Gå til innhold

Noen spm angående foring og avføring - hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Vi er begynt å fôre med V&H. Hvor viktig er det å rengjøre matskåla da? Og hva bør den rengjøres med?

Kan hunden få rå fisk som har vært fryst, eller bør den kokes?

Hunden sliter med avføring. En dag er den helt perfekt, andre dagen veldig mye, andre dager bløt. Han kan bæsje en stor en eller 8 små på 10 meter. Veldig uregelmessig. Er dette pga at han ikke har faste fôringstider?

Håper det bedrer seg med v&h. Har fått Eukanuba til nå.

Anonym poster: 493c6552de7433e73de17fbf959502fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett spm til.

Hva med å koke gulrøtter og brokkoli og ha i maten?

Ts

Gjest Spiderpig
Skrevet

Fisken skal ikke kokes nei, bare gi den rå. Hunden kan dø om den får kokte-fiskebein da de er skarpe.

Matskålen er blir utrolig ekkel så jeg ville i hvertfall skylt den i varmt vann etter hvert måltid for å få bort restene og blod-gørr. Bare ha en egen hunde-oppvask-kost :)

Er bæsjen slik på eukanuba eller v&h? Ikke unormalt at det kan ta litt tid før ting stabiliserer seg etter et fòr-bytte. Stress og for få muligheter til å gå på do kan også føre til rare bæsjer.

Du kan koke grønnsaker og ha i maten men det har ingenting for seg. Men greit å gjøre med f.eks hunder som slankes på v&h for å ha litt mer i skåla.

Skrevet

tror ikke rå fiskebein er stort bedre.Jeg ville i allefall sjekket nøye for bein,før jeg fora hunden

ved forskifte kan avføringen forandre seg.Normalt.

Matskål og vannskål skal vaskes hver dag med litt zalo og varmt vann. Ha egen hunde-kost som spiderpig sier.

Skrevet

rå fiskeben er ikke farlig og gi hunder, og grønnsaker gir ingen nytte, men kan få hunden til og føle seg mer mett.

vi vasker matskålen hver dag når vi forer med vogh, da han ikke renser skikkelig etter seg.

Avføringen blir gjerne litt ustabil i forskifte, eller kanskje han får diverse godbiter eller annet om dagen som gjør han litt dårlig i magen?

Gjest Spiderpig
Skrevet

tror ikke rå fiskebein er stort bedre.Jeg ville i allefall sjekket nøye for bein,før jeg fora hunden

Rå bein er så og si aldri noe stress såfremt det ikke er vektbærende bein. :) beina på fisken er myke såfremt fisken er ubehandlet.

Skrevet

Rå bein er så og si aldri noe stress såfremt det ikke er vektbærende bein. :) beina på fisken er myke såfremt fisken er ubehandlet.

Du glemte en ting, hønemor. Jeg har angst for slike bein,sett hva som kan skje.Og det var ikke gøy.

Jeg foretrekker å være dobbeltsikker :)

Gjest Spiderpig
Skrevet

Du glemte en ting, hønemor. Jeg har angst for slike bein,sett hva som kan skje.Og det var ikke gøy.

Jeg foretrekker å være dobbeltsikker :)

Hønemor? :klo:

Hva skjedde?

Skrevet

Da vi byttet til et for med kun 5% høyere innhold av protein (kjøtt og fisk, totalt 65% og resten grønsaker) ble avføringen straks hardere, hardere enn den skal være. Begynte å gi litt ekstra grønsaker i tillegg og nå er den tilbake til normalt. Tror absolutt at grønsaker har noe å si for fordøyelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Avføringen hans har vært ustabil hele veien...

Håper det kommer seg med v og h.

Han har ikke fått mye godbiter pga dette. Han har kun fått Eukanuba før.

Takk for svar. Da blir det rå fisk og grønnsaker innimellom.

Ts

Skrevet

Før vi begynte med V&H var vår også sånn. Og hvilke mengder!!

Nå er det mer stabilt.

Men, vi har litt tørrfor i skåla også. For han ble veldig hard i magen av V&H alene.

Så med litt tørrfor ble det mye bedre.

Han utnytter hvert fall maten veldig mye bedre på dette foret enn kun tørrfor.

Vi bruker Hundemat m/laks vi da. Så han får i seg omega3 også. Kan supplere med oljer også.

Veldig fornøyd med dette foret.

Skrevet

Hønemor? :klo:

Hva skjedde?

jeg er hønemor. Har sett hund med fiskebein i ganen.Det var panikk og mye mas.Endte opp med narkose (først en velplassert sprøyte med beroligende i baken ) og fjerning av bein.

Så jeg sier jeg er hønemor ;)

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

jeg er hønemor. Har sett hund med fiskebein i ganen.Det var panikk og mye mas.Endte opp med narkose (først en velplassert sprøyte med beroligende i baken ) og fjerning av bein.

Hunden til huseier måtte avlives pga fiskebein, det var helt forferdelig. Så jeg gir ikke min bein, i noen som helst form fra noe som helst dyr.

Jeg ville skylt skåla for hvert måltid. Bæsjen normaliserer seg mest sansynlig etter en stund, spesielt om du har faste foringstider. Da blir avføringen også regelmessig.

Gjest Spiderpig
Skrevet

Sånn og forstå ja. Nei jeg har aldri hørt om eller opplevd fiskebein fra rå og frossen fisk før. Men skjønner du syntes det var ekkelt. Men alt kan settes i halsen, så alltid greit å være obs ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...