slikt selv.) Anonym poster: 90bbfdd8123126f76e5c123883beaf10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #4 Skrevet 22. mars 2013 Kjøp en notatbok, og ha den liggende i leiligheten. Det gjorde vi, og hver gang vi var der så lese vi hva de andre hadde gjort, snakket om, videre avtaler, o.l. Deretter skrev vi ned hva vi hadde gjort. F.eks. Har vasket badet og kjøkkenet. Ser at det mangler Melk, kan noen kjøpe dette? Det fungerte utmerket. Anonym poster: d54c00d7e148d0a73fbc7bfae94e61cb 2
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #5 Skrevet 22. mars 2013 Mamma gjør alt for min bestefar. Hun handler, vasker klær, vasker (han har også hjemmehjelp 2 ganger i mnd), styrer med alt av legetime osv. Når mamma evt er bortreist, så er det jeg som hjelper ham. Tanten min drar kun på besøk til han, gjør ikke noe, bidrar ingenting, og kommenterer at det er rotete der. Jeg synes det bare er koselig å hjelpe ham. Han er så utrolig takknemmelig, og jeg vet jo ikke hvor lenge han kommer til å leve. Jeg kommer til å gjøre det samme for mine foreldre om de trenger det.
lilleGrethe Skrevet 22. mars 2013 #6 Skrevet 22. mars 2013 Det med notatbok er en god idé også for de som er på vei til å bli demente - det å skrive ned hvem som er på besøk, gjør at de som kommer på besøk senere kan se i boken, og snakke om hvem som var på besøk tidligere - og dermed minne den gamle på hva som skjedde og ble snakket om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå