Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt å trene knebøy for å få litt sterkere knær, men hva er det? Er det å løfte knærne så høyt som mulig når man står bare, eller det at man står rett opp og ned og bøyer seg nedover med rumpa ned mot gulvet, nesten så man setter seg ned på huk bare ikke så langt ned? Og hvor langt ned bør man bøye eg?

Og hva er tåhev? Er det å bare stå på tå?

Anonym poster: a5c2d43cec933892aad71b350a7ab63e

Videoannonse
Annonse
Gjest Sakone
Skrevet

Har du hørt om google? Kommer jo opp som de første resultatene,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fant ikke noe da jeg søkte. Men ville bare ha et enkelt svar på om det var slik jeg trodde eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Knebøy er det man kaller for ''squats'' på engelsk. Skriv ''knebøy'' inn i google images søk og du får opp mange nok illustrasjoner. Når jeg gjør knebøy går jeg ned til 90 gr. vinkel. Når du skal komme deg opp er det viktig å gjøre det sakte.

Anonym poster: 3545ec2f2cfd6d93a6c594253812dfca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Knebøy er det man kaller for ''squats'' på engelsk. Skriv ''knebøy'' inn i google images søk og du får opp mange nok illustrasjoner. Når jeg gjør knebøy går jeg ned til 90 gr. vinkel. Når du skal komme deg opp er det viktig å gjøre det sakte.

Takk for godt svar.

Skrevet

Er også viktig å passe på stillingen underveis. Rygg, skuldre, rumpe, knær osv skal en være obs på.

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Vær veldig bevisst på ryggen din. Dersom du vil trene knebøy for knærnes skyld, bør du vurdere å se nærmere på dype knebøy (dvs. under 90 grader). Siden du ikke klarer å løfte like tungt med dype knebøy som med vanlige, vil det slite mindre på knærne.

Skrevet

Det er ikke viktig å gjøre det sakte opp. Det kommer an på hva du vil oppnå. For bodybuilding er det bra å få lengre tid "under tension". Ideelt ca 60 sekund per sett. Derfor ca 10-12 reps med ca 4s ned og 2s opp.

For maksimal styrke, for eksplosivitet og spenst er det best å komme seg opp så fort som mulig. For sistnevnte gjerne med hopp. Det er dog en annen, litt mer avansert øvelse.

90grader er også litt forvirrende. De fleste skjønner hva man mener, men det er ikke 90grader i kneleddet som enkelte tror. 90grader i kneleddet er halvbøy. Det er lettest å si at lårbeinet skal være parallelt med gulvet, eller hoften lavere enn kneet.

Kommer du ikke så langt ned må du tøye mer.

Skrevet

Tåhev er når du løfter opp hælen, mens du går opp på tærne:)

Ellers vil jeg anbefale bulgarsk utfall for å styrke knærne :)

Gjest Thymus
Skrevet

Om du gjør dette for å styrke knærne, så er det spesielt viktig å gjøre øvelsen riktig! Pass på at knærne ikke skal komme foran tærne når du bøyer ned. Dvs. mellom oversiden av foten og leggen skal det være 90 grader, ike mindre. Det er uhyre viktig!

Skrevet (endret)

Om du gjør dette for å styrke knærne, så er det spesielt viktig å gjøre øvelsen riktig! Pass på at knærne ikke skal komme foran tærne når du bøyer ned. Dvs. mellom oversiden av foten og leggen skal det være 90 grader, ike mindre. Det er uhyre viktig!

Trener du knebøy selv? Det går ikke an å gå ned med 90 grader mellom legg og fot. Da faller du bakover hvis du ikke lener deg langt fremover. Da bæres all vekten av korsryggen. Det er ikke bra. Knærne skal følge ut i retningen tærne peker og du kan godt la knærne være foran tærne. Det viktigste er at knærne ikke kollapser innover når du går opp igjen. Det ødelegger knær.

Du må ha god bevegelighet i ankel for å komme godt frem. Bare se på knebøyvideoer på YouTube. Ass to the grass krever god bevegelighet!

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Gjest Thymus
Skrevet

Trener du knebøy selv? Det går ikke an å gå ned med 90 grader mellom legg og fot. Da faller du bakover hvis du ikke lener deg langt fremover. Da bæres all vekten av korsryggen. Det er ikke bra. Knærne skal følge ut i retningen tærne peker og du kan godt la knærne være foran tærne. Det viktigste er at knærne ikke kollapser innover når du går opp igjen. Det ødelegger knær.

Du må ha god bevegelighet i ankel for å komme godt frem. Bare se på knebøyvideoer på YouTube. Ass to the grass krever god bevegelighet!

Ja, beklager, jeg er fullt klar over at man ikke kan ha helt 90 grader. Likefullt er det slik at det er den posisjonen man skal tilstrebe. Det er som du sier, også viktig å holde ryggen rett og ikke bøye overkroppen for langt fram. Jeg vet at det er lett å falle bakover i begynnelsen, men øvelse gjør mester. Når man i utgangspunktet gjør knebøy for å styrke knærne er det viktig å ikke bøye dem over tærne. Det sliter mer på knærne enn å styrke dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...