Gå til innhold

Noen som kan termologien? Har visst anemi men hva mer...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i helsevesenet men det er mange år siden og har ingen fagkunnskaper annet enn som legesekretær. Det siste halve året har jeg vært svært trett. Kolestrolet er for høyt men har begynt med rød ris. Det er tabletter jeg får kjøpt i Sverige der det ikke koster like mye som her.

Vet ikke om jeg har rett, men leser ut av disse prøveresultatene at jeg har jernmangel, men kan være jeg tar feil. Legen sjekket også leververdiene pga en arvelig sykdom i familien. Jeg er forberedt på alt, men kan noen som jobber innen helsevesenet oversette betydningen av disse prøvesvarene? Det står for hemolytisk for denne undersøkelsen. Hormonverdiene er normale.

Legen er på ferie og kommer ikke før til uken, men hva betyr alle disse svarene? Og hvorfor har noen svar fått en * som hake?

B-Hb 14,9 g/100ml. referanseområde 11,7-15,3

S-bilirubin 5 umol/L ref: <26

S-ASAT HE* U/L ref: < 35

S-ALAT HE* U/L ref: < 45

S-Gamma GT 524* ref: < 75

S-Fosfatase, alkalisk 82 U/L ref: <105

S-LD HE* U/L ref: < 205

S-Kolestrol 9,7* mmol/L Ref 3,3 - 6,9

S-HDL-kolestrol 1,2 mmol/L ref 1,0 - 2,7

S-FSH 6 U/L ref: preklim < 12

S-LH 16 UL/ ref: pleklim < 17

S-Prolaktin 145 mU/L ref: <700

S-Østradiol-17beta 0,61 nmol/L ref: 0,10 syklusavhengig

S-Progresteron <3 nmol/L ref: <3

S-testetoron 1,0 nmol/L ref: < 3

S-SHBG 32 nmol/L ref: 23-100

S-CDT 1,1 % ref: < 1,7

Anonym poster: 3fba9b6bc24613db92e17a960825636b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En * betyr at du er utenfor normalen, det vil si enten for lave eller for høye verdier. Det trenger ikke alltid bety at du feiler noe, men kan være tegn på at noe er galt.

"ref" betyr grenser for normale verdier. Du har for eksempel forhøyet kolesterol (9,7 mot normalen som er mellom 3,3 og 6,9). Jeg tror (merk TROR) de andre som er merket av med * har med nyrefunksjon å gjøre.

Jeg ser ingenting som har med jern å gjøre her (ferritin bl.a.).

Anonym poster: dda5e57e7259be3fddaa741bd51b65d2

AnonymBruker
Skrevet

Forresten har du ikke anemi utifra disse prøvene (B-Hb på 14,9 er veldig bra, spesielt hvis du er kvinne i fruktbar alder).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror (merk TROR) de andre som er merket av med * har med nyrefunksjon å gjøre.

Unntatt S-Gamma GT som har med leververdier å gjøre.

Jeg er ingen lege men har tatt en del blodprøver og har både spurt lege og surfet på nett etter svar. Du kan jo surfe litt rundt du også, og så spør du legen om prøvesvarene så snart hun/han kommer tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

En * betyr at du er utenfor normalen, det vil si enten for lave eller for høye verdier. Det trenger ikke alltid bety at du feiler noe, men kan være tegn på at noe er galt.

"ref" betyr grenser for normale verdier. Du har for eksempel forhøyet kolesterol (9,7 mot normalen som er mellom 3,3 og 6,9). Jeg tror (merk TROR) de andre som er merket av med * har med nyrefunksjon å gjøre.

Jeg ser ingenting som har med jern å gjøre her (ferritin bl.a.).

Takk for svar AB. Jeg vet at referanseverdiene viser til det som er normalt og forstod av svaret fra Fürst at * betyr utenfor normalen. Men har ikke hatt problemer med nyrene og ingen smerter eller problemer ved vannlating. Men føler meg ofte trett og fryser lett og drikker cirka tre til fire liter vann daglig. Legen har henvist meg til en spesialist og derfor fikk jeg svaret på prøvene i posten. Jeg visste ikke at legen tok prøver som har med nyrefunksjon å gjøre, men legen vet vel best utfra hvilke symptomer man har. Men jeg trodde legen målte leververdier pga en autoimmun sykdom og ikke nyrefunksjonen. Er du helt sikker på at det er nyrene og ikke leveren som vises her?

Jeg vet at det er dumt å spørre på et nettforum, men har sett en link her tidligere der man kan lese seg til hva som er normalt, men finner ikke tilbake til tråden.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommenterte i kommentar #4 at den ene prøven hadde med leveren å gjøre.

Hvis man har lette eller moderate problemer med nyrene er det ikke sikkert man merker noe som helst, og spesielt ikke smerter. Smerter er vel sjeldent i forbindelse med nyrelidelser (med unntak av nyrebekkenbetennelse da). Symptomer på nyreproblemer er som oftest tretthet, hudkløe, høyt blodtrykk, tendenser til ødem i bena o.l. Men som sagt, lette eller moderate nyreproblemer trenger ikke ha noen symptomer.

Jeg har påvist lett nedsatt nyrefunksjon og har ingen symptomer på det. Det ble oppdaget tilfeldig på grunn av prøver som ble tatt av andre grunner.

AnonymBruker
Skrevet

Ved nærmere ettersyn tror jeg du har helt rett i at flere av prøvene er leververdier. Beklager, det var jeg som blandet dem med noe jeg leste om nyreverdier nylig. Det er nok mest sannsynlig leverprøver (S-ASAT og S-ALAT). Som sagt jeg er ingen lege, bare en person som har vært utredet i forbindelse med diverse rare symptomer. Jeg vil tro at du med din bakgrunn som helsesekretær har mer kunnskap :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøvene du har tatt er nok leverprøver ja (alat, asat, ld gamma GT, alp) og hormonprøver. Ingenting her som sier du har jernmangel, snarere tvert imot så er hb på 14,9 veldig bra for kvinner.

Asat, alat og ld er alle leverprøver, men disse har du ikke fått svar på pga hemolyse ser det ut som. Hemolyse kommer av dårlig prøvetaking, og det kan derfor ikke gis ut svar.

Det eneste patologiske svaret her er gamma GT; som er for høyt. Dette kan skyldes ulike ting, som alkohol/medkimanter noen dager i forveien av prøvetaking, men også leverskade. Diabetes og fedme kan også gi forhøyet GT uten annen leverskade. Merk at blodprøvesvar skal alltid tolkes i forbindelse med andre undersøkelser da helt "naturlige" ting kan gi patologiske prøvesvar, uten at du nødvendigvis feiler noe!

Anonym poster: d908c1fe0841f7b800287d7de21c92dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvene du har tatt er nok leverprøver ja (alat, asat, ld gamma GT, alp) og hormonprøver. Ingenting her som sier du har jernmangel, snarere tvert imot så er hb på 14,9 veldig bra for kvinner.

Asat, alat og ld er alle leverprøver, men disse har du ikke fått svar på pga hemolyse ser det ut som. Hemolyse kommer av dårlig prøvetaking, og det kan derfor ikke gis ut svar.

Det eneste patologiske svaret her er gamma GT; som er for høyt. Dette kan skyldes ulike ting, som alkohol/medkimanter noen dager i forveien av prøvetaking, men også leverskade. Diabetes og fedme kan også gi forhøyet GT uten annen leverskade. Merk at blodprøvesvar skal alltid tolkes i forbindelse med andre undersøkelser da helt "naturlige" ting kan gi patologiske prøvesvar, uten at du nødvendigvis feiler noe!

Anonym poster: d908c1fe0841f7b800287d7de21c92dc

TS

Takk for alle svar. Vet du hvordan dårlig prøvetaking kan oppstå når det er helt ordinære blodprøver? Gamma GT er for høyt, men hva er faretruende høyt? Jeg vet ikke hvilken skala Gamma gt har og hva som er litt for høyt eller veldig høyt.

Gjest Blubberella
Skrevet

I følge den lista du la ut i åpningsinnlegget er normalverdiene "< 75", noe som betyr at man ved normale verdier skal ha mindre enn 75. Det betyr at du har veldig høye verdier med 524. Hva det betyr vet jeg ikke, men det vet nok legen din.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for alle svar. Vet du hvordan dårlig prøvetaking kan oppstå når det er helt ordinære blodprøver? Gamma GT er for høyt, men hva er faretruende høyt? Jeg vet ikke hvilken skala Gamma gt har og hva som er litt for høyt eller veldig høyt.

Hemolyse er når de røde blodcellene ødelegges i prøven. Det kan skje ved at stasen (båndet du får rundt armen for at årene skal vises bedre før stikking) sitter på for lenge og for stramt, det kan være at prøven har fått for røff behandling (røret har blitt ristet e.l.), e.l. :) Det er ikke uvanlig med hemolyse i prøver, men det kan påvirke ganske mange analyser.

Anonym poster: f4b7cf57658055b35551a5f8462ed907

Skrevet

Man kan ikke si noe fornuftig ut ifra kun disse prøvesvarene, så du må nok belage deg på å vente til legen kommer tilbake, selv om jeg vet at selvdiagnostisering er fristende. Egentlig burde du ikke fått utlevert svarene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...