Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Jeg har et "problem", nemlig lærern til min sønn. Han går i 1.klasse. For ca to måneder siden fikk jeg en mindre hyggelig telefon fra lærern til min sønn. Hun ringte meg på jobb. Hun fortalte at sønnen min var barnslig/umoden for alderen, , bl.a fordi han likte å se på Fantorangen på barnetv. Hun kritiserte måten han bevegde seg på, og humoren hans, sa at vitser o.l han kom med var det ingen som lo av. Hun sa at han var liten av vekst, og lurte derfor på om han var for tidlig født... Hun beskyldte ham også for å lyve. Hun sa at han snakket om en søster som ikke eksisterte. Sønnen min har en halvsøster, og dette måtte jeg jo si til henne. Men hun gikk visst ut ifra at han jugde, bare fordi hun ikke visste om denne søsteren, som om det skulle være så usannsynlig. Hun rett og slett spydde ut en rekke usakligheter og personlige meninger om min sønn, og jeg ble helt paff, men etterpå ble jeg rasende. Jeg gikk rett til rektor dagen etter, og fortalte hva denne læreren hadde sagt. Rektoren ble sjokkert og beklaget flere ganger. Vi skal ha et møte; jeg, rektoren og denne læreren. Lærern har nå hatt ca to måneder på å ordne et møte, men hun har drøyd og drøyd, og vi har purret. Hun satte tilslutt dette møtet til de vanlige foreldresamtalene, som gikk over tre dager, og hun plasserte min sønn helt til sist, på siste dagen. (som var idag). Men hun kom ikke på jobb idag, så møtet er blitt utsatt til to uker. For ca en måned siden lot hun også være å legge i ny ukeplan i mappen til sønnen min, så han fikk ikke gjort lekser. Hun brukte også fire dager på å svare på en melding i meldingsboken (og denne sjekker de hver dag)! Jeg kjenner at jeg ikke lenger klarer å ta dette mennesket seriøst. Hun er den første i historien som har sagt slike ting om min sønn. Har alltid fått skryt av han i barnehage o.l. Han er ikke mer barnslig enn andre 6 åringer, og som rektoren sa; man kan ikke sette noen fasit på 6-åringer. Han er heller ikke liten av vekst, og er ihvertfall ikke født for tidlig. Jeg tok han med på helsestasjonen og veide og målte han og fikk utskrift av vekstkurven hans nå og tilbake i tid, som har vært helt normal bestandig. Han har aldri vært liten, han er helt normal. Skal ta denne utskriften med på møtet, når det omsider blir noe av, og spørre henne hva hun mener med at han er liten. Men jeg synes det er tydelig, utifra samtalen jeg hadde med henne på tlf, at hun ikke liker sønnen min. Mest av alt har jeg lyst å få han flyttet over i den andre klassen. Jeg aner ikke hvordan jeg kan ta henne hverken profesjonelt eller seriøst lenger etter dette. Hun har feil fokus og kjenner tydeligvis ikke min sønn, som faktisk er ganske smart, og er overhodet ikke slik hun fremstiller han! Har heldigvis full støtte fra rektor, som ble ganske fortvilet over dette. Kan man kreve å få ny lærer/klasse? Kjenner jeg har lite lyst til å ha mye med henne å gjøre i 6 år til. Hun er ung, og må kanskje få seg litt mer erfaring med unger/egne unger og innse at barn ikke nødvendigvis er som i de firkantede pedagogikkbøkene hennes..
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 Jeg synes det virker som du overreagerer. Anonym poster: 1111985ba7af4cc13bcb9644220b4703 8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 Jeg syns ikke d virker som du overreagere iværtfall. hun skjønner tydeligvis at hun har gjort noe galt å siden hun prøver å unngå de møtene. jeg hadde ikke ville hatt en lærer som hadde så store problemer med mitt barn å tydelig viser d. ville byttet klasse om d gikk. Anonym poster: a16b77a70d491c2e8e985a6d22f34e62 19
Gjest Aine Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Jeg synes ikke du overdriver, men så er nok jeg farget av en personlig opplevelse. Min datter ble mobbet av læreren sin de første 3 årene på barneskolen. Jeg så i ettertid at det var endel tegn som viste hva som foregikk, men trodde problemet var andre elever for tanken slo meg aldri at et voksent menneske kunne oppføre seg sånn mot et uskyldig barn. For vår del så kom alt for en dag etterhvert som de andre elevene ble eldre og derfor stilte spørsmål ved det som skjedde. Fikk derfor telefon fra bekymrede foreldre som etterhvert hadde fått høre så mange historier at de ikke bare kunne avfeie alt som barns fri fantasi. Disse 3 årene har derfor preget resten av skoletiden hennes fordi elevene tok over der læreren slapp når det kom en ny klasseforstander på banen. Har omsider fått skiftet skole og hun får nå hjelp bra BUP til å bearbeide det vonde. Jeg vil derfor be deg følge magefølelsen din og gjøre det du mener vil være det beste for din sønn. For selv om fakta er at de aller fleste lærere er fantastiske mennesker som gjør en kjempejobb for barna våre så finnes det desverre også i den gruppen enkelte utskudd som kan gjøre ubotelig skade dersom de får holde på uforstyrret.
Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Jeg syns ikke d virker som du overreagere iværtfall. hun skjønner tydeligvis at hun har gjort noe galt å siden hun prøver å unngå de møtene. jeg hadde ikke ville hatt en lærer som hadde så store problemer med mitt barn å tydelig viser d. ville byttet klasse om d gikk. Anonym poster: a16b77a70d491c2e8e985a6d22f34e62 Ja jeg vurderer det sterkt. Ja det virker som hun kanskje gruer seg litt til møtet. Men håper hun har lært noe av dette. Jobben hennes er å undervise min sønn, ikke å legge seg opp i hans familie, beskylde han for å lyve og påstå at han er liten og umoden når det ikke er tilfelle. Han var faktisk også en av de første i klassen som fikk egen lesebok i lekse, fordi han leste selv. Tror ikke han er mye umoden. Skal bli godt å få møtet overstått. En lærer kan ringe en forelder på jobb hvis det er noe akutt, ikke for å komme med usakligheter..
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Jeg skjønner at det er tøft å høre slike ting om sønnen sin. Det samme skjedde med meg. En helt ny og fersk lærer misforsto situasjonen og hadde på fem dager stemplet min sønn til å være en av klassens problembarn og bråkmakere. Hadde hun vært litt mer erfaren hadde hun nok sett an litt og vært mindre skråsikker i sin vurdering, for hun har senere gått tilbake på alle punkter. Men selv om jeg skjønner deg, synes jeg du går veldig i forsvarsposisjon og lager en størst mulig sak ut av dette. Hva med å ta dette møtet, se hvordan det går, og ikke ta alt i verste mening? Vær klar og tydelig på hva som er hovedbudskapet ditt, men la nå ikke følelsene ta fullstendig overhånd. For det virker litt som om det er det det gjør, og da eskalerer jo bare konflikten. Det er for øvrig sjelden lærere har barn i seks år, altså hele grunnskolen. "Vår" uerfarne lærer byttet klassetrinn etter det ene året. Og gutten vår har bare fått skryt, og konstruktiv kritikk, siden. Anonym poster: 2c4050d8e43b24f1a29bbfa38d8dab93 5
Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Jeg synes ikke du overdriver, men så er nok jeg farget av en personlig opplevelse. Min datter ble mobbet av læreren sin de første 3 årene på barneskolen. Jeg så i ettertid at det var endel tegn som viste hva som foregikk, men trodde problemet var andre elever for tanken slo meg aldri at et voksent menneske kunne oppføre seg sånn mot et uskyldig barn. For vår del så kom alt for en dag etterhvert som de andre elevene ble eldre og derfor stilte spørsmål ved det som skjedde. Fikk derfor telefon fra bekymrede foreldre som etterhvert hadde fått høre så mange historier at de ikke bare kunne avfeie alt som barns fri fantasi. Disse 3 årene har derfor preget resten av skoletiden hennes fordi elevene tok over der læreren slapp når det kom en ny klasseforstander på banen. Har omsider fått skiftet skole og hun får nå hjelp bra BUP til å bearbeide det vonde. Jeg vil derfor be deg følge magefølelsen din og gjøre det du mener vil være det beste for din sønn. For selv om fakta er at de aller fleste lærere er fantastiske mennesker som gjør en kjempejobb for barna våre så finnes det desverre også i den gruppen enkelte utskudd som kan gjøre ubotelig skade dersom de får holde på uforstyrret. De fleste lærere er gode, men de er mennesker som alle andre, og det finnes dem som aldri burde vært lærere ja. Håper datteren din har bedre erfaring med ny lærer. Viktig at barna har det bra på skolen. Ikke noe gøy å levere fra seg barna på skolen og mistenke/vite at lærern ikke takler ungen din..
Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #8 Skrevet 21. mars 2013 Jeg skjønner at det er tøft å høre slike ting om sønnen sin. Det samme skjedde med meg. En helt ny og fersk lærer misforsto situasjonen og hadde på fem dager stemplet min sønn til å være en av klassens problembarn og bråkmakere. Hadde hun vært litt mer erfaren hadde hun nok sett an litt og vært mindre skråsikker i sin vurdering, for hun har senere gått tilbake på alle punkter. Men selv om jeg skjønner deg, synes jeg du går veldig i forsvarsposisjon og lager en størst mulig sak ut av dette. Hva med å ta dette møtet, se hvordan det går, og ikke ta alt i verste mening? Vær klar og tydelig på hva som er hovedbudskapet ditt, men la nå ikke følelsene ta fullstendig overhånd. For det virker litt som om det er det det gjør, og da eskalerer jo bare konflikten. Det er for øvrig sjelden lærere har barn i seks år, altså hele grunnskolen. "Vår" uerfarne lærer byttet klassetrinn etter det ene året. Og gutten vår har bare fått skryt, og konstruktiv kritikk, siden. Anonym poster: 2c4050d8e43b24f1a29bbfa38d8dab93 Jeg vet jeg går i forsvar, og det er vel naturlig siden dette har satt igang en del følelser i meg. men jeg skal selvsagt være saklig på møtet, og la henne få svare på de spørsmålene jeg kommer til å stille henne. Jeg må se det an, hva som kommer utav møtet. Men jeg vurderer å bytte klasse, hvis jeg kan, dersom hun ikke kommer med en unnskyldning. For det forventer jeg.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #9 Skrevet 21. mars 2013 Ja jeg vurderer det sterkt. Ja det virker som hun kanskje gruer seg litt til møtet. Men håper hun har lært noe av dette. Jobben hennes er å undervise min sønn, ikke å legge seg opp i hans familie, beskylde han for å lyve og påstå at han er liten og umoden når det ikke er tilfelle. Han var faktisk også en av de første i klassen som fikk egen lesebok i lekse, fordi han leste selv. Tror ikke han er mye umoden. Skal bli godt å få møtet overstått. En lærer kan ringe en forelder på jobb hvis det er noe akutt, ikke for å komme med usakligheter.. Jo, en lærers jobb er også å følge med på utvikling, modenhet og helhet. Det er spesielt viktig i 1klasse, med tanke på mulighet for tidlig innsats om det trengs ekstra tiltak. Leseferdigheter sier heller ikke noe om generell modenhet. Anonym poster: 1111985ba7af4cc13bcb9644220b4703 8
Gjest Vampen Skrevet 21. mars 2013 #10 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vet jeg går i forsvar, og det er vel naturlig siden dette har satt igang en del følelser i meg. men jeg skal selvsagt være saklig på møtet, og la henne få svare på de spørsmålene jeg kommer til å stille henne. Jeg må se det an, hva som kommer utav møtet. Men jeg vurderer å bytte klasse, hvis jeg kan, dersom hun ikke kommer med en unnskyldning. For det forventer jeg. Hva skal hun unnskylde? 6
Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #11 Skrevet 21. mars 2013 Jo, en lærers jobb er også å følge med på utvikling, modenhet og helhet. Det er spesielt viktig i 1klasse, med tanke på mulighet for tidlig innsats om det trengs ekstra tiltak. Leseferdigheter sier heller ikke noe om generell modenhet. Anonym poster: 1111985ba7af4cc13bcb9644220b4703 Poenget er at guttungen ikke er umoden. Det har de også sagt på helsestasjonen. Argumentene hennes var et program han likte å se på tv; hvor usaklig er ikke det. Han sitter sammen med sin bror på 2 år og ser fantorangen. Hva så?
Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #12 Skrevet 21. mars 2013 Hva skal hun unnskylde? For å ringe meg på jobb for å si at han er liten av vekst (noe han ikke er), beskylde han for å lyve om ting han ikke lyver for, rakke ned på humoren hans, spør om han er prematur. osv. Vil hun noe, kan hun vel ta det med meg personlig og ikke ringe meg på jobb for sånt.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #13 Skrevet 21. mars 2013 Poenget er at guttungen ikke er umoden. Det har de også sagt på helsestasjonen. Argumentene hennes var et program han likte å se på tv; hvor usaklig er ikke det. Han sitter sammen med sin bror på 2 år og ser fantorangen. Hva så? Nå høres det vel ikke ut som om det er det eneste hun reagerer på? Hun ser barnet ditt i en annen situasjon enn du gjør. Hun reagerer på noe. For meg ser det ut som om det er flere ting, bla motorikk, at han har en humor/interesser som de andre synes er barnslig (ikke ler av), at hun synes han er mindre enn de andre, at han snakker om en søster hun ikke ante at eksisterte ect. Det er sansynligvis ikke en ting, men helheten. det forsterkes av at hun spør om han er født for tidlig, for det er ikke uvanlig at noen av de barna som er født tidlig trenger litt mer tid på disse tingene. Så det kunne ha vært forklaringen på det hun ser, om det stemte. Det kan hende hun tar feil. Det betyr ikke at det var feil av henne å ta det opp, eller at hun misliker ditt barn. Anonym poster: 1111985ba7af4cc13bcb9644220b4703 9
Gjest Vampen Skrevet 21. mars 2013 #14 Skrevet 21. mars 2013 For å ringe meg på jobb for å si at han er liten av vekst (noe han ikke er), beskylde han for å lyve om ting han ikke lyver for, rakke ned på humoren hans, spør om han er prematur. osv. Vil hun noe, kan hun vel ta det med meg personlig og ikke ringe meg på jobb for sånt. Hun tok det med deg personlig, hun ringte deg. Hva hun tok opp er dine tolkninger, ikke nødvendigvis det hun forsøkte å kommunisere til deg. 9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #15 Skrevet 21. mars 2013 Skjønner at noe ikke stemmer her, men kanskje har læreren ordlagt seg feil og du har misforstått. Umodenhenten hun nevner kan kanskje ha noe med sosialkompetansen hans å gjøre, at han oppfører seg som han er yngre enn de andre i klassen, kanskje var det derfor hun nevnte eksempler som at humoren hans ikke slo ann i klassen.. Kanskje har denne læreren misforstått, overdrevet og gjerne trukket noen raske konklusjoner, men jeg tviler litt på at en lærer ville kritisert måten en førsteklassing beveger seg på sån uten videre. Her har nok kommunikasjonen dere i mellom sviktet.. Hun har mest sannsynlig sett på det motoriske, som man skal gjøre med barn i den alderen. Hvordan de beveger seg, hvordan de løper, hvor god balanse de har osv.. Dette kunne jo ha en forklaring i at han var fortidlig født, kanskje det var derfor hun ringte deg for å høre.. Ikke godt å vite, men møt læreren med åpent sinn, selv om måten hun har forholdt seg til deg på ikke er ok. Anonym poster: b83a14a54bb55970190323286ed07f53 5
Gjest Vampen Skrevet 21. mars 2013 #16 Skrevet 21. mars 2013 Skjønner at noe ikke stemmer her, men kanskje har læreren ordlagt seg feil og du har misforstått. Umodenhenten hun nevner kan kanskje ha noe med sosialkompetansen hans å gjøre, at han oppfører seg som han er yngre enn de andre i klassen, kanskje var det derfor hun nevnte eksempler som at humoren hans ikke slo ann i klassen.. Kanskje har denne læreren misforstått, overdrevet og gjerne trukket noen raske konklusjoner, men jeg tviler litt på at en lærer ville kritisert måten en førsteklassing beveger seg på sån uten videre. Her har nok kommunikasjonen dere i mellom sviktet.. Hun har mest sannsynlig sett på det motoriske, som man skal gjøre med barn i den alderen. Hvordan de beveger seg, hvordan de løper, hvor god balanse de har osv.. Dette kunne jo ha en forklaring i at han var fortidlig født, kanskje det var derfor hun ringte deg for å høre.. Ikke godt å vite, men møt læreren med åpent sinn, selv om måten hun har forholdt seg til deg på ikke er ok. Anonym poster: b83a14a54bb55970190323286ed07f53 Jeg er veldig enig i dette. Og det er godt mulig læreren tar feil. Men det jeg synes det ser ut som er at læreren ser noe som bekymrer henne, og derfor har tatt kontakt med mor for å finne ut mer. For eksempel om han er prematur. Dessverre er kommunikasjon en kunst som krever noe av begge parter. Kanskje har læreren ordlagt seg feil. Men det ser heller ikke ut som om TS har gjort kommunikasjonen så mye bedre heller, med å tolke alt i verste mening og reagere på at hun i det hele tatt blir kontaktet. Jeg stusser også litt på at rektor skal ha reagert på den måten. Det gjør neppe dette lettere for læreren. 7
Gjest Lillemor Skrevet 21. mars 2013 #17 Skrevet 21. mars 2013 Skjønner at noe ikke stemmer her, men kanskje har læreren ordlagt seg feil og du har misforstått. Umodenhenten hun nevner kan kanskje ha noe med sosialkompetansen hans å gjøre, at han oppfører seg som han er yngre enn de andre i klassen, kanskje var det derfor hun nevnte eksempler som at humoren hans ikke slo ann i klassen.. Kanskje har denne læreren misforstått, overdrevet og gjerne trukket noen raske konklusjoner, men jeg tviler litt på at en lærer ville kritisert måten en førsteklassing beveger seg på sån uten videre. Her har nok kommunikasjonen dere i mellom sviktet.. Hun har mest sannsynlig sett på det motoriske, som man skal gjøre med barn i den alderen. Hvordan de beveger seg, hvordan de løper, hvor god balanse de har osv.. Dette kunne jo ha en forklaring i at han var fortidlig født, kanskje det var derfor hun ringte deg for å høre.. Ikke godt å vite, men møt læreren med åpent sinn, selv om måten hun har forholdt seg til deg på ikke er ok. Anonym poster: b83a14a54bb55970190323286ed07f53 Nå har det seg sånn at han både løper fint, han sykler, (står til og med på ski og rulleskøyter), er ikke noe galt med balanse eller motorikk. Er derfor jeg ikke skjønner hva hun mener. Når det gjelder humor er den ganske allsidig og normal. Som voksne, har også barn forskjellig humor. Og han ser da ikke bare på fantorangen heller. Han har helt normale inetresser; biler og andre ting. Og han har kunnskaper om ting man kan bli ganske så overrasket over. Vi som faktisk kjenner ungen, vet hva vi snakker om. Lærere er, og skal være, flinke til å observere, men de kan ta grundig feil de og. Man kan ikke ha en fasit på 6-åringer. Og han ER ikke hverken liten eller umoden.
Gjest Vampen Skrevet 21. mars 2013 #18 Skrevet 21. mars 2013 Nå har det seg sånn at han både løper fint, han sykler, (står til og med på ski og rulleskøyter), er ikke noe galt med balanse eller motorikk. Er derfor jeg ikke skjønner hva hun mener. Når det gjelder humor er den ganske allsidig og normal. Som voksne, har også barn forskjellig humor. Og han ser da ikke bare på fantorangen heller. Han har helt normale inetresser; biler og andre ting. Og han har kunnskaper om ting man kan bli ganske så overrasket over. Vi som faktisk kjenner ungen, vet hva vi snakker om. Lærere er, og skal være, flinke til å observere, men de kan ta grundig feil de og. Man kan ikke ha en fasit på 6-åringer. Og han ER ikke hverken liten eller umoden. Det er dette du med et åpent sinn burde ha kommunisert til læreren. Når du ikke skjønner hva hun mener, så burde du ha gått inn i en dialog, ikke gått i vranglås. Det er meningen at skole og hjem skal samarbeide, ikke krangle om Fantorangen. Læreren er neppe ute etter å kritisere sønnen din, men heller forsøke å finne ut mer om de tingene som bekymrer henne. Det er faktisk positivt. For skulle det vise seg at han trenger noe ekstra, så er det best at han får det tidlig. Og om han ikke trenger det, om læreren tar feil og han liker midt i normalfordelingen, så er det ikke noe problem. Med mindre du gjør det til et problem. Det er uansett bedre at han har en våken lærer som følger med og tar ting opp med deg, enn at han har en lærer som blåser i det. 10
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #19 Skrevet 21. mars 2013 Det er dette du med et åpent sinn burde ha kommunisert til læreren. Når du ikke skjønner hva hun mener, så burde du ha gått inn i en dialog, ikke gått i vranglås. Det er meningen at skole og hjem skal samarbeide, ikke krangle om Fantorangen. Læreren er neppe ute etter å kritisere sønnen din, men heller forsøke å finne ut mer om de tingene som bekymrer henne. Det er faktisk positivt. For skulle det vise seg at han trenger noe ekstra, så er det best at han får det tidlig. Og om han ikke trenger det, om læreren tar feil og han liker midt i normalfordelingen, så er det ikke noe problem. Med mindre du gjør det til et problem. Det er uansett bedre at han har en våken lærer som følger med og tar ting opp med deg, enn at han har en lærer som blåser i det. . kan ikke ha en dialog alene, og det er helt naturlig å innta forsvars posisjon vis man føler man blir "angrepet". bare for å ta et eksempel -isteden for å si : han lyver,han har ingen søster. så kunne hun sagt : i dag sa "gutten" at han hadde en søster. jeg trodde dere bare hadde 2 gutter. måten man sier det på. jeg synes læreren virker usaklig og frekk. ville hatt det møte.for å se hva slags steg jeg følte var nødvendig. men vis hun utsetter møte igjen,hadde jeg innblandet rektor i det. for sånn kan det ikke fortsette. og for meg høres han ut som en helt normal seks åring. de er like forskjellige som oss voksne. Anonym poster: 5e42e37d4763731754632429f1220001 2
Gjest Vampen Skrevet 21. mars 2013 #20 Skrevet 21. mars 2013 . kan ikke ha en dialog alene, og det er helt naturlig å innta forsvars posisjon vis man føler man blir "angrepet". bare for å ta et eksempel -isteden for å si : han lyver,han har ingen søster. så kunne hun sagt : i dag sa "gutten" at han hadde en søster. jeg trodde dere bare hadde 2 gutter. måten man sier det på. jeg synes læreren virker usaklig og frekk. ville hatt det møte.for å se hva slags steg jeg følte var nødvendig. men vis hun utsetter møte igjen,hadde jeg innblandet rektor i det. for sånn kan det ikke fortsette. og for meg høres han ut som en helt normal seks åring. de er like forskjellige som oss voksne. Anonym poster: 5e42e37d4763731754632429f1220001 Jeg var ikke en del av den samtalen, så jeg vet ikke hvordan læreren formulerte seg. Vet du? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå