Verfolne Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Jeg og min forlovede skal gifte oss neste sommer, men har et lite problem med tanke på vielsen; jeg er ikketroende,og selv om jeg har vokst opp i et kristent hjem føler jeg at det blir litt feil å gifte seg kristelig. Min forlovede er litt i samme bås, men er, som han selv sier, " kristen nok til å gifte seg religiøst". Er det noen som har vært borti lignende? Evt noen innspill? Er det mulig å feks ha en prest, men med 'minimalt' med religion?
Bernardette Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 Hva i all verden er vitsen med å gifte seg inn i en religion man ikke er del av? 12
Verfolne Skrevet 21. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2013 Nei, det er jo akkurat her jeg har problemer da han er kristen og jeg ikke.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Hva i all verden er vitsen med å gifte seg inn i en religion man ikke er del av? Enig. Vi giftet oss på bryllupsreisen på den norske ambassaden og det kan absolutt anbefales!
Petalouda Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 han virker ikke akkurat "kristen" da du. å være kristen betyr at man bekjenner seg til Gud, og at man tror på det kristne bibelbudskapet. hvorfor vil dere ha kirkens velsignelse? er i grunn det du bør spørre deg om. hvis ikke det er for kirkens velsignelse bør dere gifte dere et annet sted. ikke lek med religionen min er dere snille. 5
Gjest Kiara! Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Da gifter dere dere borgelig. Er en eller begge parter ateister er det enkleste og mest riktige å finne en annen vigselsform enn den kristne. Selv løser vi det med å bruke Unitarforbundet å ha en ikke-religiøs tilnærming til det hele. Det er jeg som føler det mest sårt at vi ikke får en kristen velsignelse på det hele, men det er greit jeg har ikke tenkt til å presse kjæresten til å gifte seg i kirken kun fordi jeg har lyst. Endret 21. mars 2013 av Kiara! 2
Anglofil Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Vi giftet oss borgerlig via Unitarforbundet nettopp fordi det ikke føltes riktig for oss å bli viet i kirken. Jeg er agnostiker, mannen ateist. Jeg har tidligere definert meg som kristen, så for meg var det fint å ha en tradisjonell ramme, men da uten religiøst innhold. Mvh Yvonne 1
2shy Skrevet 21. mars 2013 #9 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg vil gifte meg i kirken, men jeg er ikke kristen. Dvs, jeg er medlem av statskirken; døpt og konfirmert. Men jeg er ikke praktiserende kristen. Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på det kristne bibelbudskap (det går faktisk an det også). For meg får man like mye velsignelse uansett hvor man gifter seg, så mitt ønske om å gifte seg i kirken dreier seg ikke om det. Gud er like mye tilstede i en kirke som i et tinghus, eller på en øde sandstrand. TS, de fleste jeg kjenner som gifter seg i kirken er ikke kristne per definisjon, men gjør det mest pga tradisjon. Gifter dere dere i kirken så blir vielsen deretter når det gjelder religiøst prat. Hvis dere er ukomfortable med det, så velg en annen type vielse. Jeg vet ikke når på året dere skal gifte dere, men hvis årstiden tillatter det så er jo strandbryllup/hagebryllup helt nydelig, og er en fin mellomting mellom kirke og tinghus Endret 21. mars 2013 av 2shy 4
Gjest Ciegus Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Vi vurderer Unitarforbundet av samme grunn. Han ene vigsleren der er prest, men kan vie borgerlig. Virker som man selv kan påvirke hvor mye eller lite religiøst innhold man vil ha?
Anglofil Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Vi vurderer Unitarforbundet av samme grunn. Han ene vigsleren der er prest, men kan vie borgerlig. Virker som man selv kan påvirke hvor mye eller lite religiøst innhold man vil ha? Helt riktig. Mvh Yvonne
Shota Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Gift deg kristen! Ærlig talt hva slags spørsmål er dette 2
Alice123 Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 (endret) Jeg giftet meg på tinghuset, fordi jeg er ateist. Hva mannen min er vet jeg faktisk ikke, for når jeg spurte han om hva han trodde på var svaret bare noe mumling og hoderisting. Det var tydelig at spørsmålet var ubehagelig, så jeg har aldri tatt det opp siden. For meg er det uaktuelt å gifte meg i kirken og/eller med en prest. Hvorfor skal jeg gifte meg i en religion jeg ikke tror på? Alle (?) jeg kjenner som gifter seg i kirken har gjort det fordi det er litt mer stas enn å gjøre det i tinghuset, de er ikke personlig kristne, men er heller ikke utmeldt av statskirken. Endret 22. mars 2013 av Alice123 3
Adhara Skrevet 22. mars 2013 #14 Skrevet 22. mars 2013 Gift deg kristen! Ærlig talt hva slags spørsmål er dette Du mener det er rett å gifte seg i kirka, selv om man ikke er kristen? Er ikke det å pisse litt på andre folk sin religion egentlig? 6
yes2yes Skrevet 23. mars 2013 #15 Skrevet 23. mars 2013 Om du ikke tror på det kristne budskap og kirkens velsignelse, kan man like gjerne gifte seg på andre måter. 4
Petalouda Skrevet 23. mars 2013 #16 Skrevet 23. mars 2013 Du mener det er rett å gifte seg i kirka, selv om man ikke er kristen? Er ikke det å pisse litt på andre folk sin religion egentlig? Jo. Tusen takk <3 Om du ikke tror på det kristne budskap og kirkens velsignelse, kan man like gjerne gifte seg på andre måter. Nemlig. TS - kunne du funnet på å gifte deg muslimsk, katolsk eller jødisk .. ? 4
Skjoldmøy Skrevet 23. mars 2013 #17 Skrevet 23. mars 2013 Om kirkebryllup og velsignelse er viktig for den ene parten, mens den andre er ateist, så ser jeg overhodet ikke noe probem med å gifte seg i kirka. For ateisten er velsignelsen og den kristne rammen betydningsløs, og vielsen vil dermed ha samme betydning som om h*n gifta seg hos sorenskriveren. Vielse hos sorenskriveren vil imidlertid mangle noe vesentlig for den kristne parten. Hvis dette overhodet er noe problem for dere bør dere droppe hele bryllupet og gå hver deres vei. I mine øyne mangler dere i så fall grunnleggende forståelse for hverandres livssyn, og dette vil ødelegge forholdet på sikt. 3
Dove Skrevet 24. mars 2013 #19 Skrevet 24. mars 2013 Vi kunne aldri giftet oss i kirken, fordi ingen av oss er kristne. Den fine og romantiske rammen som mange mener kirkebryllup gir, klarer de aller fleste å ordne på annet vis. Det er tross alt (nesten) bare fantasien som setter grenser for hvor du kan gifte deg. Kjenner jeg blir litt oppgitt når folk vil gifte seg i kirken BARE pga rammene, skremmende ofte fordi de tror tinghuset er eneste alternativ. Ellers er jeg veldig enig med Skjoldmøy! Hadde jeg mot formodning funnet meg en livspartner som var dypt personlig religiøs, så hadde nok partnerens behov veid tyngst... Men så er jeg ingen militant ateist akkurat, mer en avslappet og raus humanist. 3
Miss I.W. Skrevet 24. mars 2013 #20 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Her blir det mest sannsynlig bryllup i regi av Humanetisk Forbund. Jeg har meldt meg ut av statskirka og har ikke lyst å ha hverken salmer som jeg ikke har noe forhold til, bønn eller velsignelse i vårt bryllup! Endret 24. mars 2013 av Miss I.W. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå