AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Hvis en jente/kvinne slår en gutt/mann, har han rett til å forsvare seg da? http://www.youtube.com/watch?v=BJZvYvLxnaM I denne videoen så er det en rappkjeftet kvinne som plager en bussjafør, hun slår han først og bussjaføren svarer med en uppercut. Mange mener å slå jenter er ikke riktig, og jeg mener det også, til en viss grense, men det må da være lov å forsvare seg? Det er faktisk endel kvinner som misshandler mennene sine ved vold og som ikke blir rapportert. Hva mener dere om dette? Anonym poster: d080d9048601d063f478c3c4b4fc03c5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 Likestilling! Det er like riktig/galt av en mann å slå en kvinne som det er for en kvinne å slå en mann. Anonym poster: 999f96fb6718c3adbb6930ce9e0c044a 9
Gjest Daenerys Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 Jeg syns det er lov å forsvare seg uavhengig av kjønn, men det er like galt å slå en mann som å slå en dame.
Gud Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Det er ikke greit å bruke mer vold enn nødvendig. Vanligvis er det ikke nødvendig å slå for å beskytte seg mot en kvinne. 9
-lykke- Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Det er ikke greit å bruke mer vold enn nødvendig. Vanligvis er det ikke nødvendig å slå for å beskytte seg mot en kvinne. Det Gud sa 2
Gjest avocadoen Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Det er galt å slå uansett om man er kvinne eller mann. Men om noen slår deg, har du rett til å forsvare deg uansett om det var en kvinne eller mann som slo deg. Men så er vel ganske mange menn sterkere enn ganske mange kvinner, slik at om for eksempel en person på min størrelse (162 og 54 kilo) hadde slått en mann på størrelse med typen (180 høy og rundt 80 kilo) så hadde ikke han trengt å slått henne tilbake. Da kunne han holdt armene hennes eller noe for å hindre hun i å slå igjen. Endret 21. mars 2013 av avocadoen 3
Gjest .-L-. Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Meh, han burde jo bare holdt kjeft og latt hun hyle. Eventuelt bare kastet henne ut. Når man jobber i et serviceyrke burde man kunne takle slike personer uten å lage en alt for stor sene. Endret 22. mars 2013 av .-L-. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #8 Skrevet 21. mars 2013 Bare sånn for likestillingens skyld, er det greit å slå løs på en mann? Anonym poster: 999f96fb6718c3adbb6930ce9e0c044a 1
Gjest hjordis Skrevet 21. mars 2013 #9 Skrevet 21. mars 2013 Vold er ikke ok. Er ikke stolt av de ganger handling tok over for ord. Redsel sinne frustrasjon. Et og to åringer kan bite og slå. Voksne burde klare å kontrollere impulser og huske at det går ann å snakke om ting.
I Grosny Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Man kan slå i selvforsvar, dersom man ikke har noe valg, men det denne bussjåføren gjorde var voldelig kriminalitet. Det han skulle gjort var å håndlede henne rolig og bestemt ut av bussen. Slikt voldsomt slag mot hodet er jo alvorlig legemsbeskadeigelse, som kan få tragisk utfall. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Det er galt å slå uansett om man er kvinne eller mann. Men om noen slår deg, har du rett til å forsvare deg uansett om det var en kvinne eller mann som slo deg. Men så er vel ganske mange menn sterkere enn ganske mange kvinner, slik at om for eksempel en person på min størrelse (162 og 54 kilo) hadde slått en mann på størrelse med typen (180 høy og rundt 80 kilo) så hadde ikke han trengt å slått henne tilbake. Da kunne han holdt armene hennes eller noe for å hindre hun i å slå igjen. Sant nok, men i det øyeblikket en kvinne slår til en mann, så har hun i mine øyne "likestilt" seg med mannen, og kan ikke forvente noe som helst annet enn å bli slått tilbake i selvforsvar. Det er heller ikke så enkelt som du tror å skulle holde fast en helt rabiat kvinne, selv om hun er 20 kg lettere enn deg. 50 kg kropp som går berserk kan være mer enn nok å håndtere, og ofte kan eneste utvei være å bruke rå makt for å få stoppet det. Og hadde jeg opplevd å bli angrepet av en gal kvinne på byen, hadde jeg ikke stolt på at hun ikke hadde hatt våpen, f.eks. kniv. Det er jo også en interessant prinsipiell debatt. Hvordan stiller kvinner seg til at "menn skal ikke slå kvinner" i dagens likestilling? Dette har jo sitt opphav i at kvinner er det "svake kjønn" og trenger beskyttelse av mannen....... Anonym poster: 14ee7dee4aec1ad179c7d6311f035753
yes2yes Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Å slå uprovosert er alltid galt. Å slå i forsvar eller som motangrep er ikke galt, men kan man unngå det kommer man bedre ut for sin egen skyld. Dog hvis det trengs er det ikke til å unngå. En voksen person bør derimot være mye mer forsiktig med å ta igjen på en unge eller noen som av andre grunner er mer forsvarsløs, uten at det skal være galt i alle tilfeller, så sant slaget ikke er av stort mer styrke enn man fikk. I selvforsvar er derimot det meste lov. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 Sant nok, men i det øyeblikket en kvinne slår til en mann, så har hun i mine øyne "likestilt" seg med mannen, og kan ikke forvente noe som helst annet enn å bli slått tilbake i selvforsvar. Det er heller ikke så enkelt som du tror å skulle holde fast en helt rabiat kvinne, selv om hun er 20 kg lettere enn deg. 50 kg kropp som går berserk kan være mer enn nok å håndtere, og ofte kan eneste utvei være å bruke rå makt for å få stoppet det. Og hadde jeg opplevd å bli angrepet av en gal kvinne på byen, hadde jeg ikke stolt på at hun ikke hadde hatt våpen, f.eks. kniv. Det er jo også en interessant prinsipiell debatt. Hvordan stiller kvinner seg til at "menn skal ikke slå kvinner" i dagens likestilling? Dette har jo sitt opphav i at kvinner er det "svake kjønn" og trenger beskyttelse av mannen....... Anonym poster: 14ee7dee4aec1ad179c7d6311f035753 Jeg synes det er vanskelig å diskutere slikt prinsipielt. I et parforhold er det ofte så mange andre elementer - med maktutøvelse eller skjevhet i makt eller manglende likeverd. Jeg er blitt slått, blitt skreket til i timer, jeg har nedverdiget og gått på akkord med meg selv for å prøve å skape litt fred eller få et pusterom. Siden jeg ikke fikk store fysiske skader var ikke selve slagene det verste. Men legg til at jeg fikk slengt etter meg at jeg fortjente juling, burde dø, ikke fortjente å leve og han brukte den fysiske styrken som en trussel – så var det vondt og skremmende. Hadde en kvinne som ikke var mye sterkere enn meg gjort det, så ville jeg blitt redd – men ikke så redd jeg var da samboeren min, som var mye sterkere og mye større, nektet meg å gå – selv bare inn i et annet rom hvor han kunne se meg. Å slå tilbake var ingen mulighet jeg vurderte, men det ville nok ikke gitt noe godt resultat. Om en kvinne gjorde det – måtte hun hatt våpen for å klare å nekte meg å gå. Jeg ville uansett ikke slått tilbake. Det med likestilling «og menn skal ikke slå kvinner». Jeg vokste opp med at «regelen» var at man ikke skal gå på den som er svakere enn seg. Og fysisk sett er kvinner oftere svakere. Når det kommer til parforhold så er det, der det er ujevne maktforhold, mye som spiller inn. Ikke bare fysisk styrke. Og det blir aldri noe annet enn galt når en slår. Skader gjør det enten fysisk eller emosjonelt eller begge deler. Jeg synes det skal være en selvfølge at mennesker ikke skal slå mennesker. Jeg sier ikke at selvforsvar er galt, men det er så synd at mennesker setter hverandre i slike situasjoner. Og man kan ikke alltid rope selvforsvar og slå tilbake heller. Det kommer an på om det var et slag, om det ikke stopper, om man kan komme seg vekk fra situasjonen. Gjengjeldelse kan jeg kanskje forstå ønsket om, selv om jeg aldri vil at min tidligere samboer skal utsettes for det han gjorde mot meg. Jeg tror han egentlig har det mere vondt inni seg enn noe menneske fortjener. Selv om det ikke gir noen rett til å skade andre. Anonym poster: 944fe0632f0647af7cf909e57a886bbe 2
Malum Skrevet 22. mars 2013 #14 Skrevet 22. mars 2013 Det er ikke greit å bruke mer vold enn nødvendig. Vanligvis er det ikke nødvendig å slå for å beskytte seg mot en kvinne. Amen! 1
edderkoppdame Skrevet 22. mars 2013 #15 Skrevet 22. mars 2013 Tja, er jo ikke akseptabelt å slå idet hele tatt da, men synes ikke en voldelig dame som har angrepet noen kan begynne å hyle om at det ikke er lov til å slå damer, og plutselig leke hjelpeløst offer. Vil også presisere at om en dame på 50 kg som gir en fyr en ørefik kan forvente å få en ørefik tilbake, men det er jo selvsagt en annen sak om fyren er på størrelse med arnold og gir henne en kraftig knytteneve tilbake. Selv tror jeg at jeg ville blitt litt fornærmet om jeg hadde gitt en fyr kraftig inn og blitt avspist med "nei, jeg slår ikke damer" Hæ? Tar han meg ikke alvorlig? Noe så frekt. Om man nå absolutt skal sloss, velg noen på din egen størrelse. Vet forresten om et par pinglemenn jeg lett kunne tatt i en slosskamp, så om de valgte å forsvare seg, selvsagt! 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 22. mars 2013 #16 Skrevet 22. mars 2013 Det finnes en mye bedre løsning som menn har brukt i mange år for å forsvare seg mot selv de mest rabiate kvinner: http://tvtropes.org/...dFemaleGrabArea
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #17 Skrevet 22. mars 2013 Det er alltid galt å være voldelig, er det nødvendig med selvforsvar forsøker man å gjøre minst mulig skade i selvforsvaret, selv om det selvsagt her er forskjell på folk i styrke, størrelsesforhold, hvilke effekter panikk har, tidligere erfaring og ekspertise. Det har ikke noe med kjønn å gjøre, det er generelle prinsipper. Og nei, det er selvsagt ikke greit at kvinner er voldelige mot menn, eller at vold fra kvinner ikke anmeldes/fører til at forholdet brytes. Skulle ønske slike diskusjoner var unødvendige, alt dette burde være selvsagt for alle. Anonym poster: b331772b702d7ee9f664395eedbd85da 3
Tomaten Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Ja hvis kvinnfolket fortjener det. På lik linje som et mannfolk dersom han fortjener det.
bluebubble Skrevet 22. mars 2013 #19 Skrevet 22. mars 2013 Jeg har klappet til en mann(flat hånd) og jeg mener at da burde jeg tåle å få igjen med samme mynt.. Men jeg synes nå vold er noe man børe så langt som mulig la være da.
pressplay Skrevet 22. mars 2013 #20 Skrevet 22. mars 2013 Man kan slå i selvforsvar, dersom man ikke har noe valg, men det denne bussjåføren gjorde var voldelig kriminalitet. Det han skulle gjort var å håndlede henne rolig og bestemt ut av bussen. Slikt voldsomt slag mot hodet er jo alvorlig legemsbeskadeigelse, som kan få tragisk utfall. Voldelig kriminalitet? Berettiget harme er det rette uttrykket. Bussen var i fart da kvinnen slo i sjåføren. Bare flaks gjorde at hun ikke gjorde seg skyldig i uaktsomt drap. Det skal utrolig lite til før bussen skjærer over i motsatt kjørefelt og 12-15 tonn buss i fronten på en personbil er dødsulykke. I tillegg risikerer hun sjåførens og andre passasjerers liv og helse. At sjåføren ble rasende har jeg all forståelse for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå