Gjest Funky Punk Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Ok, vi leier en gammel leilighet, huseieren liker ikke bruke penger på nye ting så vi har en kjempegammel kjøkkenvifte over ovnen. Den plata som er utenpå og filteret som ligger inni har jeg pleid å legge i oppvaskmaskinen, så problemet er ikke der. Det er selve vifta over filteret. Det er helt sauset med fett og støv og hvemvethva. De som har bodd her tidligere har nok ALDRI rørt den vifta i det hele tatt, og jeg har bare prøvd meg en gang i blant Problemet er jo at det er så kronglete å komme til der i tillegg så er det ganske kronglete å få vasket selve vifta da det er kanter og skruer osv Jeg trenger en løsning som gjør at jeg kan klare dette selv om jeg har en dårlig kropp som ikke tåler så mye For om jeg bare tar plata og filteret, så blir det like skittent igjen etter kort tid da det mest sannsynlig drypper fra vifta og ned på den. Nå er det rett før det kommer til å dryppe rett ned i kjelene som står på ovnen Hva må jeg kjøpe som enkelt kan fjerne fett og dritt?
Minya Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 Du kan skru løs den delen som vifta sitter i og vaske med svamp oppi der. Selve viftedekselet kan du rengjøre med litt tolmodighet og en piperenser, glasskost eller tannbørste. Bruk vaskemiddel for kjøkken som tar fett ekstra godt. Med denne metoden trenger du ikke bruke masse krefter, bare litt lenger tid. Anbefaler ikke å bruke salmiakk eller klor da det kan stinke i måndesvis etterpå om du ikke klarer å skylle det bort godt nok. For å få selve filteret ordentlig rent, bruker du oppvaskpulver som løsemiddel for fettet. Har du oppvaskmaskin kjører du det gjennom på hardt program to ganger med ekstra mye oppvaskmiddel, har du ikke oppvaskmaskin, kan du legge filteret i en stamp/badekaret over natta med et par dl oppvaskpulver tilsatt. Jeg rengjorde kjøkkenvifta vår for to dager siden, den var innsausa i fett og gørr. XD Filteret gikk i oppvaskmaskinen, viftedeksel og innsiden av vifterommet ble vasket med sånne skuresvamper som de har på Rema. Sju stykker gikk med i vaskingen. Jeg brukte Jif Kjøkken i ganske store mengder for å ta fettet, og det gikk som en lek. Vifta drar mye bedre også etterpå.
Gjest Funky Punk Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 Hmm, har da kikket på den flere ganger og ikke sett at man enkelt kan skru den av. Er noen skruer der, men de er ikke på riktig sted Da får jeg kjøpe skuresvamper i morgen iallefall, også får jeg se om jeg finner noe skikkelig kraftig som kan ta fett. Skal se om de har Jif Kjøkken (er i Sverige nå, så jeg tror det heter Cif eller noe her). Og takk for tipset om salmiakk og klor. Har lest noen steder at det anbefales, men om jeg kan risikere at det stinker så tør jeg ikke ta sjansen på det
Minya Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Det skal i teorien være fire skruer om det er et sirkulært viftedeksel, som står motsatt av hverandre i hver sin "ende" av sirkelen. Hvis det ikke er skrudd fast er det muligens en lur måte å kneppe det av. Men det kan også hende at den er så tilgriset at du bare ikke ser skruene Cif er samme røkla som Jif, så det funker. For å bruke minst mulig energi, bruker du omtrent halve flaska når du rengjør. La det også virke en stund, ikke bare spray på og tørk av. Litt fuktige svamper og et drittlass med Cif på, så går det ganske lett.
Gjest Funky Punk Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Takk takk Da har jeg en plan for lørdagen når jeg har kommet hjem heldige meg Masse Cif og en pakke med svamper
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2013 #7 Skrevet 23. mars 2013 Nå er den så ren som den kan få blitt. Fikk ikke skrudd vifta helt av da den henger fast i en kabel, men jeg fikk skrudd den av så den kunne henge ned mens jeg rengjorde den. Det gikk med en halv sprayflaske, en hel pakke med skrubbesvamper, 2 bokser pepsi max for å holde energien oppe og 8 såre fingre
Minya Skrevet 23. mars 2013 #8 Skrevet 23. mars 2013 Min også henger fast i ledningene, men poenget var å få den ut av vifterommet for å kunne rengjøre oppi der, og det virker ikke som det er noe problem å la den henge der i mellomtiden Åååå, jammen Funky, du må jo bruke hansker! Gode oppvaskhansker får du kjøpt på apoteket (om de fortsatt fører dem over alt) Hvis ikke, så funker helt vanlige engangshansker også, de lateksfrie i 100-pakker fra apoteket er mine favoritter Nå trekker vel vifta mye bedre også?
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2013 #9 Skrevet 23. mars 2013 Klarer ikke bruke hansker pga eksem, og får såre fingre pga eksemen og rengjøringsmidler Jaja, jeg hadde på så mye ringblomstsalve etterpå at jeg måtte sitte og vifte hendene lenge før jeg kunne ta i noe Virker som at vifta tar litt bedre nå ja. Det blir vel enklere å se det i kveld når jeg skal lage middag tenker jeg. Og jeg kunne ikke se så mye oppi der, men jeg stakk nå hånden inn med en svamp dekket med sprayen og jeg kjente at når jeg dro svampen over så strittet det i mot liksom. Etterhvert så kjente jeg at det bare ble glattere og glattere. Gikk over med klut og masse vann etterpå også tørkepapir til slutt. Og brukte masse q-tips med spray på til viftesaken og fikk ut masse fett som hadde lagt seg inni alle hull og gjorde alt veldig nøye. Tenkte det var best å bite tennene sammen og ta det skikkelig nøye nå, og heller ikke vente så lenge til neste gang jeg gjør rent der.
Minya Skrevet 23. mars 2013 #10 Skrevet 23. mars 2013 YAY! Hva vi ikke får til! GIRLPOWER og sånn.... Rosebudsalve er fint for eksem på hendene, om du trenger noe mer for dem Har vintereksem selv og bruker den mye når det er på det verste.
Rotemor Skrevet 23. mars 2013 #11 Skrevet 23. mars 2013 Flinke damer! Jeg fikk med meg et tips på god morgen Norge eller noe sånt.... Smør inn ovnsplater o.l med grønnsåpe (gele) og legg i tett plastpose over natten.Da skal visst både fett og fastbrent mat løsne uten anstrengelser. Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk i morgen Eller dagen etter.... Eller en mandag en gang..
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 YAY! Hva vi ikke får til! GIRLPOWER og sånn.... Rosebudsalve er fint for eksem på hendene, om du trenger noe mer for dem Har vintereksem selv og bruker den mye når det er på det verste. Flott tips. Det skal jeg huske på
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 Flinke damer! Jeg fikk med meg et tips på god morgen Norge eller noe sånt.... Smør inn ovnsplater o.l med grønnsåpe (gele) og legg i tett plastpose over natten.Da skal visst både fett og fastbrent mat løsne uten anstrengelser. Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk i morgen Eller dagen etter.... Eller en mandag en gang.. Ja, det viktigste er at man har planer om å prøve det ut en gang
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Fikk ikke testet ut vifta skikkelig i går da jeg ikke orket å lage middag, men i dag har jeg stekt bacon og egg og det var så deilig at all oset fra baconet gikk rett opp i vifta. Så vidt jeg lukter at det har blitt stekt bacon her i dag Nå brukte jeg også det tipset jeg leste på et nettsted, om å skru på vifta ca 5 minutter før man begynner å steke for å få max effekt
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #15 Skrevet 24. mars 2013 Ok, vi leier en gammel leilighet, huseieren liker ikke bruke penger på nye ting så vi har en kjempegammel kjøkkenvifte over ovnen. Den plata som er utenpå og filteret som ligger inni har jeg pleid å legge i oppvaskmaskinen, så problemet er ikke der. Det er selve vifta over filteret. Det er helt sauset med fett og støv og hvemvethva. De som har bodd her tidligere har nok ALDRI rørt den vifta i det hele tatt, og jeg har bare prøvd meg en gang i blant Problemet er jo at det er så kronglete å komme til der i tillegg så er det ganske kronglete å få vasket selve vifta da det er kanter og skruer osv Jeg trenger en løsning som gjør at jeg kan klare dette selv om jeg har en dårlig kropp som ikke tåler så mye For om jeg bare tar plata og filteret, så blir det like skittent igjen etter kort tid da det mest sannsynlig drypper fra vifta og ned på den. Nå er det rett før det kommer til å dryppe rett ned i kjelene som står på ovnen Hva må jeg kjøpe som enkelt kan fjerne fett og dritt? Spray den ned med fettløselig middel, og la det virke før du skrurer. Kan anbefale dampvasker om du har mulighet til det. Viktig å ta viften ofte. Det kan forårsake brann, fett lukter osv. Min er heller ikke enkel. Selve lokket tar jeg i oppvaskmaskin, likeså filtrene. Så er det selve det inni. Svar klomp av en "motor". Jeg sprayer ned,lar det virke. Så bruker jeg dampvasker på den. Skal jeg skure,så er det tungt og mye arbeide, Jeg vasker en gang i kvartalet Anonym poster: fb94115814322194aa028920f63ca2f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå