*Lene* Skrevet 26. mars 2004 #1 Skrevet 26. mars 2004 Hei, vi var så heldige å vinne en weekend til London! Tips om hva man bør se og oppleve mottas med takk :-) Vi drar om en uke!
Arkana Skrevet 26. mars 2004 #2 Skrevet 26. mars 2004 Det spørs jo helt hva dere er interessert i, London har noe for alle. Madame Tussaud er fint, London Zoo likeså. En tur i Hyde Park for å mate ekornene er et must. Tower of London, Planetariet, Harrrods, Westminster Abbey, National Gallery, Portobello Road (marked), London Aquarium er bare noen av mulighetene. Jeg antar det er unødvendig å si at dere burde shoppe litt, mye bedre utvalg enn i Norge, selv om prisene ikke er lavere. Jeg anbefaler at dere kjøper en liten bok om London som forteller litt om hver severdighet, hva det koster, når det er åpent og hvordan man kommer seg dit. Så er det gjerne kart i boken også (og T-banekart), ganske nyttig. Kos dere, London er en fantastisk by. :-)
Kosepia Skrevet 27. mars 2004 #4 Skrevet 27. mars 2004 London en helg er så alt for lite... London en uke, så hadde du kanskje rukket over alt du vil se Hva er du/dere interessert i? Da vi var i London i sommer, brukte vi masse tid på bare å tusle rundt, og bli kjent med byen, titte og shoppe. Vi besøkte IKKE disse typiske turiststedene som madame tussauds, london dungeon og så videre. Vi var oppe i London Brigde, og hadde en nydelig utsikt, men det er også det Vi tuslet rundt slottet.. VI tuslet rundt i masse gater også utenfor Oxford street.. Vi fikk sett masse!! Jo, også må man jo spise på Planet Hollywood! Eventuelt Hard Rock Cafe. Vi fikk en sånn bitteliten bok om London da vi kom dit av et vennepar, som de hadde kjøpt på en automat på undergrounden.. og der stod det ALT!! Den er pocketform, og har kart over hele london med severdigheter, spisesteder osvosv.. og undergroundkart seff. Ok. nå skal det sies at vi var ekstremt heldige med vært også.. slik at vi brukte så mye tid på å gå og titte.. Husk: London er DIGERT i forhold til lille oslo eller andre norske byer Dersom dere har tid, dra på musical!!!! Bestill biletter på dagen på Trafalgar Square (det er flere ticketboots der...), da får dere billigere billetter enn om dere skulle bestillt i Norge send meg en PM ellerno om du vil ha flere tips, jeg må løpe )
Bokalven Skrevet 27. mars 2004 #5 Skrevet 27. mars 2004 Det finnes faktisk et eget strøk i London hvor man finner masse muséer. Victoria and Albert Museum er nydelig. Og helt gratis. Kings Cross Road er veien man skal besøke hvis man er glad i bøker. Camden Market er spennende, så også Convent Gardens... Ah, jeg elsker London!
Fakse Skrevet 27. mars 2004 #6 Skrevet 27. mars 2004 Når du har dårlig tid i London (eller i større byer i storbritania generelt) er de guidede rundturene med buss en måte å utnytte tida bra på. Du får sett mye, og kan hoppe av og på dersom noe er spesielt interessant. Velg en med levende guide, og ikke en med bare headset.
Arkana Skrevet 27. mars 2004 #7 Skrevet 27. mars 2004 En rask titt i bokhylla mi avslørte en bok som heter "Turen går til London". Der er det bl.a. et forslag til hva du skal gjøre om du bare har noen dager i London. Tror den kostet ca 130 kroner, og er veldig fin og lett å ha i veska. Nyttig bok å ha med seg.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. mars 2004 #9 Skrevet 28. mars 2004 Jeg har vært mange ganger i London ettersom jeg har en god venn som bor der, men må innrømme at jeg fremdeles har de fleste turistattraksjonene tilgode. Mine tips: Tate modern - Englands største museum for moderne kunst ligger på elvebredden like vis a vis St. Pauls cathedral (som og er verdt å få med seg) og er en ombygd gammel kraftstasjon. Mye morsomt og mye rart i en vannvittig kul bygning og gratis inngang. Bøker: Charing cross road - en gate med bokhandler og antikvariater så langt øye rekker. Anbefaler også Waterstones flagship-butikk på Piccadilly, et seks etasjers gammelt varemagasin i art deco stil som er gjort om til en vannvittig kul bokhandel med kaffebarer, restauranter osv. Åpent til langt på kvelden. Ta en titt på noen av de utrolig flotte broene som går over Themsen. Min favoritt er Hammersmith Bridge. På elvebredden like ved foten av den ligger det også en koselig pub med uteservering like ved en roklubb. Ypperlig sted å sitte og se på livet på elva og ikke minst muskuløse, svette roere som kommer opp fra vannet bærende på båtene Skal gubben handle skjorter? Jermyn street er full av shirtmakers hvor du får alt fra de kuleste til de mest konservative skjorter, i god kvalitet. Picnic i en av parkene er et must. Se gjerne om dere kan få med dere en konsert i samme slengen. For shopping generelt så ville jeg heller gått i f.eks. Kensington High Street enn i i Oxford street. Du finner stort sett de samme butikkene (Oxford street er jo bare kjedebutikker) og litt mindre pes og trengsel. Er du glad i interiør, så er butikker som Habitat, Heal's og Conran shop vel verdt å få med seg. Notting Hill er jo etter hvert et velkjent område en "må" ha med seg, men jeg anbefaler kanskje like gjerne at dere tar dere en tur opp i Wimbledon Village, en utrolig fin og velbevart gammel bydel med masse koselige småbutikker og cafeer. Lavere bohem og kunstner-faktor enn Notting Hill, men en helt spesiell stemning og utrolig vakkert. Hmmm... ble reisesjuk... God tur!
Bokalven Skrevet 29. mars 2004 #11 Skrevet 29. mars 2004 Sist jeg var i London hadde jeg kun én dag på meg, og det var utrolig hva jeg klarte å få med meg... Stod tidlig opp og stilte meg i kø utenfor Science Museum, for å komme inn på LotR-utstillingen (utrolig kul utstilling, med masse stæsj og kostymer fra filmene), etter å ha tilragt en god del tid der, gikk jeg over gata og til Victoria and Albert Museum, hvor det også var mye å kikke på. Deretter dro jeg videre til Convent Gardens. Deretter satte jeg kursen til Charing Cross Road, for å shoppe bøker! Etter å ha tilbragt noen timer i bokhandler, dro jeg til Camden market hvor det var masse å kikke på! Synd jeg hadde så lite penger, for der kunne jeg godt ha tenkt meg å handle klær... Etter å ha vært i Camden dro jeg på en koselig pub i nærheten av Oxford Circus, hvor jeg møtte venninna mi og slappet av, før vi dro hjem til henne... Se også her: http://london.travelape.com/ http://www.viewlondon.co.uk/ Kan jeg få bli med i kofferten?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå