aquiz Skrevet 23. april 2013 #81 Skrevet 23. april 2013 Tja. Det kan, i tillegg til å gi trygghet og velvære for den troende, være et incentiv for troende til å oppføre seg pent fordi de tror de da belønnes for det etter sin død. De tror de ikke er helt alene når ingen andre mennesker er rundt dem, slik f.eks. jeg som ikke-troende tror, og vil kunne ha verre for å gå bak folks rygg og generelt utnytte andre. Rett nok er motivasjonen gjerne at de frykter konsekvensene, men resultatet vil i hvert fall for en del være at de viser mer nestekjærlighet enn de ville gjort uten å ha i bakhodet at dårlig oppførsel straffes etter døden. Men: Jeg mener også at religion alt i alt fører til mer negativt enn positivt, og du har helt rett i at det ofte brukes som et påskudd for all verdens jævlig oppførsel. Vil bare si at det finnes positive virkninger av religion også, motivert av det faktum at man tror en eller annen (eller flere) hellig skikkelse våker over deg og følger med. Anonym poster: 9241b886155f3f7762880f32e4e36e78 Det er både gode og dårlige ting som kommer av religion, men i utgangspunktet bør nestekjærlighet og godhet komme fra de indre verdiene. Vi er egoister til beinet.. Hver eneste gode gjerning vi gjør resulterer i at vi føler et kick (med mindre man er psykopat og får et kick av å harme andre). Jeg hjelper ikke gamle damer over veien for å hjelpe damene, men jeg gjør det for å føle meg bedre selv. Vi er så opplyste i dagens samfunn at det er overraskende å se hvor mye få mennesker kan ødelegge.. Det er så mange land som føler trygghet ved å ha våpen som kan utslette 5 planeter, alle "kriger" om å lage de beste masseødeleggelsesvåpen. Ingen tenker på konsekvensene av å bruke slike våpen? Vår planet er stor, men ikke stor nok til denne leken. Grunnen til at jeg nevner dette er at triggeren for å trykke på en rød knapp ligger i stoltheten.. Og denne stoltheten kan ofte kun bli forsterket ved å ha en tro. En martyr med 10 kg dynamitt spent rundt magen vil i islams øyne fortjener en hurv med jomfruer i himmelen, og en morder kan på sitt dødsleie si at han andrer på sine handlinger og gå til himmels i den kristne. Er vi ikke så opplyste og kommet så langt at fred er det neste steg for å utvilke oss til noe mye mer enn det vi er i dag? Tenk deg magien som hadde blitt skapt ved å sette sammen de smarteste personene i verden i samme lab? - Jeg er lagt fra en hippi, men jeg ser et potensiale som aldri blir brukt eller lagt merke til.
AmandaVI Skrevet 23. april 2013 #82 Skrevet 23. april 2013 Leste nettopp lang artikkel om en såkalt "Guds mann" som opprettet reformskoler rundt omkring i USA som får Bastøy til å virke som en speiderleir. De fromme ansatte dengte livsskiten ut av de stakkars ungdommene som ble sendt dit. Det var verst for jentene, som ble slått, sparket, riset, sultet og nektet vann dersom de nektet å underkaste seg "guds ord", og de som var gravide fikk ikke legehjelp og ble tvunget til å gi fra seg barna sine. Når de hadde menstruasjon ble de stilt ut til spott og spe og ble lært at en kvinnes plass var i hjemmet, ikke klasserommet. Alle rom var avlyttet så rømningsplaner og snakk om alle "verdslige" ting kunne avsløres med dertil hørende straff. Siste slik institusjon ble stengt i 2004, men i USA fortsatt er det mange slike "hjem" drevet av fundamentalistisk kristne slik at staten ikke kan regulere dem. Hvem er det som har ansvaret for syndene begått av disse galningene? Jesus ser ikke ut til å ha vært til stede, akkurat.
LeoxBarca Skrevet 3. mai 2013 #83 Skrevet 3. mai 2013 Hvem tror dere har rett? Hvis dere må velge en? Kristendommen tror Jesus døde for våre synder, mens i islam er man fullt ansvarlig for sine synder selv. Hva tror dere? Anonym poster: fd389a4a01178b3f8cb33a5af57948db Hvis man skal gå ut i fra bibelen og det som står der, og koranen og det som står der uten å ta hensyn til sharia lover, og annet ymse som folk har funnet opp i farten.... Islam. Men slik situasjonen er i dag virker kriste som noenlunde mer oppegående. Dette er da også ganske opplagt ettersom vestentlig flere kristene har skolegang, slipper å bli vekket av bombealarm, lever i frie demokrati m.m. -Leo
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #84 Skrevet 8. mai 2013 Kristendommen. I kristendommen er kvinner og menn likeverdige og like mye verdt. I islam er de like mye verdt, men ikke likeverdige. Anonym poster: a550c5828dde2885def70ffa56b59128
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #85 Skrevet 8. mai 2013 Hvem tror dere har rett? Hvis dere må velge en? Kristendommen tror Jesus døde for våre synder, mens i islam er man fullt ansvarlig for sine synder selv. Hva tror dere? Anonym poster: fd389a4a01178b3f8cb33a5af57948db Snakk om å gjøre enkle tolkninger. At Jesu døde for våre synder, betyr ikke at en kan gjøre hva en vil. Det forstår til og med jeg som ikke er troende. Synder som du ikke gjør med vilje og viten blir tilgitt, det er noe annet når du vet at det du gjør er synd, men fremdeles bestemmer deg for å uføre - da er du blind for synden du gjør og det er farlig - da har du ikke selverkjennelse, og det betyr at du ikke får tilgivelse når selverkjennelsen er borte. Anonym poster: bac3cacfbcf135c8adce6c562819d65c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå