Gå til innhold

Så alle sammen er verdensmestere i kosthold, uten om vegetarianere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I følge media i hvertfall så blir vi bare tjukkere og tjukkere, vi spiser mer og mer usunt. De fleste jeg ellers ser i løpet av en dag virker som helt vanlige mennesker som spiser ett eller annet, ofte "usunt". Noen drikker cola til forkost og spiser potetgull flere ganger i uka. Mange røyker hver dag også. Og lever ellers normalt.

Men når det kommer til vegetarianere, og i hvertfall veganere, så blir plutselig alle disse "vanlige" menneskene kostholdseksperter. Hvorfor det? Jeg har sett barn ned i 9-år oppføre seg som en ekspert på kosthold og snakke nedsettene til en voksen vegetarianer. Jeg har sett en overvektig, usunn person som røyker og spiser potetgull hver dag uttale seg om kosthold til en vegetarianer om hvor farlig det er, at de ikke får i seg ditt og datt.

Folk flest vet at røyking og cola ikke er sunt og vet at grønnsaker og frukt er sunt, men de fleste mennesker er vel ikke kosholdeksperter av den grunn?

Så hvorfor er det sånn? Hvorfor blir selv den mest usunne av de usunne med røyk i den ene hånda, sprit i den andre og munnen full av potetgull plutselig en kostholdekspert når det kommeren en vegetarianer eller veganer inn i rommet?

Nå er det ikke bare usunne mennesker jeg har sett gjøre det, har og sett "sunne" mennesker oppføre seg sånn også, men er flest er av de usunne og det er for meg uforståelig. Hvorfor legge seg opp i andres kosthold når man selv mest sansynlig er mer usunn enn dem? Og hvor får barn denne oppførselen mot vegetarianere fra? Fra foreldrene? Aldri sett barn ellers oppføre seg så veslevoksen mot andre ting.

Er ikke selv vegetarianer, men har ei søster som er veganer og ei venninne som er vegetarianer og det er ikke måte på hva jeg har hørt og sett de oppleve blant folk.

Og begge to er sunne og friske og trener, i motsetning til mange av de som klager og dømmer dem og skal vise for dem hvor mye de vet om kosthold.

Nå er forresten ikke dette innlegget ment for å rakke ned på usunne folk eller røykere. Røyker selv og spiser potetgull, sjokolade og cola så og si hver dag og en del junk food flere ganger i uka, prøver å slutte å røyke da, men jeg uttaler meg heller ikke om kostholdet til andre :)

Anonym poster: bf6b1e32b3f36c38eba879d9d7fcd672

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange folk har dessverre et behov for å uttale seg om ting de overhodet ikke har peiling på. Når det gjelder kosthold finnes det ekstremister i alle leire ("normalt" kosthold, vegetarianere, veganere osv.), og man får bare riste det av seg. På mange ser man tydelig at de ikke får i seg sunn næring, og da velger de jo selv å fremstå som kunnskapsløse når de lirer av seg motbeviste floskler når det gjelder kosthold.

Anonym poster: db3a0959f900611b5c57258cbf259d11

AnonymBruker
Skrevet

Men dette gjelder nok ikke bare til vegetarianere. De fleste usunne og overvektige vennene jeg har skal alltid være bedrevitere og legge seg opp i kostholdet til mine trente og sunne venner. Og da mener jeg på en nedsettende og frekk måte.

Anonym poster: 4f70b1eea21e5694e2dc040207a1c2a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er normalvektig og altetende og jeg skal innrømme at det av og til holder hardt p ikke utvikle noen kontrollspørsmål til vegetarianere, nettopp fordi jeg kjenner for mange vegetarianere med mangelsykdommer og veldig snevert kosthold. Jeg prøver å la være, men jeg gjør det fordi jeg bryr meg ikke fordi jeg er noen kostholdsekspert.

Anonym poster: 48598d0f7b84735cbb601a8f29dab2c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er massevis av mangler hos kjøttetere og, de bare innser det ikke, for "kjøtt dekker alt i verden av næringsbehov".

Det er latterlig hvordan vegetarianere blir utspurt og undersøkt for hvordan de får i seg ditten og datten, de har like mye rett på privatliv og valg mellom sunnhet og usunnhet som kjøttetere.

Anonym poster: 114390dc4f7d1d8e31902bd26b570d3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er normalvektig og altetende og jeg skal innrømme at det av og til holder hardt p ikke utvikle noen kontrollspørsmål til vegetarianere, nettopp fordi jeg kjenner for mange vegetarianere med mangelsykdommer og veldig snevert kosthold. Jeg prøver å la være, men jeg gjør det fordi jeg bryr meg ikke fordi jeg er noen kostholdsekspert.

Anonym poster: 48598d0f7b84735cbb601a8f29dab2c6

Og hva slags mangelsykdommer er dette da? Er det forresten en automatikk i at vegetarianere har et snevert kosthold, mens om man spiser kjøtt spiser man supervariert?

Alle vegetarianere jeg kjenner spiser utrolig mye mer variert enn den gjennomsnittelige kjøtteter.

Anonym poster: 42a60406a30301ad38a5dc4b198ae9e7

• Liker 4
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer selv, men syns det er rart at folk som ikke har peiling gjerne skal uttale seg om kosthold da.

Hvorfor er det et så stort behov for å være så opptatt av andres kosthold? Må alle spise likt? Må jo være noe sånt som er motivasjonen til de som maser om at man ikke kan ha et fullverdig kosthold som vegetarianer eller veganer.

Man kan jo heller se på sitt eget kosthold eller kjøttspisere generelt. Er det så utrolig variert bare fordi man har kjøtt i kostholdet?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...