Gå til innhold

Hansker til trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på hendene mine at det begynner å bli på tide med et par treningshansker. Kjenner også at det er svette hender som gjør at jeg ikke klarer å legge på mer på mine strake markløft, da det kjennes ut som om stanga skal skli ut av hendene.

Men hva skal jeg se etter? Hvilke merker er bra? Og har forskjellige hansker forskjellige fordeler og ulemper?

Anonym poster: 48dadad36488918e2954dc309c09f182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hansker hjelper ikke på grepet, tvert i mot gjør de det vanskeligere å gripe stanga. Prøv heller kalk eller magnesium.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hansker hjelper ikke på grepet, tvert i mot gjør de det vanskeligere å gripe stanga. Prøv heller kalk eller magnesium.

Det er ikke lov der, og nei jeg bytter ikke senter.

Skrevet

Det finnes en type krem du kan smøre i hendene i stedet for magnesiumpulver.

Skrevet

Hansker ville vært absolutt siste valg for min del. Jeg tar heller sår hud, træler og svette hender.

Uansett, flytende kalk (eller magnesium) setter ikke merker, og er stort sett lov på alle sentre som ikke har lov med vanlig kalk. Du kan også prøve stropper for bedre kontroll på stanga i markløft og andre trekkøvelser.

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker magnesium på gymmen, selvom det ikke er lov. Det gir et helt overlegent grep, og det er mulig å bruke det uten å kline og søle utoveralt. da blie alle glade :D

Anonym poster: 1b8ddbaccf43999a798e27ff41bc2870

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med træler, mitt problem er når stangen glipper pga svette hender.

Skrevet

Kjøp remmer, det har de på f.eks proteinfabrikken.

Skrevet

Med hansker får man mer å gripe om og dermed dårligere grep. Man får også dårligere kontakt mellom hånda og stanga.

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Wow. Elleve svar og kun et av dem som er svar på det trådstarter spør om.

Jeg anbefaler deg å stikke innom en sportsbutikk, slik at du kan prøve hanskene på.

Skrevet (endret)

For vektstang er faktisk hansker dårligere.

Om man absolutt vil ha hansker bør man ta hansker som er så tynne som mulig, i mykt skinn i grepet med pustehull.

Min erfaring med hansker er at dersom man svetter og mister grep uten hansker så blir det mye verre med. Magnesium er eneste som tørker hendene. Flytende kalk er bra til enkelte ting, men det blir veldig klissete og jeg har opplevd at jeg får mer sår i hendene av flytende kalk. Det er forøvrig på gymnastikkringer, så det har kanskje ikke like stor overføringsverdi til vektstang.

Du kan også prøve låsegrep. Litt vondt i begynnelsen, men supereffektivt når du får det helt til.

Ta tommelen rundt stangen og legg pekefinger (og langfinger om du får til) over det ytterste leddet på tommelen.

Jeg bruker dette, men jeg teiper også tommelen med sportstape om jeg skal løfte mange tunge, eksplosive løft på denne måten. Løfter du roligere som i markløft osv trenger du ikke teip.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Hmm.. Jeg driver ikke med vekter som hovedtrening nå (trener opp på sykkel), men tar tunge (for meg) basisøvekser med jevne mellomrom likevel. og synes det er mye bedre med hansker! Slet veldig med å holde stanga i markløft og synes det er mye bedre med hansker.. Mulig jeg gjør alt grundig feil da :ler:

Kjøpe mine i en helt vanlig sportsbutikk, bare prøvde på og vakgte de som sittet best og tettest.

Skrevet

Slenger meg på denne tråden jeg.

Hjelper hansker mot sår da?

Jeg får store sår på putene under langefinger og lillefingeren, blant annet av håndtakene på seated row og tricep pushdown. Må jeg bare bite i meg det eller vil det være greit med hansker?

AnonymBruker
Skrevet

Tørker heller hendene infernalsk mot klærne for å få de tørre. Prøvde en periode med hansker, men det ble litt verre synes jeg..

Anonym poster: 6019f57a22fbd8a19e9bc620dd7b14f8

• Liker 2
Skrevet

Slenger meg på denne tråden jeg.

Hjelper hansker mot sår da?

Jeg får store sår på putene under langefinger og lillefingeren, blant annet av håndtakene på seated row og tricep pushdown. Må jeg bare bite i meg det eller vil det være greit med hansker?

Litt. De sårene kommer av at den harde huden revner. Jeg forebygger hard hud ved å raspe/barbere den bort med en "callus shaver". Filing og Bruk av fuktighetskrem utenom trening forebygger også.

De bygger seg fortere opp og revner dersom en griper stangen feil.

Skrevet

Ja, hansker hjelper mot sår!

Mange syns det er tøft å ha sånne sår, men for andre igjen (fx meg) er det bare vondt og stygt.

Syns ikke grepet blir verken bedre eller dårligere.

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg at jeg går for et par tynne fra sportsforretning. Skjønner ikke at grepet skal bli vanskeligere med mer å gripe rundt? Kan være fordi jeg har lange fingre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...