Gå til innhold

Hve betyr det da det står "Varighet: Oppsigelsesstillin

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I en annonse hvor det søkes etter flere medarbeidere står det når det gjelder varighet at det er oppsigelsesstilling. Hva betyr det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Aldri hørt før. Vil tippe det betyr at det ikke er fast jobb, men et slags engasjement så lenge de trenger deg, så kan man sies opp på 3 mnd.

Ring og hør.

Skrevet

Eller så kan det kanskje bety at det ikke er en åremålsstilling, hvor man ansettes for en viss periode.

Gjest Anonymous
Skrevet
Eller så kan det kanskje bety at det ikke er en åremålsstilling, hvor man ansettes for en viss periode.

Beklager men jeg skjønte ikke helt hva du mente med den setningen.. :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har sett at de bruker denne stillingsbetegnelsen for lærerstillinger, men jeg vet dessverre ikke hva det betyr.

Skrevet

Det betyr at varigheten på jobben (altså hvor lenge du jobber der) ikke er fastsatt men at den kan sies opp.

Det er altså IKKE snakk om 3 mnd eller 15 år, men en fast stilling med oppsigelsestid.

(Slik jeg har fortstått det da...)

Skrevet

Oppsigelig stilling er fast stilling med vanligvis 3 måneders gjensidig oppsigelsestid, altså både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Iblant vil det også være f.eks. 14 dagers prøvetid, men jeg vet ikke om dette blir praktisert på alle arbeidsplasser. Altså om man mistrives fra første dag, så har man mulighet til å slutte etter at prøveperioden er ute, og slippe å være ansatt i 3 måneder. Likeledes kan bedriften kvitte seg med en ubrukelig arbeidstaker etter disse to ukene, hvis det overhodet ikke fungerer.

Skrevet

Det er riktig som Væren skriver.

Grunnen til at man f.eks. i lærerstillinger fremdeles opererer med "oppsigelig stilling" i stedet for "fast" som ellers ville være den vanlige betegnelsen, er at inntil ca. 1998 betydde "fast" stilling i skoleverket at man ikke kunne sies opp! En viss andel av lærerne i en kommune skulle være "fast", de andre var oppsigelig, hvilket altså tilsvarte fast stilling ellers i arbeidslivet! I dag er det slutt på "fast" stilling for nye lærere, men de som en gang fikk det, har beholdt det.

Derfor bruker man fremdeles betegnelsen "oppsigelig" i skoleverket, for å skille fra dem som har gammel "fast". Det vil vel ikke bli normalisert før alle "faste" lærere er gått av med pensjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...